Hei har solgt min r1 2008 fulleffekt og vurderer og handle en honda vfr 800 til 60-70000 kroner
hvordan er denne sykkelen?
motor-kjøreegenskaper osv.
Skal brukes på tur til tyskland og for det meste pendling 11 mil(tur retur) hver dag til jobb. bensinforbruk kontra rekke firer?
og hvordan er v-maskin og kjøre med? mye vibrasjoner og er det noe guff i den?
dette ble mye og kom litt brått på men skal handle sykkel innen søndag.
VFR 800 er vel noe av det tryggeste du kan kjøpe. (og kjedelige vil noen hevde)
Guffe og egenskaper nok til kjøre fra nærsagt hvem som helst på banen bare dine egenskaper matcher. V4 = vibrasjonsfri gange. En av de beste MC motorkonfigurasjonene som noensinne er laget. Se bare på MotoGP....
Babelfisken wrote:VFR 800 er vel noe av det tryggeste du kan kjøpe. (og kjedelige vil noen hevde)
Guffe og egenskaper nok til kjøre fra nærsagt hvem som helst på banen bare dine egenskaper matcher. V4 = vibrasjonsfri gange. En av de beste MC motorkonfigurasjonene som noensinne er laget. Se bare på MotoGP....
Bra med karakter i motoren, men den har selvfølgelig ikke allverden med krefter.. Skjønt, det holder nok for de fleste..
Vibrasjonsfri er den IKKE. Og den vil "hakke" på lave turtall, som de fleste V-motorer...
Lange etapper er ikke noe problem med denne. En gjennomført trygg sykkel, kanskje derfor den oppfattes som kjedelig?
"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window"
Present:
'06 Yamaha R1, Raven
Past:
'07 Honda VFR800ABS, Candy glory red
'03 Suzuki SV650S, Sonic silver
Jeg vil vel hevde at disse har gått fra sport-touring til mer touring ettersom årene har gått. Aner ikke hvilken årsmodell du skal kjøpe, men jeg har prøvd -98, -01 og -07 . -98 var mere sport, og så kom -01 som var litt mer touring igjen. Så prøvde jeg -07 og fikk helt angst. Sitter fullstendig rett opp og ned, og null sjarm for meg hvertfall. Forrige modell var hvertfall litt foroverlent, men ikke slitsom R-stilling akkurat, men ga litt attitude. De går greit, men salen er hard, er vel hva jeg har å si om dem.
Kjørte 110 mil på et døgn med -01 modellen, og toern har vel aldri smakt tresmak som den dagen
Annet enn det, så fungerte kåpe og alt som bare rakkern. Kunne fint dra opp i 200 uten å lene deg forover og ned bak glasset.
Forøvrig må jeg bare spørre igjen: Hvorfor selge R1 din som du nettopp kjøpte ?
Her kan jeg egentlig gi deg et ganske fyldig review. For den summen havner du nok på en tidlig 5te generasjon 800 (1998-1999). Kjører selv en 99 modell på 3de året, og kan nok betegnes som litt entusiast og høvelig oppdatert på VFR. Kom nettopp hjem etter 6 dager med 250 mil på krokete vestlandsveger med full oppakning, så turegenskapene går jeg god for:-) Også kjørt 70mils etapper på norsk vei uten problemer. En skikkelig allrounder med fiiin lyd. Ingen R-maskin, og den kan nok oppfattes som litt anonym hvis du er vant med R1. Har ikke toppeffekten til en skikkelig R-sykkel. Den går litt hakkete og vibrerer en del under 2800rpm, men der vil du ikke kjøre uansett. Fra 3000 til 5000 er den fin og vibrasjonsfri, men har ikke mye pulver hvis du skal forbi noe. Fra 5000 til 7000 har du pulver til ordinære forbikjøringer og gassing ut av lette svingkombinasjoner. Over 7000 er den kjapp og overraskende smidig, og man føler på ingen måte at man farer rundt på godt over 200 kg med sportstourer.
Bensinforbruket er ikke spesielt bra. Regn med halvliteren ved pen kjøring. Tror det er mer enn en R4 hvis du kjører den like pent. Men forbruket er ganske stabilt. Kun på skikkelig krokevei med masse gass og brems jeg har fått den over 0.6. Men uansett hvordan du vrir og vender på det, så går den ikke like billig som en R4.
Girkassen er ok, men det er vanlig at det kreves en bestemt fot mellom 1ste og 2ndre gir. Første giret er litt høyt, så man blir sittende og clutche mye ved sakte kjøring/lanesplitting. (I alle fall for meg som foretrekker å ta det litt pent mellom rekkene). Clutchen er hydraulisk og meget behagelig. 1998 og 1999 (mulig også 2000) modellene hadde et litt annerledes injection-system enn de senere. De har ikke O2 sensorer og har manuell choke. Jeg vet ikke om de senere modellene er bedre, men min 1999 har litt mer injection-lag enn jeg setter pris på. Blir fort litt rykkete i sakte fart. Jeg liker derimot å selv ha kontroll på choken.
Den har meget bra lys og gode instrumenter med blant annet bensinmåler, to digitale triptellere og utetemperaturmåler. Speilene er store og gode, og man har godt utsyn bakover. På min kan de vibrere noe ved enkelte turtall, men ikke så mye at det er plagsomt. Passasjersetet er godt, men fothvilerene sitter litt høyt. I alle fall klager dama litt på det, men ho er nok litt lengre enn snittet. Bremsene er veldig lettdoserte og behagelige, men biter ikke helt som på dagens verstinger. Jeg liker det linka bremsesystemet, men jeg vet at det er delte meninger om akkurat dette. VFRen er tungserva, men på den annen side er det ikke så mye som går galt. Styrelager ryker på dem, og du kan like gjerne bytte til koniske lagre med en gang for alle. På 98-99 ryker også regulatoren pga. underdimensjonerte kjøleribber. Kan egentlig også like gjerne byttes om det ikke er gjort. Når den først ryker, har den en tendens til å rive med seg andre deler av det elektriske. Dette kan ofte være instrumenteringen, og i noen tilfeller også selve generatoren.. Termostaten kan begynne å krangle hvis du har kjørt med feil frostvæske. For øvrig er det lite som kan gå galt.
I mine øyne en knall sykkel, og jeg har selv ingen planer om å bytte den ut med det første. Det finnes helt klart råere sykler, men til mitt bruk er den utmerket. 5te generasjon VFR er den siste med tannhjulsdrivne kamaksler, så du slipper kamkjedestrammere som ryker og får en karakteristisk lyd på kjøpet. Jeg synes lydbildet er med på å gi sykkelen en viss sjel, og det skiller den i så måte litt fra standard R4 syklene. Det finnes flere eksempler på at disse motorene har gått 250.000 uten nevneverdige problemer. Forsikringen er gunstig. Personlig liker jeg også utseendet, selv om dette selvsagt er smak og behag.
og til gixxer: startet eget firma og 200000,- hjelper godt ved oppstart.
Forresten heter firmaet Agder Minigraver:) utleie\ graveservice. bare på si dette men men.
så har jeg handlet meg ny bil som trekker 3 tonn (terracan) 3 literen bruker endel diesel og jeg kjører 5,5mil en vei fra og til jobb hver dag + utlevering av graver på kveldstid.
derfor har jeg lyst på en politelig sykkel som bare går og går over og ut
MC: 06 NT700 2007: 8746 km 2008: 17135 km 2009: 12000 km 2018 Kawasaki 650 Versys 2018: 3643 km 2019: 9019 km 2020: 5287 km 2121: 8103 km 2022: 19138 km 2023: 18559 km 2024: 7633 km Juni 2024 Aftica Twin 24 modell 2024: 11658 km
Kjører en 99 mod VFR. Den har nå runda 72000 km går som ei klokka. Bruker den som pendlesykkel (ca 10 mil dagen) samt mange turer på fritiden.
Hatt min i ett år og kjørt i overkant av 10000 km med den ikke kostet en krone utover oljeskift og nye dekk. Løp å kjøp
Den typiske Honda-feilen? Hvis du mener kamkjedestrammere, så er svaret nei. De har ikke kamkjede før i 2002. Hvis du mener regulatorer som ryker, så er dette et tilnærmet ikke-problem på 2000-modellene og nyere.
Hva med å uttype den typiske honda feilen!? Jeg har selv hatt VFR800 noen år og jeg hadde ikke noe problem! eller hørte om noe annet enn regulatorer som kan ryke!?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Hehe Det er lov. Faktisk litt kjedelig. Er ikke så spennende å dra på langtur med vifferen som det var med gammelsykkelen. Nå holder det med en boks kjedespray og en leatherman på tur. Før måtte jeg ha med halve verktøykassa. Det var tider det...