Hvorfor ikke årlig km hos forsikringsselskap?

Prat om tung MC.
Post Reply
IImilleniumII

Hvorfor ikke årlig km hos forsikringsselskap?

Post by IImilleniumII »

Tenkte på dette når jeg syklet på butikken i sted. Hvorfor spør ikke forsikringsselskapene om antall km som kjøres? Noen kjører kanskje 100 mil i løpet av ett år, noen kjører kanskje 2000 mil. Det varierer veldig, på lik måte som det gjør på bil.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Hvorfor ikke årlig km hos forsikringsselskap?

Post by maelling »

Har vel stusset over det selv uten at jeg har noe godt svar. Det virker ut som forsikringsselskapene ikke er interessert i å vite hvor langt du kjører med sykkelen din, men du betaler premie fordi du eier en MC og risikoen blir beregnet ut i fra skadestatistikk, bosted, alder, sykkeltype osv. Det er uansett veldig gunstig for de med dyre mc'er å forsikre å kjøre veldig mye i året, siden premien på forsikring er ganske skyhøy. For andre som ikke kjører noe særlig, men har en sykkel som er dyr å forsikre og kjører 3000 km i året, er det litt urimelig å betale det samme som de som kjører 30 000 km i året. Men, kan være man regner med at gjennomsnittsnordmannen kjører så mye MC i året i gjennomsnitt, og går ut i fra at de fleste ligger mellom 5000-10 000 et sted. Skal du maksimere nytteverdien av din forsikring, bør man kjøre maksimalt antall kilometere i året (med mindre det er en verdi i seg selv å se på sykkelen din og faktisk ikke kjøre den noe særlig). Dette må jo veies opp mot tap av verdi ettersom antall kilometere øker hvis man skal se på hva som er mest rasjonelt kostnadsmessig, men det er vel en debatt i seg selv. Ellers er det pussig de ikke spør om årlig kjørelengde, sant det :-k
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg syns det bare er greit at de ikke har årlig kjørelengde!

For ganske mange som har sykkel så varierer kjøremengden i løpet av sesongen veldig på været! Er det mye fint vær kjører det meste av oss mye mer! Forsikringene er skyhøye og kunne kanskje vært justert med årlig kjørelengde. Men like greit det ikke er!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

De som kjører minst har nok relativt større sjanse til å gjøre førerfeil. På den annen sie, så gjelder nok det buristene også. Sånn set så burde det nok være en rabatt for å ha mange sykler forsikret på en fører.

Jo mer detaljert det blir, jo dyrere i sum for oss MCister.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg håper dette IKKE innføres, for det bli nok mye juksing akkurat som effektfaenskapet jeg har vært gjennom nå. NEI til årlig km !

Du veit nok veldig godt på forhånd om du skal kjøre 1000km i løpet av en sesong(om ikke en ulykke inntreffer da) eller 20.000, og da får du velge om du vil ha valuta for pengene eller la sykkelen støve ned i garasjen. Selv velger jeg å få valuta for pengene...
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

IImilleniumII wrote:Tenkte på dette når jeg syklet på butikken i sted. Hvorfor spør ikke forsikringsselskapene om antall km som kjøres? Noen kjører kanskje 100 mil i løpet av ett år, noen kjører kanskje 2000 mil. Det varierer veldig, på lik måte som det gjør på bil.
Det viser vel bare det vi vet fra før av, premiens størrelse er snytt rett ut av nesa på yeti. Siden jeg kjører over gjennomsnittlig langt pr år antar jeg kommer bedre ut på denne måten.
IImilleniumII

Post by IImilleniumII »

quantumduck wrote:
IImilleniumII wrote:Tenkte på dette når jeg syklet på butikken i sted. Hvorfor spør ikke forsikringsselskapene om antall km som kjøres? Noen kjører kanskje 100 mil i løpet av ett år, noen kjører kanskje 2000 mil. Det varierer veldig, på lik måte som det gjør på bil.
Det viser vel bare det vi vet fra før av, premiens størrelse er snytt rett ut av nesa på yeti. Siden jeg kjører over gjennomsnittlig langt pr år antar jeg kommer bedre ut på denne måten.
Ja, det må være det beste og mest fornuftige svaret så langt! Jeg tror at det har med økonomisk gevinst for forsikringsselskapen å gjøre, hvis ikke hadde de nok innført antall km for lenge siden. Forsikringsselskapen vil jo så klart tjene mest mulig.
Post Reply