Shimsing av ventiler..
Shimsing av ventiler..
Hva vil det si å få shimset ventilene??? Er dette noe en overlater til fagfolk å gjøre eller er det en smal sak? Fikk høre at jeg kunne bli kvitt ventil-tikking om jeg fikk ordnet dette.. Prøvde lete opp emner om dette men fant intet.. Noen som har clue på dette området? Hva koster det sånn ca å få utført dette på ett autorisert verksted?
- Galilee
- Posts: 939
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Shimsing av ventiler..
Mange motorsykler har ikke mulighet til å justere avstanden mellom ventilen og kamakselen, på disse gjøres dette ved å bytte ut et mellomstykke (shims) som ligger mellom ventilen og kamakselen.
Ventiljustering med shims:
1. ta av toppdeksel
2. måle avstand mellom kamaksel og ventiler, dette må gjøres når stempelet er på topp, dvs når ventilene er lukket. Allerede her kan du måle deg fram til om ventilklaringen er innenfor spesifikasjonene, eller om du skal fortsette.
3. Ta av kamaksler (ikke mist kamkjedet nedi motoren)
4. finn ut hvilke shims som allerede er i motoren, og utifra målt avstand, finn ut hvilke NYE shims som ligger nærmest til avstanden som ØNSKES (klaringen skal IKKE være 0).
5. Bestill shims, bytt,
6. Sett sammen, her må man være NØYE med å få kamaksler i rett posisjon i forhold til hverandre, og i forhold til stempel. Stempel som treffer ventiler lager en ubehagelig lyd som lommeboka di IKKE liker.
7. Start opp motoren, og hør på at ventilene tikker like herlig
Dersom du føler deg komfortabel med å demontere og sette sammen igjen, og har alle spesifikasjonene for motoren, og er sikker på at du er NØYE, både med å måle og når det skal settes sammen, så lar det seg gjøre av en 'hobbymekaniker'.
MEN, dersom du gjør dette feil, så kan du forårsake alt fra brente ventiler til fullt motorhavari.
Hvis du er det minste usikker, så la et verksted gjøre jobben.
Pris for ventiljustering varierer veldig fra MC til MC (og muligens også fra verksted til verksted). De fleste gjør dette på timebetaling, ikke for fastpris. Jeg vil tro det er en jobb på 2-3 timer (vill gjetting).
Ventiljustering med shims:
1. ta av toppdeksel
2. måle avstand mellom kamaksel og ventiler, dette må gjøres når stempelet er på topp, dvs når ventilene er lukket. Allerede her kan du måle deg fram til om ventilklaringen er innenfor spesifikasjonene, eller om du skal fortsette.
3. Ta av kamaksler (ikke mist kamkjedet nedi motoren)
4. finn ut hvilke shims som allerede er i motoren, og utifra målt avstand, finn ut hvilke NYE shims som ligger nærmest til avstanden som ØNSKES (klaringen skal IKKE være 0).
5. Bestill shims, bytt,
6. Sett sammen, her må man være NØYE med å få kamaksler i rett posisjon i forhold til hverandre, og i forhold til stempel. Stempel som treffer ventiler lager en ubehagelig lyd som lommeboka di IKKE liker.
7. Start opp motoren, og hør på at ventilene tikker like herlig

Dersom du føler deg komfortabel med å demontere og sette sammen igjen, og har alle spesifikasjonene for motoren, og er sikker på at du er NØYE, både med å måle og når det skal settes sammen, så lar det seg gjøre av en 'hobbymekaniker'.
MEN, dersom du gjør dette feil, så kan du forårsake alt fra brente ventiler til fullt motorhavari.
Hvis du er det minste usikker, så la et verksted gjøre jobben.
Pris for ventiljustering varierer veldig fra MC til MC (og muligens også fra verksted til verksted). De fleste gjør dette på timebetaling, ikke for fastpris. Jeg vil tro det er en jobb på 2-3 timer (vill gjetting).
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Re: Shimsing av ventiler..
Det må eg si var et godt svar Galilee
Re: Shimsing av ventiler..
Jepp det var ett utfyllende svar å jeg annonserer herved at jeg oppsøker ett verksted for å få utført jobben.. Blir rene lotteriet om jeg skulle gjort alt det der selv.. 
