Push teknikken

Prat om tung MC.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Push teknikken

Post by icemanx »

hvor lang tid tok det fra dere startet å kjøre til dere følte at dere hadde kontroll på push-teknikken ?

jeg føler at jeg ikke tørr å dytte på så "mye" når jeg kjører.. liksom at jeg mister litt kontrollen..

noen tips og komme med ?
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Push teknikken

Post by mathfjeld »

Nå har jeg ikke så mange kjøretimer på Ducati, men ser du har ganske krapp gaffel noe som gjør at sykkelen vil krenge veldig når du pusher.
Jeg brukte 2-3mnd med kjørelærer før jeg følte at dette satt som det skulle, men selv etter det så hendte det at jeg bomma litt på hvor mye man skulle pushe.

For å øve seg så hadde jeg først funnet meg en helt rett strekke og bare kjørt siksak, eller gjøre som på kjøreskolen, høyre, rett, høyre, venstre. Få litt variasjoner så det blir i en refleks hvordan du skal gjøre det og ikke noe du må tenke deg om først.
Når du føler at det sitter sånn passe hadde jeg funnet meg en stor sving i oppoverbakke også kjørt den først uten å pushe så kjørt den med push et par ganger, skal garantere deg at spor og fart gjennom svingen blir mye bedre fort.

Lykke til
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Push teknikken

Post by Loffen »

Du har antakeligvis bare prøvd dette i lave hastigheter? Med en gang du får litt fart på sykkelen, merker du nok at det blir "tyngre".
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Re: Push teknikken

Post by LinnSurion »

Som mathfjeld sier, kjør masse sikk-sakk. Inniblandt hjelper det å gi det litt tid, bli kjent med sykkelen. Når du kjører sikk-sakk kan du like godt gjøre det uten kjegler, bare se langt fram og ha stor plass. Når du gjør det riktig skal det kjennes litt ubehagelig ut.
Og når det gjelder kommandostyring er det viktig å være litt løs og ledig i kroppen så du følger sykkelen med en gang den begynner å krenge. Veldig fort gjort å bare bli sittende rett på sykkelen. Håper dette var til litt hjelp.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Push teknikken

Post by moonlit »

Et triks for å bli vant med det er når du er i lange svinger og skal justere nedleggsvinkelen/endre svingradius; da kan du prøve å kun gjøre det ved å skyve/dra i styret, ikke bevege kroppen.

Tok nok en stund før det føltes naturlig for meg..
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Push teknikken

Post by icemanx »

faktisk så er ducatien bygget om så den har enda krappere vinkel på gaffelen en vanlig :P

på scooter så kan jeg kjøre slalom med push uten problem.. problemet kommer når jeg hiver meg på sykkelen..

problemet er at hue altid tenker konsekvenser før handling.. og jeg tenker bestandig.. hva om det er grus eller jeg mister grepet her nå.. da går jeg i bakken..

var på kjøregården her om dagen med skolesykkelen.. skulle ta 180graders sving i 30km/t.. følte at jeg holdt på å kjøre av banen/velte over ende :/

og på landevei så sliter jeg med å vite hvor mye jeg skal pushe..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Push teknikken

Post by R6-freak »

Det er jo ikke så vanskelig.. Skal ikke pushe så mye ;) Er lettere i høy hastighet!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Push teknikken

Post by mathfjeld »

Du bør glede deg til du får til dette skikkelig.

Er så sykt deilig å føle hvordan sykkelen virkelig krenger seg under deg fordi du gjør en liten bevegelse, er utrolig deilig, like ved der jeg bor er det en sving som jeg måtte ligge i 60 for å ta før jeg var ordentlig kjent med sykkelen og hvordan den reagerte på pushing, for noen dager siden hadde jeg 98 gjennom den samme svingen, så fremskrittene er der, nå venter bare kneskrap før jeg klan glise så hjelmen sprekker :)

Ha en god helg alle som leser
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Push teknikken

Post by MowZ »

dette kommer naturlig etter hvert. Bare øv og prøv deg frem så mye du kan....
BMW S1000RR, Simply the best!
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Push teknikken

Post by Darth MToffy »

Som mange andre skriver så er dette noe som blir lettere og lettere etter hvert og i tillegg er mye enklere i litt høyere hastigheter.

Jeg bruker også denne teknikken til og svinge med når jeg jeg er i fart siden det gjør svingingen mer kontant og kontrollerbar i motsetning til hvis man kun lener seg til siden. Det er en herlig følelse når man "hiver" sykkelen inn i en sving med denne teknikken rett og slett.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Push teknikken

Post by Babelfisken »

icemanx wrote:faktisk så er ducatien bygget om så den har enda krappere vinkel på gaffelen en vanlig :P
Men 748 er ingen lettsvingt racer. Tvert i mot er 916/748 regnet for å være noe av det tyngste men kan kjøre på svingete bane.
I god fart er det noe av utfordringen, man må virkelig trå til og ville inn i svingen. Det holder ikke med en forsiktig dytt og tro du detter inn nærmest av deg selv. Til gjengjeld er de dønn stabile i svingene.
Gixxerman

Re: Push teknikken

Post by Gixxerman »

R6-freak wrote:Det er jo ikke så vanskelig.. Skal ikke pushe så mye ;) Er lettere i høy hastighet!
Er tyngre i høyere hastighet...
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Push teknikken

Post by MowZ »

ja men lettere i litt "høy" hastighet... det han mente tror jeg
BMW S1000RR, Simply the best!
Gixxerman

Re: Push teknikken

Post by Gixxerman »

Lettere fysisk er nå en gang lettere utførelse.
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Push teknikken

Post by Bimma »

Det er bare å få opp farta i svingene det, så kommer teknikken av seg selv... ;-)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Post Reply