Jeg eller sykkel som svikter i svinger?
Jeg eller sykkel som svikter i svinger?
Jeg ble for noen dager siden en lykkelig eier av en ZZR1100 91mod, kjørt 50000KM.
Har foreløpig kjørt ca. 400 km og erfaringen så langt er at den ikke er så veldig stø i svingene (?)
Jeg har ved 4 tilfeller hatt følelsen av at det nå var like før det gikk gæli.
Beskriver episodene kort:
1. dumper i svingen, sykkel sklir litt ut bak
2. Ved litt pådrag i sving, så sklir sykkel litt ut bak
3. Kjører over gul stripe i sving, sykkel virker til å skli litt ut bak
4. Sykkel generelt "urolig" i svinger, vanskelig å holde jevne kurver
Med til historien hører det til at det har vært vått føre de siste dagene, fremdekket er slitt og burde bli byttet og at jeg er en fornuftig men uerfaren sjåfør (første sesong).
Jeg har tidligere kjørt en del VFR800 07 mod, og har aldri opplevd tilsvarende episoder.
Er det jeg som sjåfør som ikke har erfaring nok, eller kan det være noe med sykkelen som må justeres(dempere etc)? Eller er dette slik som bare skjer i ny og ne ?
Er ellers veldig fornøyd!
Har foreløpig kjørt ca. 400 km og erfaringen så langt er at den ikke er så veldig stø i svingene (?)
Jeg har ved 4 tilfeller hatt følelsen av at det nå var like før det gikk gæli.
Beskriver episodene kort:
1. dumper i svingen, sykkel sklir litt ut bak
2. Ved litt pådrag i sving, så sklir sykkel litt ut bak
3. Kjører over gul stripe i sving, sykkel virker til å skli litt ut bak
4. Sykkel generelt "urolig" i svinger, vanskelig å holde jevne kurver
Med til historien hører det til at det har vært vått føre de siste dagene, fremdekket er slitt og burde bli byttet og at jeg er en fornuftig men uerfaren sjåfør (første sesong).
Jeg har tidligere kjørt en del VFR800 07 mod, og har aldri opplevd tilsvarende episoder.
Er det jeg som sjåfør som ikke har erfaring nok, eller kan det være noe med sykkelen som må justeres(dempere etc)? Eller er dette slik som bare skjer i ny og ne ?
Er ellers veldig fornøyd!
- Kjitta8648
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Re: Jeg eller sykkel som svikter i svinger?
Slitt bakdekk, slark i svingarmlager, demper-oppsett.
Ellers er dette helt normal oppførsel for en motard.

Ellers er dette helt normal oppførsel for en motard.

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Høres ut som dekkene dine er gamle og harde. Jeg hadde STORE problemer med feste da jeg kjøpte sykkelen min, men et sett Michellin Pilot Power 2ct løste problemene for meg.
01' Honda VTR SP-1
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
99' Ford Mondeo 2,0 GHIA - Solgt.
91' Ford Sierra 2,0 DOHC
Bilmekaniker/Tekniker
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Kjøre på gul stripe i vått føre i sving er vel ingen vinnerkombinasjon for veigrep heller akkurat..
Sjekk dekktrykket også?
Sjekk dekktrykket også?
Jeg setter en femmer på at sykkelen blir en helt annen med nye dekk og korrekt (ikke for lavt) dekktrykk.
- boxer wolf
Høyner med en femmer til.moonlit wrote:Jeg setter en femmer på at sykkelen blir en helt annen med nye dekk og korrekt (ikke for lavt) dekktrykk.

Si det du mener, og men det du sier.
Takk for gode svar. Men bakdekket ser forøverig veldig bra ut..? Og det er her jeg har merket det har sluppet... Uroligheter gjennom kurver kan sikkert ha noe med fremdekket å gjøre ihvertfall, som synger på siste verset.
Men har nok et uropunkt å komme med. Har vært ute på en 30 mils tur i dag på perfekte forhold. Følgelig satt sykkelen bedre på tørt føre gjennom svingene. MEN, hadde strekninger med mye svinger, og her gikk tærne mine nedi asfalten nesten hver gang i litt skrape svinger.
Fothvilerne er flyttet lenger opp og bakover på sykkel, en hva som er orginalt, så jeg har en veldig skarp vinkel på knærne. Det er ikke fare for at fothvilerne går nedi bakken med det første, for jeg har 46 i sko, og skoene peker jo utover, så det blir mange centimeter før bakken når fothvilerne. Men uansett like ubehagelig hver gang at bena skal skrape bortover asfalten gjennom svingene. Det kan da ikke være riktig eller? Og hvilke justeringer er mulig for å endre på dette ?
Men har nok et uropunkt å komme med. Har vært ute på en 30 mils tur i dag på perfekte forhold. Følgelig satt sykkelen bedre på tørt føre gjennom svingene. MEN, hadde strekninger med mye svinger, og her gikk tærne mine nedi asfalten nesten hver gang i litt skrape svinger.
Fothvilerne er flyttet lenger opp og bakover på sykkel, en hva som er orginalt, så jeg har en veldig skarp vinkel på knærne. Det er ikke fare for at fothvilerne går nedi bakken med det første, for jeg har 46 i sko, og skoene peker jo utover, så det blir mange centimeter før bakken når fothvilerne. Men uansett like ubehagelig hver gang at bena skal skrape bortover asfalten gjennom svingene. Det kan da ikke være riktig eller? Og hvilke justeringer er mulig for å endre på dette ?
Dekkets alder har mye og si på grep. Selv om dekkmønsteret ser bra ut kan det ha dårlig grep dersom det gammelt. produksjonsmåned og år står på sideveggen. Det kan nok ha mange andre årsaker. kan også være greit å sjekke returdempingen bak.
At du får tærne i bakken i nesten alle svinger selv når du er usikker på grepet tyder nok på uheldig fotstilling. I hovedsak er en posisjon der du har tåballene på fothvilerne og parallell med sykkelen et godt utgangspunkt.
i svinger der du har mye nedlegg og kneet ute er det lurt å sette foten på kanten av fothvileren og bruke den som et ekstra referansepunkt i tillegg til kneet.
dette er spesielt nyttig hvis du har faste fothvilere da man får et "forvarsel" før fothvileren tar i asfalten, noe som ikke er spesielt gøy.
Edit: fotposisjon på fothviler med mye nedlegg
http://bike.no/member/photo.php?id=14379
Ny edit: TÅballer :oops:
At du får tærne i bakken i nesten alle svinger selv når du er usikker på grepet tyder nok på uheldig fotstilling. I hovedsak er en posisjon der du har tåballene på fothvilerne og parallell med sykkelen et godt utgangspunkt.
i svinger der du har mye nedlegg og kneet ute er det lurt å sette foten på kanten av fothvileren og bruke den som et ekstra referansepunkt i tillegg til kneet.
dette er spesielt nyttig hvis du har faste fothvilere da man får et "forvarsel" før fothvileren tar i asfalten, noe som ikke er spesielt gøy.
Edit: fotposisjon på fothviler med mye nedlegg
http://bike.no/member/photo.php?id=14379
Ny edit: TÅballer :oops:
Last edited by Mr.Hoppy on 22 Jul 2008 23:45, edited 2 times in total.
http://www.net-blast.com/Webdesk/netbla ... ?id=315579
Kan også anbefales etter utbedringene av sykkel i første omgang
Kan også anbefales etter utbedringene av sykkel i første omgang

Godt tips Hoppy og Gixxerman!
Fothvilerne er såpass langt bak at jeg tror foten peker mye nedover, og at jeg derfor skraper asfalten tidligere enn nødvendig.
Men de er i tillegg satt høyere enn orginalt også, noe som skulle hjulpet litt på avstanden til asfalten. Men regner uansett med at noe av problemet ligger her. Kanskje det er mulig å få høyere setehøyde(bakkeklaring) ved å justere demper etc også...
Fothvilerne er såpass langt bak at jeg tror foten peker mye nedover, og at jeg derfor skraper asfalten tidligere enn nødvendig.
Men de er i tillegg satt høyere enn orginalt også, noe som skulle hjulpet litt på avstanden til asfalten. Men regner uansett med at noe av problemet ligger her. Kanskje det er mulig å få høyere setehøyde(bakkeklaring) ved å justere demper etc også...
Om du flytter vekten mot asfalten i svingen, (dvs lener kroppen innover i svingen) så vil ikke sykkelen kreve så mye nedlegg. Slet selv i begynnelsen med at skoene tok ned i asfalten, men har ikke merket så mye til det nå i det siste.
Men det kan jo være flere årsaker til
Men det kan jo være flere årsaker til

Stussa litt over at foten din tar nedi, kombinert med at du er fersk fører. Høres ut som om du lar kroppen vippe "oppover" i forhold til sykkelen i svingene. Det gjør at sykkelen får skarpere nedleggsvinkel enn den får hvis du i begynnelsen av svingen bøyer deg forover og "peker" overkroppen inn i svingen, dvs. i en høyresving vil du da strekke overkroppen nedover og mot høyre. Da endrer du tyngdepunktet slik at selve sykkelen står mer oppreist i svingen.
Etterhvert kan du kombinere dette med å skyve rompa sideveis mot innsiden av svingen før nedlegget, eller tom. å henge over med kneet. Øv på bane!
EDIT:
Det er alltid lurt å sørge for at du er komfortabel med kontrastyring før du tenker over vektplassering i sving. Begynn med å sitte nøytralt inntil du instinktivt setter igang svinger ved å skyve på styret.
Og et illustrasjonsfoto:

Etterhvert kan du kombinere dette med å skyve rompa sideveis mot innsiden av svingen før nedlegget, eller tom. å henge over med kneet. Øv på bane!
EDIT:
Det er alltid lurt å sørge for at du er komfortabel med kontrastyring før du tenker over vektplassering i sving. Begynn med å sitte nøytralt inntil du instinktivt setter igang svinger ved å skyve på styret.
Og et illustrasjonsfoto:

Bruker kontrastyring/push-teknikk aktivt når jeg kjører, og det er blitt en slags automatikk i det. Men skal ha i bakhodet det du sier med å lene seg inn mot svingen. Her jeg sitter foran pc-skjermen er jeg litt usikker på hvordan jeg egentlig gjør dette i praksis 

Det skal føles naturlig; begynn med å først bare være obs på hvordan du beveger overkroppen, og iallfall ikke la den "forbli oppreist" gjennom svingen, samtidig som du sørger for å holde hodet vannrett etc. Kjørelæreren min lærte meg kontrastyring ved å dytte på albuene mine husker jeg, smått panisk da 

Tipset ditt var helt knall moonlit!
Jeg var ute å kjørte i går og innså fort at jeg har beveget kroppen litt feil i svinger. Jeg har gjennom svingene knekt sykkelen ned med hofter og bein mens overkroppen har jeg til en viss grad holdt oppe over sykkelen. Ved å lene meg mer mot/inn mot svingen med overkroppen og dermed sitte på "utsiden av sykkelen" så fikk jeg mye bedre svinger. Kom dessverre ikke over noen kjempesvinger i går, så vet ikke helt om jeg unngår foten i asfalten i disse, men bedre føltes det uansett, takk!
Jeg var ute å kjørte i går og innså fort at jeg har beveget kroppen litt feil i svinger. Jeg har gjennom svingene knekt sykkelen ned med hofter og bein mens overkroppen har jeg til en viss grad holdt oppe over sykkelen. Ved å lene meg mer mot/inn mot svingen med overkroppen og dermed sitte på "utsiden av sykkelen" så fikk jeg mye bedre svinger. Kom dessverre ikke over noen kjempesvinger i går, så vet ikke helt om jeg unngår foten i asfalten i disse, men bedre føltes det uansett, takk!