Har lagt merke til at styre bjynde å riste nåke forjekli når eg sleppe det(i litt fart vel og merke)
Probleme e og mykje verre når eg hadde full oppakning, so gale at eg ikkje turde å sleppe det meir enn et par sekund..
Nåken som har peiling på kva dette kan være, kast e.l..
Det er alltid lurt å legge turen innom forhandleren når slike ting skjer på en sykkel med garanti. Allikevel kan det jo være greit å lære litt selv av hendelsen. Etter min erfaring er det særlig tre ting som gir denne form for oppførsel:
1. For løst justert styrelager (Hvis dette er årsaken vil problemet forsterke seg når sykkelen er lastet)
2. Feil dekktrykk.
3. Trapper på fordekket ( Noe som er svært vanlig på Battlax-dekk som Kawa gjerne er utstyrt med)
Eller selvfølgelig en kombinasjon av disse tingene.
Hadde selv dette problemet på min Z750S når den var ny. Skiftet ut Battlax-dekket foran med Metzeler Z6 og problemet forsvant. Mitt fordekk begynte å trappe allerede etter 3-4000 km. Man kan som regel se at mønsteret i dekket er trappet, men også kjenne det ved å stryke hånden mt rulleretningen. Da vil man kjenne trappene.
Når det gjelder styrelageret kan dette være for løst selv om man ikke kjenner slakk når man sjekker. Grunnen til dette er at man sjekker slakken med forhjulet/gaflene ubelastet. Når man så belaster sykkelen vil den eventuelle slakken komme. En "uoffisiell" men kjekk måte å sjekke strammingen på er å laste sykkelen slik man pleier, og så slippe styret i lav hastighet (ca 50) men sykkelen bremser på gir. Får man wobbel, strammer man lageret litt og prøver igjen. Når man kan slippe styret uten wobbel og gjerne puffe litt til det uten at woblingen starter, er lageret passe stramt. Det er selvfølgelig viktig at dekket er i god kondisjon og lufttrykket riktig når man holder på med dette.
Andre årsaker til denne oppførselen kan, som AJ skriver, skyldes skader på felg eller andre deler av styringen. Men det bør absolutt overlates til verksted, særlig når sykkelen har garanti.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly