Termostat
-
- Posts: 17
- Joined: 06 May 2007 03:03
- MC: Honda NSR 1999
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: Termostat
Toppen?
Re: Termostat
Del nr 7 [link]http://nsr125.com/schem1.jpg[/link]
hva som er galt?
hva som er galt?
[X]Honda NSR supersprint 99


-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: Termostat
Aha. Takk for bra svar.
Nei det har seg sånn at NSR'en slutta å kjøle. Har finni ut at det er toppakningen som har ryki, dermed går vannet inn i sylinderen og koker.
Skal prøve å ta ut termostaten, men en ny toppakning hadde nok vært fornuftig.
Nei det har seg sånn at NSR'en slutta å kjøle. Har finni ut at det er toppakningen som har ryki, dermed går vannet inn i sylinderen og koker.
Skal prøve å ta ut termostaten, men en ny toppakning hadde nok vært fornuftig.
Re: Termostat
Den vil kjøle selv om toppakninga eller bunnpakning er gåen. Men kjølinga kan være redusert eller helt vekke hvis alt vannet lekker inn i sylinderen på kort tid. Jeg tror du bør sjekke at impellen til vannpumpa snurrer. Start motoren med dekselet til vannpumpa av og sjekk at impellen snurrer etter turtallet. Termostaten sitter normalt i topplokket. Funksjonen er å åpne/lukke seg slik at kjølevannet holder rundt 80 grader. Dette er optimal tempetatur for motoren. Sjekk også om simmering(er) til vannpumpa kan ha tatt kvelden, eller om clutchdekselpakning er gåen (hvis kjølekanalen går gjennom blokka). Sjekk også etter luft i systemet eller lekasjer. Er det bare luft i systemet vil det normalt ikke ta mer enn noen få km med kjøring før systemet er luftet. For å sjekke om toppakninga lekker mye vann kan du gi gass med lokket på ekspansjonstanken/radiatoren på. Hvis vannet synker er en eller flere toppakninger gåen.
Hei
-
- Posts: 462
- Joined: 26 May 2007 08:28
- MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod - Location: Hokksund
Re: Termostat
Jeg kan jo beskrive hva som skjer:
Når jeg kjører begynner motoren å bli litt varmere enn normalt, det er helt sikkert på grunn av at det er 25 grader om dagen, men så begynner kjølevannet å renne ut av det dreneringsrøret(eller hva jeg nå skal kalle det) som går fra toppen av kjølevæskebeholderen og ned til der som sidestøtten på sykkelen er.
Jo varmere sykkelen blir, jo mer vann spruter det ut. Og når jeg skal fylle på mer vann mangler det kun et par desiliter. Så det virker som det blir sirkulasjonssvikt.
Jeg tok ut termostaten i går og jeg synes det hjalp veldig(og ja har sjekket at termostaten fungerer).
Evje: dette hørtes ut som en litt komplisert oppgave(for meg) og jeg har en mørk tanke om at en (dyr) mekaniker kan fikse det problemet og et par andre også. Men takk for svar.
Når jeg kjører begynner motoren å bli litt varmere enn normalt, det er helt sikkert på grunn av at det er 25 grader om dagen, men så begynner kjølevannet å renne ut av det dreneringsrøret(eller hva jeg nå skal kalle det) som går fra toppen av kjølevæskebeholderen og ned til der som sidestøtten på sykkelen er.
Jo varmere sykkelen blir, jo mer vann spruter det ut. Og når jeg skal fylle på mer vann mangler det kun et par desiliter. Så det virker som det blir sirkulasjonssvikt.
Jeg tok ut termostaten i går og jeg synes det hjalp veldig(og ja har sjekket at termostaten fungerer).
Evje: dette hørtes ut som en litt komplisert oppgave(for meg) og jeg har en mørk tanke om at en (dyr) mekaniker kan fikse det problemet og et par andre også. Men takk for svar.
Re: Termostat
vis det renner ut av rørene, er det jo et teng til at du har luft i systemet ditt, jeg kan tenke meg det er radiatoren som har fått det, Min ble slik rett før jeg skulle selge 

[X]Honda NSR supersprint 99

