Yamaha EXUP, tap av effekt/motorstop

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
janli
MC: 1991 Yamaha FZR 1000 EXUP

Yamaha EXUP, tap av effekt/motorstop

Post by janli »

Tips.... jeg har 1991 Yamaha FZR 1000 som jeg har hatt litt probler med denne sesongen. Var på langtur på vestlandet, sykkelen begynte å fuske når den kom over ca. 4000 omdrejning, etterhvert stoppet den å fuske, men hadde mistet mye av kraften, den stoppet å dra når jeg kom over ca. 4000 omdrejninger. Da jeg kom hjem ringte jeg mit lokale mc-verksted. De antok det kunne være den elektriske bensinpumpen som streika. For å unngå å rasere feriebudjettet og pådra meg konas vrede, kjøpte jeg en uorginal pumpe til 1/3 av prisen, tilpasset denne. Sykkelen starter, men var stadig uten kraft, men nå stoppet den helt flere ganger når jeg var på tur, måtte ha assistanse for å komme hjem... dagen etter startet den igjen :-k. Nå står jeg hjemme i garasjen og klør meg i hoved. Tenkte at det kan være EXUP-ventilen som streiker... har noen vært borti dette? Hvis den står i lukket stilling, vil den vel "kveles" ved høyt turtall?? Hvordan kan jeg enkelt sjekke at den funker som den skal. En kammerat nevnte at batteriet kan være dårlig ??? Skjønner ikke helt hvordan det skulle forklare effekttapet??? Står litt fast her... det er lang ventetid på de fleste verksteder, så jeg må vel prøve litt feilsøking selv :D
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Re: Yamaha EXUP, tap av effekt/motorstop

Post by supermons »

Velkommen til forumet!

Trodde mange fjernet denne ventilen jeg? Iallefall hvis de bytta til uorginale effektannlegg..

Sjekk også på fzrarchives.com, mange flinke folk der..

(et eksempel)
janli
MC: 1991 Yamaha FZR 1000 EXUP

Post by janli »

:D Takk for tipset! Hvis kabler eller servo gjør at ventilen ikke åpner seg, kan evt. prøve å "tvinge" den i åpen stilling. Prøver å fiske litt på FZR forum, takk for linken....
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Har slitt litt med FZR selv før, så hjelper hjerne til :)
Post Reply