Nitrometanol?

Prat om tung MC.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

OI, hva skjedde?
Var det stempelet som fløy ut av motoren?
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

auch, det må gjøre vooondt :smt108
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Æ'ndalitten wrote:OI, hva skjedde?
Var det stempelet som fløy ut av motoren?
Det var et stempel,ja. Og han merket det godt.....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

det er pga nos-systemet det.

Har sett mange som dette har skjedd til.. Sikkert ikke no morro...

Full på radiostryrtbil-bensin. funker det.. Masse smøring. ikke no prob..
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Gixxerman wrote:Link :)
Kan noen hjelpe med å downloade/skaffe en video fra den siden?
Det er denne: http://videos.streetfire.net/Player.asp ... &kw=25&p=0
(Supra racing a ZX-10, Spins a rod bearing after walking the bike, limps home and discusses it.)

Takk.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

går godt den supraen der aiz-
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

har du funnet deg buss ennå adoniz?
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ser ut til at vi drøyer den til neste år. :( Ble sydentur istedenfor. :) )

Håper vi finner en glim bus til neste år dah..
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Er det rasing buss som planlegges?
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

yepp, det må vi ha :)
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

får vel stille på diselpumpa når du kommer med buss til neste år hehe da blir der R-buss :twisted:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
V8
Posts: 15
Joined: 18 Jul 2005 22:36
Location: Gardermoen

Post by V8 »

Normalt kjører man med ca 85% Nitromethane og 15% methanol.Denne blandingen koster ca.70,-Kr Liter`n.Dette beror på hvor mye du kjøper. En TopFuel Dragster bruker ca. 45Liter på et Pass, dette inkluderer burnout, backup to the starting line, and quarter-mile run. Dette på en V8 motor som holder ca.6000Hk.Her stjeler også kompressoren ca.1500Hk.Blandingen på Nitroèn varierer med temperatur og Trykk.(Høytrykk eller lavtrykk i lufta)Tilbake til Nitro spørsmålet så har jeg her følgende.
Jeg må ta dette på Engelsk for det er lettere for meg.
Nitromethane is a fuel that is used in racing, particularly in drag racing, to provide more power. When you hear the term "nitro-burning funny car" or "top-fuel dragster", that means that the engine burns nitromethane. (Model aircraft fuel contains about 10% nitromethane.)
Nitromethane's chemical formula is CH3NO2. For comparison, gasoline is typically C8H18. The oxygen in nitromethane's molecular structure means that nitromethane does not need as much atmospheric oxygen to burn -- part of the oxygen needed to burn nitromethane is carried in the fuel itself.
You need 14.6 kilograms of air to burn a kilogram of gasoline, and only 1.7 kilograms of air for the same amount of nitromethane to burn. A cylinder can only hold so much air on each stoke, and with that amount of air you can burn 8.7 times more nitromethane than gasoline. By pumping in 8.7 times as much nitromethane per stroke, you get about 2.4 times more power per stroke. Gasoline provides 18,000 BTU/pound (42 MJ/kg). Nitromethane provides 5,000 BTU/pound (12 MJ/kg). The amount of nitromethane also provides some cooling, making the charge a bit denser and increasing power.While going down the track the engines run on the verge of hydraulic lock (that is, the air-fuel mixture is compressed so much it is almost a liquid). Two spark plugs per cylinder are the rule, with some teams experimenting with three. The spark plug electrodes are completely consumed during a run, but spark ignition is not necessary after the first half of the pass, since the motor is dieseling (igniting the air-fuel mixture without the help of a spark) because of the compression and extremely hot exhaust valves.
Noen fakta. En TopFueler kjører 1/4mila på ca.4.5 sec. med en fart over mål på ca.530Km.En Top Fuel dragster accelerates fra 0 til 160Km. på ca. 0.8 Sec. Dette er ca.11 Sec. fortere en hva en Porsche 911 Turbo klarer på samme fart. Håper dette ga en liten pekepinne på hvor vanskelig og dyrt det er å trimme med Nitro.
The Boss
User avatar
mafia on 50cc
Posts: 37
Joined: 02 May 2005 23:43
Location: sandefjord

Post by mafia on 50cc »

men slik du får kjøpt i hobbybutikker er jo bare opp til 30 % nitro.. resten er metanol og olje. ganske mye olje også... testa det på grassklipperen og helle i bensintanken men gikk ikke no bra , ble bare vanskelig å starte
Nå : racing mopp
Før :chopper mopp
Før :scooter
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

V8 wrote:Normalt kjører man med ca 85% Nitromethane og 15% methanol.Denne blandingen koster ca.70,-Kr Liter`n.Dette beror på hvor mye du kjøper. En TopFuel Dragster bruker ca. 45Liter på et Pass, dette inkluderer burnout, backup to the starting line, and quarter-mile run. Dette på en V8 motor som holder ca.6000Hk.Her stjeler også kompressoren ca.1500Hk.Blandingen på Nitroèn varierer med temperatur og Trykk.(Høytrykk eller lavtrykk i lufta)Tilbake til Nitro spørsmålet så har jeg her følgende.
Jeg må ta dette på Engelsk for det er lettere for meg.
Nitromethane is a fuel that is used in racing, particularly in drag racing, to provide more power. When you hear the term "nitro-burning funny car" or "top-fuel dragster", that means that the engine burns nitromethane. (Model aircraft fuel contains about 10% nitromethane.)
Nitromethane's chemical formula is CH3NO2. For comparison, gasoline is typically C8H18. The oxygen in nitromethane's molecular structure means that nitromethane does not need as much atmospheric oxygen to burn -- part of the oxygen needed to burn nitromethane is carried in the fuel itself.
You need 14.6 kilograms of air to burn a kilogram of gasoline, and only 1.7 kilograms of air for the same amount of nitromethane to burn. A cylinder can only hold so much air on each stoke, and with that amount of air you can burn 8.7 times more nitromethane than gasoline. By pumping in 8.7 times as much nitromethane per stroke, you get about 2.4 times more power per stroke. Gasoline provides 18,000 BTU/pound (42 MJ/kg). Nitromethane provides 5,000 BTU/pound (12 MJ/kg). The amount of nitromethane also provides some cooling, making the charge a bit denser and increasing power.While going down the track the engines run on the verge of hydraulic lock (that is, the air-fuel mixture is compressed so much it is almost a liquid). Two spark plugs per cylinder are the rule, with some teams experimenting with three. The spark plug electrodes are completely consumed during a run, but spark ignition is not necessary after the first half of the pass, since the motor is dieseling (igniting the air-fuel mixture without the help of a spark) because of the compression and extremely hot exhaust valves.
Noen fakta. En TopFueler kjører 1/4mila på ca.4.5 sec. med en fart over mål på ca.530Km.En Top Fuel dragster accelerates fra 0 til 160Km. på ca. 0.8 Sec. Dette er ca.11 Sec. fortere en hva en Porsche 911 Turbo klarer på samme fart. Håper dette ga en liten pekepinne på hvor vanskelig og dyrt det er å trimme med Nitro.
Hmm, interessant, ifølge disse tallene, skal det være mulig at en dragster kan veie 1300 kg og oppnå denne aksen (med perfekte dekk, ingen friskjonsmotstand, ingen vindmotstand), vet du hvor mye de i realiteten veier (kan gi en pekepinn på hvor mye "svinn" det er).

AtW
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

V8 wrote: Jeg må ta dette på Engelsk for det er lettere for meg.
Nitromethane is a fuel that is used in racing, particularly in drag racing, .....
Hadde det ikke vært lettere å linke til http://en.wikipedia.org/wiki/Nitromethane hvor du har hentet infoen "din", i stedet for å "ta dette på Engelsk" ?
Post Reply