komplisert å skifte bremseklosser?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
moonlit

komplisert å skifte bremseklosser?

Post by moonlit »

Har skiftet klosser på audien min en gang før, men aldri på noen MC. Har en '04 Kawa Z750, og hadde vært kjekt å kunne skifta fremre bremseklosser sjøl. Har depotstøtte til bakopphenget, men regner med at jeg ikke trenger å jekke opp forhjulet.

Har kikka i servicemanualen, og såvidt jeg kan skjønne skal det ikke være verre enn å:

1. Skru av kaliper. Her står det faktisk i servicemanualen at man skal koble vekk bremseslangen?!
2. Fjerne klossene
3. Dytte inn bremsepinnene/pistons for hånd
4. Sette på nye klosser
5. Skru kaliperen på igjen
6. Pumpe opp bremsene og sjekke at de ikke siger

Det som gjør meg nervøs er at under kapittelet for å ta vekk kaliperen, skal man visstnok fjerne bremseslangen, skifte foringer og "BLEED the brake line" (?)!

Må jeg gjøre det, og er det isåfall noe jeg bør begi meg utpå? Hvis jeg bare kan holde kaliperen forsiktig uten å fjerne bremseslangen, burde jo dette være som en tur i parken?

Hele servicemanualen er her, "Caliper Removal" er på side 325:

http://pr0.no/sm_zr750-j1_ebook.pdf
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: komplisert å skifte bremseklosser?

Post by maelling »

Å bytte bremseklosser er hokus pokus, og er omtrent det samme som på en bil. Nå kjenner jeg ikke din sykkel konkret, men løsne boltene som holder kalipteren fast, dra ut kalipteren (du trenger ikke å løsne bremseslanger), dra av clip'sen og ut med bremsepinnene og napp ut klossen. Sørg for å rengjør litt rundt der før du slenger på nye klosser, og så er det en fordel å utvide litt med en skrutrekker så du får kalipteren greit på skiva igjen. Det er egentlig bare å følge listen du selv kommer med her, så går det så greit. Det er egentlig en kosejobb :) bare husk å feste boltene skikkelig etterpå. Har hatt en del artige opplevelser hvor boltene har løsnet og kalipteren har landet på skiva. Det er ikke gøy, og skjer fort når man kjører og det gjerne rister litt!
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Det eneste jeg har å tilføye er at det kan være greit å bruke kobberpasta på baksiden av de nye klossene. Hjelper mot skriking i bremsene.
Keihin

Post by Keihin »

Nå har jeg mest skrudd Yamaha, men har ikke på noen av de sett at jeg må av med kalipere for å bytte klosser... Sjekk at det ikke bare er å nappe ut en splint og dra klossene rett ut. Latterlig fort gjort.

FØR du presser inn stemplene, åpner du reservoaret. Mens du presser sjekker du at det ikke renner over. Med nye klosser i og pumpet til motstand skal det være veske til "max" merket. Mange gjør feil og fyller dette opp på "service" og da blir det for mye med nye klosser.

Tilnærmet livsfarlig tips over her med å "trekke til kaliperne godt". Det er bare én måte å dra til med, og det er med momentnøkkel. Drar du over gjengene er ikke det det spøtt bedre enn å dra for lite. Man mister ikke kaliper på MC mange ganger...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
moonlit

Post by moonlit »

Takk for respons. Påtide at jeg skaffer meg en momentnøkkel uansett..

Reservoaret har jo en slags ventil på seg; bør ikke den slippe ut luften slik at jeg får komprimert stemplene ok?

Det leder meg til noe jeg alltid har lurt på: Når man klemmer inn bremsehendelen, hvorfor eksploderer ikke reservoaret?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Keihin wrote:Man mister ikke kaliper på MC mange ganger...
Got the t-shirt Image
Keihin

Post by Keihin »

moonlit wrote:Takk for respons. Påtide at jeg skaffer meg en momentnøkkel uansett..
Ja, det er noe av det viktigste man har når man skrur MC mener jeg. Mye lettmetall, og da kan man ikke bare "dra til".

Reservoaret har jo en slags ventil på seg; bør ikke den slippe ut luften slik at jeg får komprimert stemplene ok?
Jo, inntil det evt. går fullt... Stopper jo da, men hvis du da skal ta av lokket for å fjerne overskudd blir det søl. Anbefaler å ta det av først.
Det leder meg til noe jeg alltid har lurt på: Når man klemmer inn bremsehendelen, hvorfor eksploderer ikke reservoaret?
Det første som skjer når du begynner å klemme inn hendelen er at reservoaret blir "koblet fra" systemet. Se for deg et liggende stempel under reservoaret hvor det er et hull midt på sylinderen. Når hendelen er ute er stempelet bak hullet og veske flyter fritt opp/ned i systemet. Når du begynner å klemme stenges først dette hullet før det blir trykk nedover i systemet.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Babelfisken

Post by Babelfisken »

moonlit wrote:Takk for respons. Påtide at jeg skaffer meg en momentnøkkel uansett..
Og bremesebolter skal ofte ha overraskende lavt moment og tåler heller ikke all verdens, dvs aluminiumsfestene tåler ikke all verden.

Jo men problemet oppstår når reservoaret er fullt og bremesvesken blir varm. Vet ikke på Kava men på Honda slipper ikke vesken ut når det er tomt for luft i reservoaret og det bygges opp trykk i systemet. Har sett det selv etter at et godkjennt verksted hadde fyllt opp til toppen. Det ble veldig varmt og veldig ubehagelig å kjøre når bremsene lå kontinuerlig på.
Post Reply