Først og fremst, wobbling er helt unødvendig..
Det er to ting som kan forårsake wobbling: Sykkel i dårlig teknisk stand, og førerfeil.
Forutsatt at dekk, dempere, styregeometri og styrelager er i orden kommer ikke sykkelen til å begynne å wobble av seg selv. Hvis du kjører i 50kmt og 80kmt og slipper styret (hold hendene klar til å gripe styret umiddelbart, i tilfelle) merker du fort om sykkelen er stabil eller om det er tendenser til vingling eller at den trekker til ene siden.
MEN det finnes fortsatt en teoretisk mulighet for wobbling. Skulle det skje, finnes det to hovedtyper:
1) Du treffer en stein med forhjulet i en sving eller forhjulet får en liten skrens over et glatt parti (oljeflekk etc), hvilket gjør at forhjulet svinger lett frem og tilbake et par ganger. Hva skal du gjøre? MINST MULIG! Sykkelen har en formidabel evne til å rette opp feilen selv, men hvis du tviholder på styret lar du ikke sykkelen korrigere kursen. Instinktet ditt vil sannsynligvis fortelle deg at du må holde hardt på styret og bremse. Det er det
verste du kan finne på. Hold jevn fart, gjerne forsiktig akselerasjon for å avlaste forhjulet, og la styret "leve sitt eget liv" i et sekund eller tre. Så er det over. Kjør hjem og skift underbukser..
2) En real "tankslapper". Forbered deg på et luftig svev med påfølgende smell i bakken..
Hvis styret smeller fra side til side (fullt styreutslag begge veier) er du basicly føkkt. Sannsynligvis har du gjort noe dumt for å fremprovosere tankslapperen, som å bremse for mye gjennom en sving på ujevnt underlag eller noe i den dur. Eller at sykkelen ikke er i teknisk forsvarlig stand. Du har ikke nubbesjangs til å "dempe" en tankslapper ved å holde hardt i styret. Hvis mulig, er det beste du kan gjøre å legge seg ned på tanken, se langt fremover og GI GASS slik at forhjulet blir avlastet mest mulig. For all del, ikke brems med mindre du er innstilt på å treffe asfalten om et par sekunder - i så tilfelle er det lurt å skrubbe av mest mulig fart før det smeller..
PS. De som har lykkes med å tviholde på styret: Sykkelen har klart å rette opp i situasjonen PÅ TROSS AV dette, ikke på grunn av..!
PS.PS. For å redusere risikoen for wobbling er det også lurt å ha mest mulig av vekten på fotpinnene, og minst mulig på sadelen og styreholkene. God kjøreteknikk sammen med en sykkel som fungerer som den skal er den beste "medisinen" mot wobbling.