kjedejustering gone wrong?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Løkkis
Posts: 1
Joined: 01 Jul 2008 23:45
MC: FZ6-N '04

kjedejustering gone wrong?

Post by Løkkis »

På tross av min uerfarenhet med MC og mekking generelt valgte å prøve meg i kveld.

Jeg justerte kjedet på min fazer, men det synes ikke som om jeg lyktes helt. Da jeg prøvekjørte den etter å ha slakket kjedet, kom og gikk en tynn, høyfrekvent lyd. Den minnet litt om en gåen viftereim i en gammel bil. Kan dette skyldes at bakdekket ikke er i vater / på linje med forhjulet?

Siden jeg gjorde det alene måtte jeg justere kjedet mens sykkelens stod på sidestøtten. Instruksjonsmanualen sier at sykkelens skal stå loddrett. Spørsmålet mitt er om dette kan være årsaken oh hvilke konsekvenser vil det ha å kjøre de nødvendige kilometerne ut til Yamaha Bergen (ca 18km)? Er det overhengende fare for at kjede ryker eller motoren tar stor skade?
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: kjedejustering gone wrong?

Post by Speedy Gonzales »

Har aldrig hørt den lyden før, men er det ikkje merker på armen da slik at du ser hvor mye du har flyttet hjulet ditt?
Bør være på begge sider?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: kjedejustering gone wrong?

Post by Galilee »

Hvis du justerer kjedet ihht. instruksjonsboka med MINDRE vekt på hjula (f,eks når den står på sidestøtta) enn det som er spesifisert, så justerer du kjedet for stramt. Prøv å sett deg på sykkelen og kjenn på kjedet, det skal IKKE bli stramt som en felestreng.

Ulelyden er muligens et lager. Ikke kjør mer enn nødvendig. Prøv igjen, husk at sykkelen godt kan stå mot en vegg når du justerer, bare mesteparten av vekta hviler på hjula. Og igjen, prøv å sitt på sykkelen og kjenn på kjedet når du mener det er som det skal.

Kjedet er som strammest når drivaksling, svingarmslagringen og bakaksel er på en rett linje (når senter på alle disse 'akslingene' er på linje). Da skal kjedet ha ca 1cm slakk. NB det varierer MYE fra sykkel til sykkel når dette skjer, derfor spesifiserer fabrikantene forskjellige måter å justere inn kjedet på.

Hvis du uansett vil ha et verksted til å gjøre justeringen, så er det bedre at kjedet er har for mye slakk enn at det er for stramt når du kjører dit.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Gixxerman

Re: kjedejustering gone wrong?

Post by Gixxerman »

En depostøtte burde finnes i enhver garasje. Ja den koster litt, men for meg har den blitt obligatorisk.

Sjekk bakerst på svingarmen din. Er det et høl med gjenger nederst på hver side ? If so, kan du kjøpe deg trådsneller/mushrooms for bruk til depostøtte. Husk å kjøpe riktige trådsneller, så de passer til din sykkel. Har du kjøpt trådsneller som du må skru til med makt, så stopp med en gang. Da har du fått feil.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: kjedejustering gone wrong?

Post by Jalmar »

Det er viktig at man forholder seg til den metoden som står beskrevet i instruksjonsboka for den sykkelen man har. Det er ikke sikkert du skal ha noen belastning på sykkelen når du justerer. Det varierer. Som eksempel kan nevnes Kawa Z750S som skulle stå på sidestøtte ubelastet når man målte slakk (altså kun belastet av egen vekt), og Kawa Z650SR som skal stå på midtstøtta (og dermed med helt ubelastet bakfjæring). Det er mest trolig at slakken skal måles når sykkelen kun er belastet med egen vekt på din sykkel også. Fabrikken har ingen problem med å beregne dette og oppgi hvilken slakk som er riktig. Det er ikke meningen at man skal behøve å være flere personer for å sjekke slakk i kjedet. Det er også greit å måle slakken når kjedet er kaldt. Ser du skriver at instruksjonsboka di sier at sykkelen skal stå loddrett. Da vil det si loddrett og kun belastet av egen vekt. Da er en depotstøtte en grei løsning fordi den løfter i baksvingen og dermed vil fortsatt sykkelens vekt påvirke kjedet på samme måte som når sykkelen står på hjulene.

Når det gjelder retting av sporingen (om bakhjulet står rett i forhold til forhjulet) anbefaler jeg deg å kjøpe en lasercat. Det er en innretning du holder inntil bakdrevet, og som sender en laserstråle langs kjedet fremover mot fordrevet. Da ser du med det samme om kjedet går rett. Det er faktisk mer unntaket enn regelen at merkene på baksvingen er 100% korrekt. Syns du dette er en drøy investering, bør du skaffe deg en rettholdt i aluminium. Treplanker o.l. er ikke nødvendigvis rette.

Ulelyder er jo aldri noe koselig. Verken når de kommer fra sykkelen eller fra bilen bak som har blålys tent. Anbefaler deg å skifte hjullagrene bak. Det er en liten jobb og lagrene koster ikke skjorta. Det er en god forsikring å vite at lagrene er nye og du sparer deg for en ubehagelig overraskelse ute på veien. Hvis du skrur av bakhjulet og tar det med til verkstedet du bruker, vil de skifte lagrene for deg på noen minutter. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: kjedejustering gone wrong?

Post by Evje »

Stram til kjedestrammerne og mål underveis med tommestokk mellom felg og svingarm at avstanden er lik på begge sider. Stram til du har en slark på 3-5 cm på kjedet. ;)
Hei
Post Reply