Nettsamfunn

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Nettsamfunn

Post by Bimma »

En artikkel til ettertanke for enkelte :-k

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507991

Nettavhengighet er ingen god ting... OBS OBS [-X

Sitat fra artikkelen:
"- Det er naturlig å bruke internett sosialt, men man må spørre seg om hvor lang tid man bruker og hva man bruker det til"

Jeg har observert at dette er et fenomen som ikke bare gjelder den yngre generasjon :roll:
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Nettsamfunn

Post by tshansen »

Det er vel ingen tvil om at du blir en smule avhengig av å tilhøre ett nettsamfunn, jeg ser nå bare selv når denne siden var nede i flere dager.

PS!! Dette er ikke noe angrep på noen her inne, eller trådstartet. Bare måtte få ting litt ut her hehe

Men at folk går så langt at de tar selvmord har ikke bare med nettet å gjøre! Her snakker vi utvilsomt om svake individ som har vært utsatt for en rekke psykiske hendelser som til slutt får det til å bikke over!
Det er samme med Data-spill og vold! Det blir alt for lett føler jeg og legge skylden på selve dataspillet, selv om du fritt kan gå ned rundt å mose skallen på gud og hver mann!

Jeg ser på meg selv som en veldig sterk person! Ja jeg vet jeg har fått prøve meg på ekstremt fysiske og psykiske utfordringer både i jobb og hverdagsliv! (vil ikke gå i detaljer her inne). Men dette er noe jeg har måttet prate ut om å funnet kanaler for å få det gjennom systemet!
Jeg spiller selv data spill, men det får meg ikke til å ladde hagla å springe rundt å skyte folk av den grunn!

Heller ikke ta mitt eget liv for at noen slenger drit om meg, prater nedtalende til meg eller drar fleiper på min bekostning! Spes ikke over internett.

Klart dette er noe alle bør tenke over, men føler dette igjen er en smule mediahysteri! NOK en gang!

-Thomas-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Det er en god idé å ha et edruelig forhold til pc'en og internett, men i disse dager bruker man nettet til omtrent alt. Man finner MC'en man skal ha på nett, sender mail til vedkommende og ber om informasjon, avtaler møte. Man skriver til sitt forsikringsselskap over mail og ber om forsikring, og årsavgiften betaler du over nett. Man har nettbanken sin på nett, man handler sine elektronikkvarer ofte på nettet. Man holder kontakten med venner langt vekk delvis via mobil eller via email og MSN. Enkelte kan tilfredstille sin hunger etter synet av kvinnelige\mannlige former via nettet :-k Men, det er kloke tanker å forsøke å unngå at man utvikler et alter ego på nettet og at nettet blir ens egen verden. Men, veien derfra til selvmord er ganske lang, og mange har sikkert et godt liv på nettet for alt jeg vet :) Hadde det ikke vært for internett, hadde det ikke vært noe mc-forum ;) Så lenge leve internett 8)

Jeg er i tvil om det er noen positiv monoton sammenheng mellom:

Nettavhengighet ==> Økt tilbøyelighet til selvmord

Som det antydes over, er det nok en rekke andre variabler som har betydning, deriblant de som går på psyken og annet sosialt nettverk osv.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
tshansen

Post by tshansen »

Der finnes jo sinnsykt mange eksempler på ungdom som er plaget av mye mobbing og ikke finner sin plass blandt folket som utvilker seg høy sosial status på nettet. Som ikke får det i dagliglivet!

Ser selv når jeg var yngre. Da var det mye Mirc det gikk i. Da var det stort å være OP (les=@) i diverse kanaler. Dette skaffet sosail status. Å det slo aldri feil. De som var mye mobbet, var uttenfor og stort sett hadde det trasig sosialt sett var disse folkene! Altså de skaffet seg ett alterego på nettet der de kan være hvem de vil og ikke er avhengig av utseende, (Noe som dominerer sinnsykt i dagens samfun) hudfarge, religion, klær osv osv.

Så jeg skjønner at folk kan bruke nettet som ett skjulested fra virkeligheten og leve ett perfekt liv uten at folk trenger å vite hvem ansiktene deres er! Du finner jo alt på nett i dag.
Dette ser jeg på som farlig. Å det er liten tvil om at alt for mange følger mengden. Bare for at noen sir at slik skal det være MÅ alle ha det samme. Alt for få som er sterke nok til å skille seg fra resten og ta avstand til "å være som alle andre"
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bimma
MC: 2008 BMW F800ST

Post by Bimma »

Jeg tror at nettavhengighet blant voksne er et større problem enn mange vil innrømme. Noe jeg også har fått bekreftet fra flere, når jeg har tatt opp problematikken :-k .

Bare se her på mc-forumet for eksempel . Jeg sitter igjen med det inntrykket at enkelte brukere av forumet får med seg det aller meste av det som blir skrevet, og mangt og mye blir kommentert. Når man i snitt skriver opptil 10-12 innlegg per dag i snitt, tar dette tid. MYE tid. Og i tillegg er man kanskje brukere av andre nettsteder også, i tillegg til MSN osv. osv.
Når man så reiser på ferie, har man er gylden mulighet til å la hodet og sjela få litt etterlengtet ro og hvile. Men frykten for å gå glipp av noe, er så stor at man da OGSÅ må inn å lese og kommentere…… :shock:

Avhengighet…?? Kanskje……… ??

Jeg vet at jeg legger hodet på hoggestabben nå, og dersom noen føler trang til det, er det bare å hogge det av….. hehe 8) :lol:

Dette er ikke et innlegg rettet mot noen bestemte personer, bare så det er sagt. Det er kun noen ord og et eksempel til ettertanke.
Er vi i dagens samfunn litt på ville veier? Kunne vi ha brukt noe av denne tiden på en litt mer 'fornuftig' måte..?? Fysisk aktivitet..?? Sosialt samvær..?? Blant mye annet...... :-k
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
SBtouring
MC: 2007 Honda CBF 1000

8700 km

Post by SBtouring »

\:D/ \:D/ \:D/ SÅ enig!!!!!! \:D/ \:D/
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.

Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
tshansen

Post by tshansen »

Bimma wrote:Er vi i dagens samfunn litt på ville veier? Kunne vi ha brukt noe av denne tiden på en litt mer 'fornuftig' måte..?? Fysisk aktivitet..?? Sosialt samvær..?? Blant mye annet...... :-k
Det finnes jo flere måter bruke de 24 timene vi har til rådighet i løpet av ett døgn!

Jeg suser gjennom forumet en 3 - 4 ganger om dagen, men det hindrer meg ikke i å trene, sosialisere meg osv! Men kan være ett bra avbrekk fra familie, ferie, venner osv å kunne snike seg inn en halv time mens en er på ferie. Bare for å se hvordan ting går hjemme. Om det er skjedd noe nytt.

Dette mener ikke jeg er avhengighet. Kanskje til en viss grad, men jeg legger så mye mere i avhengighet!

Men hvis du heller vil sitte å trykke foran pc'en i stede for å være fysisk aktiv osv så har du problemer. Men dette er opp til hver enkelt å bestemme selv!
Vet det er mange som sliter med sykdom, noe som hindrer de i å være så mye ute. Da er internett og andre ting en super ting for de å delta i samfunnet på. Til den grad det er mulig over internett!

Du legger ikke hodet på noe huggestabbe. Dette er igrunn et interessangt tema å diskutere. For det er uten tvil høyaktuellt!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
tshansen

Post by tshansen »

SBtouring wrote:\:D/ \:D/ \:D/ SÅ enig!!!!!! \:D/ \:D/
I hva?
Instagram
YouTube
MyRoute-app
SBtouring
MC: 2007 Honda CBF 1000

8700 km

Post by SBtouring »

LordShaft wrote:
SBtouring wrote:\:D/ \:D/ \:D/ SÅ enig!!!!!! \:D/ \:D/
I hva?
Tolk den som du vil... 8) Det er fritt valg å finne ut da, vettu. :)
Jeg har kjørt på grus.
Jeg har kjørt på gress.
Jeg har kjørt i regn, med viten og vilje.

Sport det ikke lukter hverken bensin eller diesel av, har ingenting med virkeligheten å gjøre.
Shotgunrider

Post by Shotgunrider »

Bimma wrote:En artikkel til ettertanke for enkelte :-k

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507991

Nettavhengighet er ingen god ting... OBS OBS [-X

Sitat fra artikkelen:
"- Det er naturlig å bruke internett sosialt, men man må spørre seg om hvor lang tid man bruker og hva man bruker det til"

Jeg har observert at dette er et fenomen som ikke bare gjelder den yngre generasjon :roll:
Nettet er verken vondt eller godt, det bare er. Hver enkelt av oss velger hvordan vi ønsker å benytte det, og om det blir en god eller vond ting i livet vårt. Debatten rundt avhengighet er viktig, men på meg virker det som om enkelte kan bli avhengig av det meste uten helt forklarlige årsaker.

Som tHaWuLf sa, er nettet blitt en del av hverdagen vår. Det forenkler svært mye for svært mange, men der blir dessverre en del skadde som følge av uvettig nettbruk. Det samme gjelder bilbruk, alkoholbruk og våpenbruk, for så vidt. Nettavhengigheten er dessverre lite synlig, og jeg regner med at mennesker som er sykt avhengige av nettet går til drastiske skritt for å skjule dette for sine omgivelser, ikke ulikt de med spillegalskap.

Hvilke skritt kan man egentlig ta for å forhindre nettavhengighet? Hvem skal ta disse skrittene? Og hvor mange "casualties" skal man tåle? Det lurer jeg litt på.
- Vi er på god vei til å ødelegge det vi har av luft, vann og jordbunn. Det eneste vi tar ordentlig vare på er asfalten. Bill Vaughan
Post Reply