Heisann godtfolk!
Min -93 ZZR 1100 treng sårt ei overhaling av bremsene, noko som ikkje er noko overaskelse då den kun har rulla 14000km på 15 år. Problemet er trege stempel i kalipperane grunna rust og defekte pakningar.
Løyste av eine kalipperen idag og drog fort konklusjonen at her trengs det overhaling med bytte at tettningar og pussing/honing.
Stakk innom Kawasaki-importøren idag og der meinte dei at å lufte bremsene på zzr`en var eit prosjekt uten sidestykke om ein ikkje hadde bremseluftar..
Har skrudd og lufta mykje bil-bremser, men aldri sykkel. Er dette virkelig so komplisert at det ikkje går an å lufte med å pumpe opp trykk for so å blø av på luftepluggane??
Korleis lufte bremser??
-
- Posts: 31
- Joined: 08 Mar 2007 10:34
- MC: 1993 Kawasaki ZZR 1100 D1
- Location: Dammam, Saudi Arabia
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Korleis lufte bremser??
hvis du tar en tynn klar slange fra begge sider ned i en blekkbox med litt breemseveske slik at endene er nedi o åpner litt på begge og pumper til det er tomt for bobler,men må pumpe et par dl for å skifte ut all gammel veske og etterpå lufter vanlig bør dette gå greit...
husk at du kun må vaske gummidelene med bremseveske eller rødsprit..

Re: Korleis lufte bremser??
Biltema har en liten fin sak for lufting av bremser. En slange med tilbakeslagsventil og en oppsamlingsflaske. Jeg har brukt denne både på bil og motorsykler med godt hell.
Men som "mekkern" skriver er det ekstremt viktig at du vasker og smører bremsedeler kun i bremsevæske eller rødsprit. Bruker du oljeholdige produkter vil du garantert få problemer etter kort tid.
Men som "mekkern" skriver er det ekstremt viktig at du vasker og smører bremsedeler kun i bremsevæske eller rødsprit. Bruker du oljeholdige produkter vil du garantert få problemer etter kort tid.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: Korleis lufte bremser??
Trodde ZZR var ganske rett-fram. Gjør som foreslått av mekkern og Tvintla. Noen få sykler kan kreve en bremselufter. Typisk sykler med linkede bremser. Der kan det være nødvendig med vakuumlufter for å lufte alle kretsene. Men ZZR11100 fra 1993... neppe.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Korleis lufte bremser??
Har aldri klart å lufte bremser eller clutch på den "vanlige" måten. Det jeg derimot lett får til er å følge prinsippet om at luft er lettere enn premseveske. Sørg for at du har åpningsmuligheter på det, eller de, høyeste punktet. Åpne og slipp ut luft der samtidig som hendel presses inn forsiktig. Gjenta til det slutter å boble.
På mange sykler vil dessuten luft slippe ut i beholder dersom hendel er presset inn. Mange stripser hendel over natten for å få ut de siste små dråpene. Igjen er det da selvsagt viktig å vri styret i gunstig retning så ikke alt samler seg ved banjo bolten. Må jo også lufte nede men da bare for å slippe ut det lille av luft som har samlet seg øvert i caliper.
Har aldri forstått hvorfor man skal bruke en slik brute force teknikk med å tvinge luften ned gjennom systemet.
På mange sykler vil dessuten luft slippe ut i beholder dersom hendel er presset inn. Mange stripser hendel over natten for å få ut de siste små dråpene. Igjen er det da selvsagt viktig å vri styret i gunstig retning så ikke alt samler seg ved banjo bolten. Må jo også lufte nede men da bare for å slippe ut det lille av luft som har samlet seg øvert i caliper.
Har aldri forstått hvorfor man skal bruke en slik brute force teknikk med å tvinge luften ned gjennom systemet.
Re: Korleis lufte bremser??
er smart å banke lett på bremseslangene med f.eks en liten fastnøkkel når man lufter, samtidig som man har hendelen inntrykket. hjelper luften oppover i slangen.
hvorfor er lufting av linkede bremser på motorsykkel så kinkig sett i forhold til f.eks en bil?
hvorfor er lufting av linkede bremser på motorsykkel så kinkig sett i forhold til f.eks en bil?
Re: Korleis lufte bremser??
Ser man f.eks. på Hondas løsning (som jeg som Honda eier naturlig nok er mest kjent med), så ordnes linkingen med en sekundær mastersylinder festet på ene bremsekalipperen. Denne blir presset sammen når framre skive blir bremset. Slik får man en forsinkelseseffekt før bakbremsen går på. I tillegg går den gjennom en trykkventil, antagelig for å redusere trykket til bakbremsen. Denne linjen er veldig vanskelig å lufte, da det er vrient å få trykksatt sekundær mastersylinder. Tilsvarende er det fra pedalen og fram til kalipperne framme. Denne linjen går også gjennom en ventil (hvis funksjon jeg ikke er sikker på). Denne kan også være klundrete å få luftet skikkelig. De vanlige linjene fra mastersylinder framme/bak til respektive kalippere, kan man lufte vanlig.
På biler har man bare en master, så det gjør at du får trykksatt hele systemet samtidig. Da blir det mye greiere å lufte. Men på noen biler med lastavhengig reduksjonsventil, kan man faktisk også være nødt til å binde den opp i fullt åpen stilling ("max last") for å få luftet bakbremsene skikkelig.
På biler har man bare en master, så det gjør at du får trykksatt hele systemet samtidig. Da blir det mye greiere å lufte. Men på noen biler med lastavhengig reduksjonsventil, kan man faktisk også være nødt til å binde den opp i fullt åpen stilling ("max last") for å få luftet bakbremsene skikkelig.