Italiensk sykkel til Norge?

Prat om tung MC.
Post Reply
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Italiensk sykkel til Norge?

Post by TageSK »

Jeg er norsk, men bor i Italia. Tenker på å kjøre min italiensk-registrerte MC til Norge på ferie i august.
Jeg har hørt at dersom en nordmann blir stoppet på utenlandsregistrert kjøretøy blir kjøretøyet konfiskert og skatter og avgifter innkrevet.
Hva må jeg ha med meg av dokumentasjon for å bevise at jeg har emigret fra Norge, ikke har noe sted å bo i Norge, ikke har jobb i Norge, men bare er der på ferie?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Italiensk sykkel til Norge?

Post by tshansen »

Huh!? Serriøst?

Det høres jo helt sinnsykt ut! Har du ikke bostedadresse og jobbadresse der nede du kan henvise til da?
Høres jo helt sykt ut at de bare kan stoppe deg å kreve avgifter og ikke minst at de bare tar sykkelen! :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Full info om dette på Toll.no:

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=44780

Hvis noe er uklart, så bør du sende en e-mail til tollvesenet, skrive ut svaret og ha med deg på tur.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Hei Tage :-)
Hyggelig å se at du har funnet forumet vårt.
Bestemmelsene du ser etter er gitt i Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0381.html. Det er Toll- og avgiftsdirektoratet som drifter forskriften, ikke Biltilsynet.
Jeg tror det skal gå bra med sykkelen, det er de som egentlig bor i Norge forskriften er på jakt etter, fordi det ellers hadde vært for enkelt å ta med biler ufortollet ved å bare kjøre på utenlandske skilter. Alt peker på at du har din familiemessige, ervervsmessige og personlige tilknytning utenfor Norge (forstår deg slik at du er utvandret, har beholdt dstatsborgerskapet, men ikke lenger står i folkeregisteret) dermed vil du anses å ha fast oppholdssted utenfor Norge. Videre skal du da kunne ha med deg mc. Jeg vil anta at flg fremgangsmåte er gunstig:
- Ring den tollregion du vil lande hos eller tollvesenets infosenter http://toll.no/templates_TAD/Article.as ... anguage=NO tlf (03012, vet ikke om +47 foran funker) og forsikre deg om at mc kan bli med. Stole på meg kan bli dyrt ;-)
- Send dem en e-post og fortell hvordan du oppfatter reglene og be om et OK tilbake som "bevis"
- Ta med utflyttingsmeldingen for sikerhets skyld
- Kjør på rødt ved ankomst og få kjøretillatelse om nødvendig.
- Ha en fortreffelig tur i Norge.
Husk at du treffer mc-ister på Tyrigrava hver onsdag, da. En rekke hyggelige folk fra forumet her møtes på Ryen hver onsdag litt før 1800 og kjører til Tyrigrava sammen.
Eneste krav til oppmøte er at man har lyst. :-) Vi setter også pris på en hyggelig innstilling til omverden og livet :-)
EDIT: Her strømmer det på med svar, men vi er da enige :-)
Image
Image
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Linken i posten til Galiee forteller det meste.

@Lølle:
Du kan også kontakte Tollvesenets informasjonssenter på telefon 0 30 12. Ringer du fra et annet land enn Norge, kan du kontakte Tollvesenet på telefon +47 22 86 08 50.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Post by TageSK »

Galilee wrote:Full info om dette på Toll.no:

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... ntid=44780

Hvis noe er uklart, så bør du sende en e-mail til tollvesenet, skrive ut svaret og ha med deg på tur.
Takk for linken; den relevante biten er her:
§ 8. Dokumentasjon.
Brukeren skal på betryggende måte dokumentere at han fyller vilkårene for toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i medhold av denne forskrift.
Attest fra folkeregisteret, leiekontrakt, arbeidskontrakt, vigselattest, skattedokumenter, opptaksbevis til skole/universitet o.a. kan i denne forbindelse anses relevant.
Dokumenter som legges frem skal være datert og undertegnet/stemplet.
De dokumentene jeg kan få her er naturlig nok på italiensk (surprise!). Jeg skal skrive til 'relevant enhet' og spørre hva jeg skal ha med. Jeg tipper på at en fem år gammel attest fra Folkeregisteret om at jeg dengang da flyttet fra Norge er godt nok (jeg kan jo ha flyttet tilbake senere). Dyrker man mistenksomhet og konspirasjon er alt mulig.

La meg ikke overdrive: Det siste jeg har tålmodighet til er å stå på Gamle Mossevei med en selvsikker og oppblåst funksjonær i gul vest som sier "Hvordan kan jeg (verdens midtpunkt her på Gamle Mossevei) forstå dette dokumentet - det er på på utenlandsk". [-X

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply