Hjelp til montering av toppboks.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
bmholen

Hjelp til montering av toppboks.

Post by bmholen »

Trenger litt hjelp til å montere en toppboks av typen OSBE.
Toppboksen skal monteres på ett bagasjebrett av chrome.

Vedlegger ett bilde av boksen.

Har noen av dere montert en slik før?
litentoppboks.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Re: Hjelp til montering av toppboks.

Post by Ragnhild »

Ser veldig likt ut det festet ditt med det jeg har til Lettsykkel'n.
Så jeg drister meg til med et forslag.

Hvis du ikke vil ha merker i bærer'n etter blikkplatene, finner du noe tykk plast eller gummi og legger mellom blikkplatene og chromen. Gammel hageslange er fint, men også annen tykk plast/gummi kan brukes. Gjerne litt myk.

Legg festeplata for toppboksen oppå bærer'n og finn ut hvor mye klaring du må ha rundt for å få av og på toppboksen.
Pass på at du snur den riktig vei, sånn at toppboksen blir sentrert og åpner den veien du vil. Vanligvis vil man åpne en toppboks bakfra.

Skruene stikker du gjennom dertil egnede hull i festeplata (Den store sorte). Under bærer'n legger du da en av blikkplatene og stikker skruen gjennom den. Skal du ha gummi/plastforing mellom blikkplata og bærer'n legger du den på nå.
Fest med mutter, dra til passe hardt først. Du må kanskje justere litt for å få blikkplatene til å passe mot to av spilene i bærer'n.
Bruk minst tre skruer/blikkplater, helst alle fire. Kommer litt an på spilene i bærer'n og hvordan de passer med hullene i festeplata.

Når festeplata står der du vil ha den og alle blikkplatene har feste og skruene er kommet på plass går du over alle mutrene og skrur dem ordentlig til.
"Mutrer skal skrues til med folkevett" sa mekkelærern vår på Maskinførerskolen og det hadde han rett i. Ingen vits i å dra over gjenger på et sånt prosjekt, og den typen bolter som leveres med diverse utstyr er vanligvis ikke av beste kvalitet. De er lette å dra av for å si det sånn.

Edit. Som vanlig glemte jeg skivene mellom mutrene og blikkplatene, men du husker dem sikkert
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Re: Hjelp til montering av toppboks.

Post by Baron von Waffel »

Festet minner om det jeg har på Vesledroen. Og hadde jeg fått Ragnhilds gode råd så hadde jeg funnet en gammel sykkelslange. Jeg bare skrudde på som best det passet. Og det funker greit det også. Men det er sikkert mulig å se merker etter monteringen om jeg tar den av. Så sett plata løst på sykkelen. Tenk deg hvor skruene og beslagene må sitte. Legg på nødvendige gummiforinger og trekk alt til for hånd. Så strammer du skruene gradvis så du har jevn stramming på alle. God tur
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Post Reply