Forhjul offset etter dekkbytte?? *LØST*

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Forhjul offset etter dekkbytte??

Post by Babelfisken »

Leo wrote:HELT sikker er jeg ikke, men skjermen har en skade slik at den nesten tar borti skiva på venstre side. Da jeg skulle trille ut sykkelen etter omlegginga, tok skjermen borti skiva. Så om felgen ikke er symetrisk tilsier likevel både skjermen og calipperne at hjulet står offset. (de indre stemplene på venstre calipper står lengre ut enn de yttre. Ca. motsatt på høyre side, men muligens noe mindre forskjell)
Eneste jeg kan tenke meg da er at akselen ikke er langt nok inne. Det er denne som danner avstandsstykke fra felg til gaffel på venstre side er det ikke? Sitter ikke denne langt nok inn pga møkk, eller at ting gikk tregt etter en liten vriding så kan det muligens forårsake skjevheten.
Leo

Post by Leo »

Jepp, og sånn for sikkerhets skyld tok startmotoren på bilen kvelden forrige uke.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Leo wrote:Jepp, og sånn for sikkerhets skyld tok startmotoren på bilen kvelden forrige uke.
Etter å ha lest et par av de tidligere postene dine kan det jo hende at du har dratt i stykker et lager eller to men det skal veldig mye kraft til det, altså ikke skade dem men faktisk dra de skjeve. Du må i såfall ha dratt begge skjeve eller venstre skjevt og bare dratt høyre ut. Mellomstykket sørger for at begge må forskyves.
Leo

Post by Leo »

Jeg tenkte på at jeg kunne ha flytta lagrene på grunn av at hjulakselen ikke satt helt på plass da jeg trakk til endebolten. Hjulakselen fungerer som forlengelse av den korte spaceren på venstre side. MEN... Da burde hjulet ha stått for langt til høyre etter at hjulakselen kom på plass, om jeg ikke tenker helt feil...
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Det har du jo helt rett i. Altså neppe dratt i filler lagere. Da burde desuten hjulet være ganske vrient og veldig varm felg.
Leo

Post by Leo »

Der var alt på plass slik det skal være, hjulet ruller greit og bremseskivene blir ikke varme lenger. Det ser ut til at Index line, streket på hjulakselen angir feil dybde. Trykket akselen lengre inn slik at den sammen med den lille spaceren utgjore like mye som den store spaceren på andre siden, så ble alt så flott atte :D
01' Honda VTR SP-1
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

=D>

Godt å høre du har blitt kvitt hodebryet for ei stund ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Hvis du er i tvil om offset/sporing av hjulene så kan du sjekke ved å:

- sette sykkelen oppreist
- holde en rett 'linjal' inntil bakdekket sånn at den berører dekket både i forkant og bakkant. Rettholt eller vater på 2m er perfekt til dette, og en kamerat til å holde hjelper også
- Mål avstand fra linjal til framdekket (når du måler likt i forkant og i bakkant av framhjulet har du rett avstanden)
- Gjenta for andre siden.

Hvis du måler samme verdi på begge sider; alt ok.
Hvis avstandene er forskjellige; fram med verktøyet (men mål en gang til først).

Sånn kan du også sjekke om alt er riktig hvis du har justert bakhjulet.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Babelfisken

Re: Forhjul offset etter dekkbytte?? *LØST*

Post by Babelfisken »

Vekker en gammel tråd til live med en oppdagelse som kanskje kan være til nytte for andre.
Etter service på gaffler med nye fjærer, shims-justering av dempemodul ++ lå alt til rette for en ny og bedre for-ende ved starten av forrige sesong.
Hopper over et par pinlige detaljer med løse bolter og feil retning, bare konstanterer at fronten var i starten håpløs men fikk det ordnet, trodde jeg, etter hvert. Likvel føltes ikke fronten like trygg ut som før. Særlig i høyhastighets svinger med retningsendring eller lange dumper føltes fronten nervøs og ustabil ut, så alt i alt var jeg ikke helt førnøyd.

På mine sykler er jeg vant til å kunne dra kalippere av og dytte på plass igjen uten å behøve å utvide mellomrommet mellom klossene. I våres hadde jeg imidlertid en overfladisk rengjøring og hadde klemt på bremsehåndtak og måtte selvsagt utvide igjen. Da så jeg at den ene klossen på den ene kaliperen hadde hengt seg opp i kaliper og hadde dermed ikke beveget seg inn. Etter å ha kikket litt på dette pluss møkkansamliger kom jeg til at slik hadde bremseklossen ligget mesteparten av forrige sesong, antagelig gjennom et dekkskift eller to. Klossen som hang var også mye mindre slitt en den på motsatt side. I etterpåklokskapens lys burde jeg sikkert oppdage dette mye raskere men noe av årsaken er som sagt at jeg normalt ikke utvider og inspiserer klossene nærmere ved et bytte av dekk. Det var heller ingen nevnneverdig sleping av den motsatte klossen når hjulet rullet fritt, men litt. Sannt nok var nok bremsene litt mer svampete enn jeg likte men tilskrev det luft og kjemikalier på klossene. Alt i alt var tegnene der men jeg overså dem, sykkelen er jo tross alt snart 10 år... Dette er nissin kalipere som ligner ganske mye på de fleste Honda sportssykler i perioden 95-05.

Resultatet nå i påsken ble i hvertfall bra. Forvandlingen var stor og igjen er det en fryd å kjøre i selv dumpete svinger og godt nedbrekk i 120, jeg mener 80km/t. Bremsene var dønn harde rett etter trykkpunkt og alt var slik det skulle være igjen.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Forhjul offset etter dekkbytte?? *LØST*

Post by tshansen »

Glimrende at du skriver om dette i tråden igjen.
Selv den mest opplagte ting er lett å overse når en først står der å har problemer. =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply