Min MC-ulykke

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Min MC-ulykke

Post by Flydude »

Si at du nøys!
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
oddkirka
Posts: 184
Joined: 23 May 2008 04:06
MC: Honda CBR125 05=)

Re: Min MC-ulykke

Post by oddkirka »

fint at du forteller, får værtfall mæ til å ro ned når æ får lappen!

ble dårli når æ hørte det med arman;P håpa det går bra nu :D


edit. kordan gikk det med føttern?
god bedring!
-E.Everett
User avatar
tohjulisvingen
Posts: 55
Joined: 17 Apr 2007 23:51
MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07)
Location: Oslo

Re: Min MC-ulykke

Post by tohjulisvingen »

På tide med en oppdatering her. Det går ganske bra med kroppen, jeg får gradvis mer styrke og bevegelighet i armene, slik at de vante gjøremålene går enklere og raskere. Ikke så lenge igjen til jeg skal tilbake på jobb i 50%, det hjelper mye å ha ergonomisk tastatur og mus også da. Jeg tenkte at det ville være kjedelig å høre fra venner hver gang de hadde vært ute å kjørt i det fine sommerværet, men jeg tenker faktisk ikke på det i det hele tatt. Bare å nyte den fine sommeren på andre måter mens den er her :) Eneste kjipe nå er at boten ble stående og jeg må engasjere advokat. Samtlige jeg har pratet med av nåværende og tidligere MC-førere, samt et par advokater, synes det er på tryne at jeg fikk bota. Blir nok å kjempe litt nå ja.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Min MC-ulykke

Post by FunSize »

Flott at du forteller om din opplevelse... sterkt gjort.

Godt å høre at det gikk så bra som det gikk og at alt er på bedringens vei :)

Håper alt løser seg til det beste.
07 Yamaha FZ6-S :D
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Min MC-ulykke

Post by havregr0t »

Baron von Waffel wrote:Ditt valg av å ligge i venstre hjulspor er jo riktig.
For meg høres det ut som valget med å ligge i venstre hjulspor i en høyresving er feil, og en medvirkende årsak til ulykken, ved at bilen da kommer nærmere enn hva den ellers ville ha gjort hvis "tohjulisvingen" hadde ligget til høyre.

Korrekt måte å kjøre den svingen på etter mitt hode på er å starte svingen fra venstre hjulspor for så å legge seg over i høyre. Med tanke på at "panikken" inntreffer halvveis inn i svingen burde "tohjulisvingen" på det tidspunktet være i høyre hjulspor.
User avatar
tohjulisvingen
Posts: 55
Joined: 17 Apr 2007 23:51
MC: 02 Yamaha XJR 1300 (08)
94 Yamaha XJ600 Diversion (07)
Location: Oslo

Re: Min MC-ulykke

Post by tohjulisvingen »

havregr0t wrote:Korrekt måte å kjøre den svingen på etter mitt hode på er å starte svingen fra venstre hjulspor for så å legge seg over i høyre.
Dette stemmer med hva jeg har hørt, men punktet hvor du skal legge deg over til andre siden i veien er der hvor du har fått full oversikt over svingen, altså når svingen retter seg ut eller blir så slakk at du kan se hele veien gjennom. Kan noen svare på om dette er korrekt?
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Min MC-ulykke

Post by Baron von Waffel »

Det var i hvert fall riktig da jeg hadde kjøreopplæring for et snut år siden.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
jgrlars
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2008 22:18

Re: Min MC-ulykke

Post by jgrlars »

Har nettopp tatt mc lappen, og der ble jeg lært følgende om sving:

Høyresving
- Legg deg i venstre hjulspor før svingen.
- Start svingen når det føles naturlig, og når du ikke lenger "tør" å være i venstre hjulspor pga. biler som evt. kutter sving o.l
- Du skal være ca i midten av veien midt i svingen. For langt ut i høyre hjulspor kan føre til at du skaller i skilt/fjellvegger e.l
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Image
Lars's logg
havregr0t
Posts: 41
Joined: 24 Apr 2006 16:10
MC: Aprilia RST Futura
Location: Bergen

Re: Min MC-ulykke

Post by havregr0t »

Problemet med å ligge i venstre er at man får "feil" dosering. Yttersiden av høyre hjulspor er den delen av veibanen hvor man oppnår den mest fordelaktige doseringen. For ikke å glemme at man i høyre hjulspor er langt fra motgående trafikk og man kan "kutte" den på formel 1-vis.

Har dessverre ingen skanner oppkoblet nå, men fant den gamle teoriboka mi. "MC-kjøring lærebok klasse A." av Einum og Johansen fra 2003. På side 89 (hvis noen skulle ha den samme boka - http://www.trafikkforum.no/oslo/trafikk ... enDocument) ser man tydelig tegnet opp hvor man teoretisk sett bør ligge i løpet av svingen. I en høyresving som det her er snakk om skal man befinne seg i høyre del av kjørebanen, altså høyre hjulspor når man er kommet "halvveis" inn i svingen. Allerede når 1/3 eller 1/4 av svingen er kjørt (etter som man tolker tegninga) skal man være på høyre side av sin egen veibane.

Personlig ser jeg ingen argumenter for å være på venstre side i en slik sving. 1. Synlighet er ikke avgjørende når man selv kjører en høyresving - faren for å treffe motgående trafikk er antakeligvis mye større som "synlig" i venstre felt enn "usynlig" i høyre. For ikke å glemme det triste som skjedde i dette tilfellet hvor føreren "fryser" noe jeg mistenker skjer delvis fordi sjåføren føler han er for nære motgående trafikk. 2. Doseringen i forholdt til hjulsporene blir feil. 3. Svingen blir mye "krappere" siden man da ikke utnytter hele sin halvdel av veibanen optimalt (igjen formel 1 tankegang). 4. Tanken om å treffe ting utenfor veien på høyreside er egentlig irrelevant da høyre hjulspor fortsatt vanligvis er minst 0.5m inn på veien og skiltene står i 99% av tilfellene et lite stykke utenfor veibanen. Da vil man med andre ord stort sett (jeg har aldri selv sett et skilt som har stått så nære - og de står vel ikke så ofte i svinger uansett) være nødt til å kjøre ut av veibanen for å i det heletatt treffe skiltet.

Hadde vært glimrende om noen hadde hatt litt mer konkrete kilder/grunner til å evt. ligge i venstre del av veibanen i en slik sving. Da jeg alltid er ute etter å forbedre min egen kunnskap om temaet.
User avatar
mekkern
Posts: 5129
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Min MC-ulykke

Post by mekkern »

Hvis en ikke er kjent på vegen er det jævlig dumt å havne for langt til høyre hvis det kommer ennå en høyresving..spesiellt hvis den er ennå krappere.... :-k

derfor kjører vi idealspor (som i formel 1)...
begynner i venstre spor og trekker inn gjennom svingen etter vi ser apex....
eller høyre spor og trekker inn mot venstre i venstresving...

:smt043
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Min MC-ulykke

Post by Lølle »

3. Svingen blir mye "krappere" siden man da ikke utnytter hele sin halvdel av veibanen optimalt (igjen formel 1 tankegang).
Den skjønte jeg ikke... hvis du ligger inn mot midtstripa, legger svingen inn mot høyre side og utgang ut mot midten igjen, er da det en mindre "krapp" sving enn å holde innersving som må bli "krappest"??
Legger du deg litt ut mot midten, får du også bedre sikt og er mer klar for hva som kommer; det være seg en ny sving, grus, en hindring i veien eller annet snadder. :-)
Image
Image
Post Reply