LordShaft wrote:No er det vel en bra myte at tekstil dress holder deg knusktørr også
Jeg vet det er kommet mye bra tekstil på markedet siste 3 årene! Men det er langt fra noen myte at de felste skinndresser Billig og dyr er bedre enn det meste av tekstil der ute!
Jeg tror du snakker mest med hjertet, nå.

Jeg ser at du har venner og kolleger som har tryna i begge, uten at det er noe argument. Dyre skinndresser vs billige tekstil? hvor mange av hver? Sammenlignbare ulykker? Det blir for løst for å være avgjørende for andre, etter min mening. Hvis din erfaring er så entydig og korrekt som du fremtiller det, bør tekstilressene utgå, kanskje?
Etterbruk av en dress etter en ulykke er forøvrig uinteressant etter min mening - da har dressen gjort jobben (eller ikke) og erstattes.
Jeg tror ikke forskjellene er så store mht sikkerhet at det bør ha avgjørende betydning (ref Jofamas test). For vanlige folk som kjører på vei og ikke på bane (og ikke bruker veiene som bane) er tekstildressene komfortable, langt mer værbestandige og sikkerheten er ivaretatt. Selvfølgelig må du ha riktig dress ift beskyttelse og bevegelse på beskyttelsen - akkurat som ved skinn.
Man må gjerne tvile på at tekstil kan være vanntett, men jeg har andre erfaringer. Småkjeltringen satt på i to år med Lidl-dress som var vanntett - også etter en hel dag i regn...mye regn.
Rukka garanterer vanntett på livstid. Jeg har selv byttet fordi de ikke holdt tett og fikk ny - som holder tett.
Ikke alle råd behøver være et forsvar av egne valg; noen velger skinn, andre tekstil. Andre igjen har råd til begge. For en gjennomsnitts-motorsyklist vil jeg tro at ved skinn er ihvertfall todelt det greieste. Det er tydeligvis ikke bare greit å rusle en tur med heldresssen når man stopper for en kaffekopp og en kikk på steder underveis. Ser noen som går rundt i kjørestilling

Mitt valg er tekstil fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde trivdes med å hele tiden vurdere om jeg skulle ta på regndressen når det er utrygt og regn. Rukka har en vanntett skinndress, men jeg vil tro at skinnet blir vått og det er ikke så gunstig. Ikke prisen på den dressen heller.
Valget kommer også ofte litt av seg selv; kjører du Harley-Davidson Road King så kjøper du neppe heldress i skinn, ikke sant?
Kjører du sykkel med typisk racing-stil er det ofte mer riktig med skinndress.
Jeg synes oppsummeringen fra Jofama var veldig god:
Så hvem er du? Skinn eller tekstil? Det må du naturligvis finne ut av selv. Men innerst inne så tror vi du vet det allerede.