Clutch kobler ikke helt i fri
Clutch kobler ikke helt i fri
Har en -92 mod. GSX600F som når jeg dra inn hendelen ikke kobler helt fri og girpedalen er hard å tråkke ned, det er vanskelig å finne fri og når jeg setter den i gir gjør den et lite byks. Jeg har prøvd å justere på vaieren uten at jeg ble noe klokere. Er det noen kloke hoder som kan gi meg noen tips?
Re: Clutch kobler ikke helt i fri
Gjelder dette også når motoren er varm ? Endel sykler med våtclutch har har tendens til å henge litt når oljen er kald.
Se også denne tråden:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=9436
Se også denne tråden:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=9436
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Problemet er der fremdeles når sykkelen er varm ja. Tenkte å gi den et oljeskift for å se om det kunne hjelpe, ikke lenge siden jeg kjøpte den så jeg håper ikke det er store problemet. Har ikke tolmodighet til å drive å skru nå 

Kan være litt feil viskositet i olja, bytt denne. kanskje forige eier har vært sløv med oljeskift. Finn riktig olje type.
Åsså kan du med fordel fikse slik at det er 0 slakke på clutch-hendelen . altså at det ikke er noe dødvandring,
Åsså kan du med fordel fikse slik at det er 0 slakke på clutch-hendelen . altså at det ikke er noe dødvandring,
msn/e-post: emilbratt@gmail.com legg meg til da 
http://i197.photobucket.com/albums/aa9/ ... 002001.jpg (KTM 380 exc)
http://i197.photobucket.com/albums/aa9/ ... C00045.jpg (Honda NSR/Yamaha Aerox)

http://i197.photobucket.com/albums/aa9/ ... 002001.jpg (KTM 380 exc)
http://i197.photobucket.com/albums/aa9/ ... C00045.jpg (Honda NSR/Yamaha Aerox)
Du må ikke juster bort slakken i hendelen, da kan du ta bort endel av fjærkrafta som skal holde clutch-platene sammen med det resultat at den vil slippe litt og lamellene slites raskere ut.borsting wrote:Kan være litt feil viskositet i olja, bytt denne. kanskje forige eier har vært sløv med oljeskift. Finn riktig olje type.
juster vaieren helt til den er stram og så litt tilbake... bytt olje og sett på en olje som passer sykkelen. om ikke dette hjelper så er det nok noen utslitte clutch lameller. hvor langt er sykkelen gått?
Mye tung last på disse små 600 sykklene gjør at clutchen glipper litt ved hard motstand som f.eks en tung bakke...
mye bra laget på sykkler, men clutchen er desverre ikke overdimensjonert på di fleste sykkler...
Mye tung last på disse små 600 sykklene gjør at clutchen glipper litt ved hard motstand som f.eks en tung bakke...
mye bra laget på sykkler, men clutchen er desverre ikke overdimensjonert på di fleste sykkler...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- MC: ja jøss...
Jeg var borti det samme på sykkelen min. Men detta var jo en lett-mc, men det har kanskje samme prinsipp? jeg har ikke vært så mye borti større enn 125 enda men det kan jo hende vi har hatt samme problem.
Problemet som var på min var at den stanga som gikk fra der du har cluts vaieren på motoren og igjenom hele motoren og fram til det dekselet som frier lamellene. I motoren min var det 2 sånne stenger, en som var inni motoren og en du kunne justere på ved lamellene. denne som man kunne justere på hadde løsnet og skrudd seg ut slik at det ble veldig slakk på clutsen og jeg hadde så si ikke cluts i hele tatt. Den var lei og få gira med og spesielt lei og få i fri. Jeg fikk strammet denne sikkelig igjen og hadde cluts som bare det
Siden det var vaier du hadde og ikke hydralikk tenkte jeg at det muligens var samme cluts prinsippe. Men skal ikke si noe sikkert.
mvh supermotard
Problemet som var på min var at den stanga som gikk fra der du har cluts vaieren på motoren og igjenom hele motoren og fram til det dekselet som frier lamellene. I motoren min var det 2 sånne stenger, en som var inni motoren og en du kunne justere på ved lamellene. denne som man kunne justere på hadde løsnet og skrudd seg ut slik at det ble veldig slakk på clutsen og jeg hadde så si ikke cluts i hele tatt. Den var lei og få gira med og spesielt lei og få i fri. Jeg fikk strammet denne sikkelig igjen og hadde cluts som bare det

Siden det var vaier du hadde og ikke hydralikk tenkte jeg at det muligens var samme cluts prinsippe. Men skal ikke si noe sikkert.

mvh supermotard
er det samme om han har vaier eller pumpe.. samme prinsippet stortsett innvendig i motorn. men er vansklig å "feilsøke" utenom å ha sykkelen foran seg...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Drar opp igjen denne, har ikke fått orden på sakene enda. Sykkelen har gått 45 000 om man kan stole på telleren... Det er ikke noe problem med at den slurer eller noe slikt. Om jeg prøver å dytte den når den står i gir uten at motoren går, er det stor motstand selv om jeg har hendelen helt inne. Når jeg kjører er første og andre harde å få inn. Jeg har strammet vaieren så mye jeg kan, det er nå ca 2 mm vandring før clutchen begynner å koble. Når jeg slipper ut hendelen igjen må jeg omtrent 3/4 ut før det skjer noe. Jeg lurer på om det er fjørene som er slakke eller om det er lamellene som er slitte. Noen tanker? Om lamellene hadde vært utslitt skulle vel det vært sluring eller?
Justerer du på mekanismen på blokka, eller driver du bare og justerer dødgang på hendelen? Ble litt usikker etter å ha lest den siste posten din. Der vaieren går inn "i blokka", har du en låsemutter som skal løses, en skrue som skal skrus helt inn og litt ut igjen (typ 1/4 turn). Dette er her du justerer clutchen. Skruen på hendelen brukes bare for å få en fornuftig dødgang på wiren. Får du ikke stilt inn så dødgangen blir i størrelsesorden et par mm, så må du antagelig bytte wire.
Du har helt rett, jeg har bare justert dødgang på hendelen. Jeg skjønner hva du mener med å justere i blokka, men jeg har tenkt å gjøre det og justere på hendelen bare var 2 sider av samme sak......ser på saken når jeg kommer hjem.
Aha, da får vi håpe det fikser biffen. Dette er nemlig ikke to sider av samme sak. På hendelen justerer du bare slakken i clutchwiren. I andre enden ("på blokka"), justerer du anlegget fra støtstanga mot selve clutchen. Litt dårlig forklart, men se på en sprengskisse med clutch og støtstang, så tar du poenget. Hjelper ikke om wiren er stram om stanga du flytter på ikke er justert for å passe med slitasjenivået på clutchen.
Lykke til
Lykke til
Justeringen av clutchen (kompensering for slitasje av lamellene) foretas med stillskruen (24) og sikres med settmutteren (25). Se skisse.
http://s68.photobucket.com/albums/i37/H ... 22_029.gif
http://s68.photobucket.com/albums/i37/H ... 22_029.gif
Last edited by Tvinitla on 17 Sep 2008 21:10, edited 1 time in total.
-
- MC: Roadking 1997 samt masse gammelt bra og mindre bra. Yamaha YD1-250 1963, XS650-1969, 1978 og1982 XT500 1977. NSU Lux 1955 og Max 1956 BMW GS bygg av Grusern, 750cc, VFR 750 1986 og mange mopeder
Har væer borti dette når gal motorolje har vært benyttet. Da kleber clutchplatene og det er vanskelig å finne fri samt at det raper når du skal sette motoren i gear.
mvh j troli
mvh j troli
Jeg har prøvd å justere både still-skruen og justeringsskruen på utsiden av motordekselet. Dvs om jeg har skjønt de 2 forslagene over riktig så har jeg prøvd det. Dessverre uten hell, begynte forsiktig å justere og prøvde til slutt de ekstreme utfallene uten nevneverdig hell.
Motoroljen skal være riktig, er riktignok Biltemaolje, men det er motorsykkelolje, type syntetisk. Sykkelen er ny for meg i juni og jeg lurer på om f.eks. oljen kan ha vært feil tidligere og forårsaket at noen lameller har klebet seg sammen og rett og slett blitt sittende der.... Jeg er litt sta på det at de ikke kan være utslitt så lenge den ikke slurer. Planen nå er å kjøre til sesongen er over og plukke ut lamellene og se på dem og evt sette dem inn igjen for å se om det gir noe resultat.
Motoroljen skal være riktig, er riktignok Biltemaolje, men det er motorsykkelolje, type syntetisk. Sykkelen er ny for meg i juni og jeg lurer på om f.eks. oljen kan ha vært feil tidligere og forårsaket at noen lameller har klebet seg sammen og rett og slett blitt sittende der.... Jeg er litt sta på det at de ikke kan være utslitt så lenge den ikke slurer. Planen nå er å kjøre til sesongen er over og plukke ut lamellene og se på dem og evt sette dem inn igjen for å se om det gir noe resultat.