hei. e d normalt at ladespenninga faller når turtallet øke? målinger: løst batteri 12,9v . ladespenning ved tomgang 14,6v og vesst eg øke turtallet faller spenningen til 13,4v...må lade batterie ofte men usikker på om de e batteri eller ladinga til sykkeln som e problemet?
håpe d e nån som har noen tips å gje meg.
batteri på suzuki gsxr600 1997mod
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: batteri på suzuki gsxr600 1997mod
Det der høres litt pussig ut, siden spenningen pleier å være lavest omtrent på tomgang, for så å stige til maks når du øker turtallet litt og holder seg noenlunde konstant oppover. Spenningen på tomgang ser i grunn fin ut. Den skal i følge verkstedsmanualen være mellom 13.5 og 15 volt ved 5000 rpm og lysene på. Det står i den samme manualen at regulatoren ikke gjør noen ting før spenningen blir for høy, og når det skjer, sender den strøm tilbake til generatoren (kunne jo tenke at regulatoren gjør en for god jobb når spenningen stiger litt og kortslutter eller noe som gjør at spenningen faller, og da er den gåen). Jeg foreslår at du feilsøker litt. Det er 3 ledere på generatoren som går til regulatoren. Du kan jo måle vekselspenningen der og se om det er den som går ned når du øker turtallet. Hvis det skjer, ligger kanskje problemet der. Spenningen ut fra generatoren skal visstnok være høyere enn 55 volt ved 5000 rpm. Hvis det ikke endrer seg, er det regulatoren som sannsynligvis er moden for utskifting. Litt eliminasjonsmetode kan være gjøre susen her
Sjekk ellers kabling i tilfelle det skulle være noen uønskede motorvibber som får gamle ledninger til å kortslutte til hverandre når turtall og vibber øker.

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: batteri på suzuki gsxr600 1997mod
Et skudd i blinde, men slitte børster på dynamoen?
Hvis du må lade batteriet innimellom kjøreturene, høres det ut som batteriet ikke lades under kjøring og det derfor sannsynligvis er feil på dynamoen?
Hvis du må lade batteriet innimellom kjøreturene, høres det ut som batteriet ikke lades under kjøring og det derfor sannsynligvis er feil på dynamoen?
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: batteri på suzuki gsxr600 1997mod
Er ikke børster her, det er viklingene som står fast, og ikke magneten. Motsatt i en bildynamo. Husk at hvis du skal måle spenningen før spenningsregulatoren er det vekselstrøm (AC), ikke likestrøm (DC).