Skinndress eller tekstil ?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Nas
MC: CBR 125

Skinndress eller tekstil ?

Post by Nas »

Jeg har akkurat fått lappen for et par uker siden, og jeg har begynt å kjøpe kjøreutstyr. I og med at man er såpass utsatt som motorsykkelist. Jeg lurer på folks erfaringer med skinndress. Så langt har jeg kommet frem til et par gode grunner til å skaffe det istede for tekstil og et par dårlige grunner.

Gode:
Når ulykka er først ute er det mest slite sterkt.
Bedre å ha på og sitte på sykkelen med.
Ser generelt bedre ut (min mening ;-)

Dårlige:
Pris ( tekstil er mye billigere
Ikke regn tett som tekstil, men er vel ikke alt tekstil som er regn tett heller?

I så fall lurer jeg på hvor jeg kan anskaffe meg en kjøredress og om jeg burde velge 2 delt eller ikke siden jeg allerede har jakke i tekstil. Og hvor jeg eventuelt kan få tak i en dress på sørlandet eller i nærheten siden jeg går utfra det er en god ide å prøve den først.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Skinndress eller tekstil ?

Post by tshansen »

Jeg har begge deler. Å jeg kommer aldri til å kjøre eller kjøpe tekstil igjen!

Du sitter så sinnsykt mye bedre på sykkelen, beskytterne sitter der de skal! De sklir ikke til side eller har rom til å bevege seg hvis ulykka først er ett faktum!

Å dere som sverger til tekstil! jada, det er flotte greier, å det er så fint å ha på langturer om du skulle møte regn osv osv.
Men det er ikke værre enn å ha en regndress å trekke utenpå skinndressen hvis det skulle bli regn. Da er du "tett".

Jeg har flere kollegaer og venner som har tryna i tekstil og skinn. Å det er langt ifra samme kvaliteten. Er ikke for ingen ting at de sverger til skinn de også!
Men nok om det.

Bike hadde en god skinndress test der Halvorsson sin kom veldig bra ut. Å den koster bare i overkant av 6000,- Dette er billig!!
Eneste er at den er hel, ikke todelt. Noe jeg ser på som en fordel når du er ute å kjører mye. Er det varmt er det greit å kunne hive av seg jakka å "kjøle" seg litt ned. Men dette vil jo også være ett svakt punkt hvis uhellet skulle inntreffe.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Nas

Post by Nas »

Jeg har jo selvfølgelig surfet litt på nettet osv. så jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer med merket "Wolf", farsan har hansker som er utrolig gode. Så jeg vurderte evt. og kjøpe:
http://www.harpersraceshop.co.uk/item2895.htm

Noe som ville vært bedre enn å kjøpe alt samtidig, men det optimale hadde vel vært å fått fatt i en butikk og fått prøvd det først. Men jeg har sett på Thomas Frank i Arendal, og der skal de faen meg ha 4500 for en bukse og 6200 for jakka... to delt noe som jeg ikke har råd til.

Tar gjerne imot forslag til andre merker ^^
tshansen

Post by tshansen »

Wolf har jeg ingen erfaring med, men frank thomas har jeg tekstil dress av og den er jeg langt fra fornøyd med! Kommer aldri til å handle ett frank thomas produkt igjen!

De fleste merkene har samme størrelse når det kommer til skinndresser. Altså en dianese, alpinestar, spyke, berik, osv osv er så å si akkurat like stor i str 54/56/58
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Nas

Post by Nas »

Ja hørt at frank thomas hadde problemer med sømmene sine før.Men det eneste som er synd er at man egnetlig burde teste alt av kjøre utstyr man kjøper og det er så mye billigere å bestille det fra utlandet med krone kursen sånn som den er idag :roll: .

Visst jeg i såfall bestiller fra nettet burde jeg satse på en størrelse mindre, siden de utvider seg da eller ?
tshansen

Post by tshansen »

Skinn utvider seg litt, men ett nummer mindre er ikke nødvendigvis smart. Det er ikke sikkert den utvider seg så mye!

Det kommer helt an på hvordan du går inn i en gitt størrelse!

Si du prøver en spyke dress i 54 og denne er akkurat passelig. Da kjøper du denne! den går litt, men du skal ha ryggskinne under og gjerne litt underbekledning. For trang skinndress er ett helvete. da får du vondt i ryggen, skuldrene og ikke får du ut foten når du skal "legge" deg i sving!

Kom deg på en lokal forhandler og prøv litt! Kjenn hva som føles behagelig. OBS!!
en ny skinndress skal sitte som ett skudd, gjerne litt trang. Slik at det klemmer godt rundt ballene dine og det nesten er vondt å sette seg ned på huk!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Jeg har også både skinndress og tekstil. Skulle jeg bare hatt en av dem, er jeg ikke i tvil: da hadde jeg beholdt tekstildressen min (Rukka). Jeg føler meg finest i skinndressen. Men den er upraktisk siden jeg bare bruker den når det er veldig varmt og sol. Den er også så trang at jeg ikke får plass til noe særlig under. Litt har den utvidet seg, slik at jeg nå klarer å puste i den ;), men jeg håper at den vil vokse litt til.

Rukkaen er jeg kjempefornøyd med. Beskyttelsen sitter der den skal, den holder meg varm og tørr. Det er veldig praktisk ar den har løst innerfor som kan tas på når det er kjølig. Det eneste jeg ikke liker, er at det er litt lite lufting i den på varme dager. Men da bruker jeg helst skinndressen, uansett.
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

Nas wrote:snip

Gode:
Når ulykka er først ute er det mest slite sterkt.

snip
At tekstil er mindre slitesterkt enn skinn er en gammel myte som for en liten stund siden ble snudd opp ned eller i hvert fall gjort ugyldig(Edit2: Jeg blir nok hengt og buksprettet for denne uttalelsen av skinn-gutta, men pytt pytt :D ). Blandt annet Jofama/Halvarsons har tekstil-utstyr som er mer slitesterkt enn skinn! Men man må selvsagt betale for dette... Var på en "forelesning" med representant for Jofama og tatt rett fra min egen hukommelse så var skinnet deres testet til 11sekunders skliing mens de nyeste og beste(og selvsagt dyreste) tekstilene holdt 13sekunder tror jeg det var. Ta tidene med 2klyper salt her siden dette er en stund siden, men dette kom fra munnen på en Jofama-selger og de er tross alt opprinnelige skinn-fantaster ifølge deres egne brosjyrer og nettsider...

Jofama har faktisk en egen side om skinn vs tekstil på sine egne nettsider:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/le ... php?lang=4

Som nevnt på den nettsiden så er det ikke noe enkelt valg. Alt avhenger av ditt eget kjøremønster egentlig. Personlig har ikke jeg tenkt tanken på skinn da jeg tidligere har kjørt til skole og nå(bare få meg en sykkel..) skal kjøres mest til jobb. Står man i kø på E18 så er ikke regndress ett reellt alternativ til en tekstildress som holder deg knusktørr uansett. Jeg har mang en gang opplevd plutselige regnbyger av det voldsomme slaget og vært meget glad for at jeg hadde tekstil der og da. Legg til at jeg føler meg som en gjenganger på "blue oyster"-bar i skinndress og man skjønner fort hvorfor jeg holder meg til tekstil ;-) Men er dette noen fasit? Nei så absolutt ikke.

Det er så mange aspekter ved dette at jeg føler Jofama oppsumerer det best:
Så hvem er du? Skinn eller tekstil? Det må du naturligvis finne ut av selv. Men innerst inne så tror vi du vet det allerede.
Edit:
Ellers har vel Ulvinnen funnet det jeg vil kalle den perfekte løsningen =D> Det beste fra begge verdener!
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
tshansen

Post by tshansen »

No er det vel en bra myte at tekstil dress holder deg knusktørr også :roll:

Jeg vet det er kommet mye bra tekstil på markedet siste 3 årene! Men det er langt fra noen myte at de felste skinndresser Billig og dyr er bedre enn det meste av tekstil der ute!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

LordShaft wrote:No er det vel en bra myte at tekstil dress holder deg knusktørr også :roll:
Det er selvsagt stor forskjell på kvaliteten på ulike tekstildresser. Rukkaen min holder meg knusktørr, og jeg har testet den i høljregn så det holder. I starten ble jeg våt på brystet, fordi buffen fungerte som en veke som ledet vannet ned. Men etter at jeg kjøpte Halvorsonshals, så er jeg helt tørr i tekstildressen, uansett hvor mye det bøtter ned.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

LordShaft wrote:No er det vel en bra myte at tekstil dress holder deg knusktørr også :roll:
Jeg vet det er kommet mye bra tekstil på markedet siste 3 årene! Men det er langt fra noen myte at de felste skinndresser Billig og dyr er bedre enn det meste av tekstil der ute!
Jeg tror du snakker mest med hjertet, nå. ;-)
Jeg ser at du har venner og kolleger som har tryna i begge, uten at det er noe argument. Dyre skinndresser vs billige tekstil? hvor mange av hver? Sammenlignbare ulykker? Det blir for løst for å være avgjørende for andre, etter min mening. Hvis din erfaring er så entydig og korrekt som du fremtiller det, bør tekstilressene utgå, kanskje? :-k
Etterbruk av en dress etter en ulykke er forøvrig uinteressant etter min mening - da har dressen gjort jobben (eller ikke) og erstattes.
Jeg tror ikke forskjellene er så store mht sikkerhet at det bør ha avgjørende betydning (ref Jofamas test). For vanlige folk som kjører på vei og ikke på bane (og ikke bruker veiene som bane) er tekstildressene komfortable, langt mer værbestandige og sikkerheten er ivaretatt. Selvfølgelig må du ha riktig dress ift beskyttelse og bevegelse på beskyttelsen - akkurat som ved skinn.
Man må gjerne tvile på at tekstil kan være vanntett, men jeg har andre erfaringer. Småkjeltringen satt på i to år med Lidl-dress som var vanntett - også etter en hel dag i regn...mye regn.
Rukka garanterer vanntett på livstid. Jeg har selv byttet fordi de ikke holdt tett og fikk ny - som holder tett.
Ikke alle råd behøver være et forsvar av egne valg; noen velger skinn, andre tekstil. Andre igjen har råd til begge. For en gjennomsnitts-motorsyklist vil jeg tro at ved skinn er ihvertfall todelt det greieste. Det er tydeligvis ikke bare greit å rusle en tur med heldresssen når man stopper for en kaffekopp og en kikk på steder underveis. Ser noen som går rundt i kjørestilling :-D
Mitt valg er tekstil fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde trivdes med å hele tiden vurdere om jeg skulle ta på regndressen når det er utrygt og regn. Rukka har en vanntett skinndress, men jeg vil tro at skinnet blir vått og det er ikke så gunstig. Ikke prisen på den dressen heller.
Valget kommer også ofte litt av seg selv; kjører du Harley-Davidson Road King så kjøper du neppe heldress i skinn, ikke sant?
Kjører du sykkel med typisk racing-stil er det ofte mer riktig med skinndress.
Jeg synes oppsummeringen fra Jofama var veldig god:
Så hvem er du? Skinn eller tekstil? Det må du naturligvis finne ut av selv. Men innerst inne så tror vi du vet det allerede.
Image
Image
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

Jeg har kjørt timesvis i "monsun"-regn i australia og vært knusktørr så det er langt ifra noen myte. Men at alle tekstil-dresser automatisk er vanntette er selvsagt ikke sant. Er en grunn til at jeg veldig konsekvent skriver tekstil og ikke goretex-dresser her...

At man som oftest må betale for kvalitet på dette området er det vel liten tvil om, spes med tanke på sikkerheten. Vanntetthet i seg selv er jo ikke noe hokuspokus, som lidl-dressen Jølle nevner er ett godt bevis på, men sikkerheten er det. Jeg velger derfor personlig og kjøpe tekstil fra merker som virkelig har lagt ned arbeid i utvikling av slitesterke materialer. Når det gjelder beskyttelser så vil jeg ha meg en slik "rustning" ala Dainese wave jacket som kan brukes under alt av kjøreutstyr. Da er i hvert fall beskyttelsene garrantert på riktig plass hele tiden, samtidig som jeg får mer beskyttelse enn de fleste skinn og tekstil-dresser gir normalt.

Skal ikke se bort ifra at jeg får meg en kul skinnjakke om ett år eller 2 men siden jeg skal ha både sykkel og utstyr nå så blir det ganske automatiske begrensinger på hvor mye utsyr jeg handler med en gang ;-) Derfor blir det tekstil på meg i denne omgang fordi det er hva jeg føler meg mest komfortabel med når jeg må ta ett valg. Koster det flesk? Jepp :D
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Jeg vil tro at bruksområde er alfa og omega her. Jeg har flere sett kjøreklær, til forskjellig bruk.

Nå om sommeren kjører fader'n sin XT til og fra jobb hver dag (3 mil hver vei). Uansett vær. Jeg bruker Rukka tekstilklær (med gore-tex), og er ALLTID varm og tørr når jeg kommer frem. Er det fint vær (og gode meldinger) bruker jeg to-delt skinndress, fordi den er mer behagelig å ha på seg.

Når jeg lufter apriliaen så er det ikke snakk om å bruke tekstilklær. Da bruker jeg hel skinndress. Å kjøre vinkelsliper med tekstilklær blir bare feil, alt stemmer så mye bedre med skinndress på en slik sykkel.

Har også en tekstildress fra "moppetida". Dette er noe forb**** møkk, som jeg helst vil slippe å bruke igjen. Jeg tror nok at det er denne typen tekstilklær Shaft har stiftet bekjentskap med.

For å oppsummere så må det bli noe slik: Skal du kjøre hver dag i allslags vær, kjøp tekstil. Og da mener jeg ikke tulle-tekstil, men skikkelige saker. Rukka vet jeg selv er SVÆRT gode greier. Sjekk at det er Gore-Tex membran, og at det er garantert vanntett. Blir du våt da, så kan du gå tilbake til butikken og klage. Skikkelig tekstilklær koster penger!

Skal du bare lufte sykkelen på fineværsdager, så er skinndress det beste valget. Sikkerheten kan diskuteres, men jeg velger å tro at de fleste skinndresser fra annerkjente merker er bedre å krasje i enn tilsvarende tekstildresser. Kjøper du skinndress fra et annerkjent merke så er den sannsynligvis god. Pass på at det går ann å koble sammen bukse og jakke om du kjøper to-delt.
Nas

Post by Nas »

inunf wrote:Pass på at det går ann å koble sammen bukse og jakke om du kjøper to-delt.
Er det ikke det som er iden bak to delt skinndress da :roll:

Dere har mange gode argumenter alle sammen må jeg si, men noen forslag til hva jeg burde kjøpe hadde vært fint det å. Rukka blir nevnt flere ganger til allværs tekstil klær, så det har jeg fått med meg :-k

Jeg er vel mer av den typen som kjører på litt dårlige veier for å ha det gøy. Fordi jeg har ikke akkurat tenkt å penle frem og tilbake med sykkelen ;-) ennå ihvertfall.

Og noen snakka om å kjøre harley i skinndress, ehm jeg er ikke akkurat den som kjører den type sykkel :shock:
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Det jeg mente var at ikke ALLE jakker går ann å feste sammen med ALLE bukser.
Post Reply