TrailTech Vapor på Husqvarna.

Prat om tung MC.
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

Vurderer å kjøpe meg digital dash i form av en TrailTech Vapor. Noen som har montert noe slikt på en sykkel uten batteri før?

Leser litt i brukermanualen som ligger på nett, og den fungerer på et eget innebygd batteri så lenge sykkelen ikke har noe. Men da er det noen funksjoner som forsvinner, stemmer dette?
Gixxerman

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Gixxerman »

Sykkel uten batteri ? :-s
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

Er ikke noe batteri på min 570 :lol: Letting av vekt regner jeg med :-k
Gixxerman

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Gixxerman »

Ehh ??? Har du tråpedaler =D>
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by FV »

Å kicke igang en endunker på nesten 600 kubikk må være bra tungt!? Eller er det de-kompresjonsventil på den?
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

Gixxerman wrote:Ehh ??? Har du tråpedaler =D>
Det har vi ikke sett ... må være ekstrautstyr det. 8)
FV wrote:Å kicke igang en endunker på nesten 600 kubikk må være bra tungt!? Eller er det de-kompresjonsventil på den?
Det er dekompventil på motoren, men denne bruker jeg ikke for å være helt ærlig. Sykkelen starter mye lettere hvis man unngår å bruke den så det gjør valget enkelt. Det er bra tungt å trampe i gang 600 kubikk ja (!), men man lærer seg noen triks etterhvert. Mange velger å stå ved siden av sykkelen framfor å sitte på den når de skal starte. Gjerne stå på kantstein eller noe som gjør at de kommer høyere opp og får mer vekt i kicket. Harde såler på støvlene/skoene er også en fordel, da man må være bestemt i det man tråkker. Tilbakeslag kan gi store skader om man er uheldig, og det vil skje om man nøler i tråkket. Kickstart er hardcore :lol:

Men etterhvert blir det en rutine å starte, og med litt trening klarer man å kicke sittende på sykkelen med joggesko =D>
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by KinG^KaoZ »

Villsvin wrote:Vurderer å kjøpe meg digital dash i form av en TrailTech Vapor. Noen som har montert noe slikt på en sykkel uten batteri før?

Leser litt i brukermanualen som ligger på nett, og den fungerer på et eget innebygd batteri så lenge sykkelen ikke har noe. Men da er det noen funksjoner som forsvinner, stemmer dette?
Litt merkelig om noen funksjoner forsvinner da, klarer ikke helt å se for meg hva det skulle vaere (pga mangel på batteri).


Ser for meg at det er litt tyngre for de som må kickstarte sine 1000-1200cc harleyer =D>
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by indianeren »

KinG^KaoZ wrote:
Ser for meg at det er litt tyngre for de som må kickstarte sine 1000-1200cc harleyer =D>
Vel.. det spørs på kompresjonsforholdet og litt på kammer, utveksling på kick etc.
En 600 ccm offroader/motard har gjerne store stempler og høy komp...mens en harley er lavkomp.
Har tråkket igang en 1600ccm harley og det var ikke så tungt. Men det blir tungt etterhvert hvis driten ikke vil starte ...

Teknikk er ofte viktigere enn ren styrke.. skjønne hvordan en motor fungerer og lære seg startprosedyren.
Ofte er det bedre å lirke stemplet opp til TDC, og så tråkke til (med litt hjelp av kompresjonen)

Elektrisk start er for kvinner og smurfer!! :lol:


Jeg kjenner ikke trailtech dingsen. Men så lenge den ikke trenger konstant 12V for å holde data i minnet, så skal den jo funke så lenge motoren er igang.
Noen enheter (som bilstereo headunits etc) krever konstant 12volt fra kjøretøyets batteri.
Veyporen min har eeprom minne tror jeg.. ikke behov for konstant 12v. Mulig det sitter et batteri inni den, men da er det bare for å holde minnet..
User avatar
pelsen
Posts: 1125
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by pelsen »

min KTM har både manuell og automatisk dekomp, det tipper jeg de fleste andre moderne endunkere også har.
Så det er ikke snakk om å tråkke igang sykkern uten hjelp av dekompmekanismen, den aktiveres automatisk.

Før man kobler noen elektroniske dingser til en sykkel uten batteri er det lurt å sjekke om det er stabil spenning på sykkern, eller om det er likestrøm.
Det er ikke verdens mest påkostede el-anlegg på slike endunkere.
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

Dessverre ingen automatisk dekompmekanisme på min sykkel. KTM og Husqvarna er nok forskjellige der.
Gixxerman

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Gixxerman »

Sikker på at du har full komp da ? Jeg klarte hvertfall ikke å kicke igang min 650 endunker som jeg hadde for en del år siden. Den kunne jeg stå og hoppe på uten respons. Måtte bruke dekomphendelen...
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

Gixxerman wrote:Sikker på at du har full komp da ? Jeg klarte hvertfall ikke å kicke igang min 650 endunker som jeg hadde for en del år siden. Den kunne jeg stå og hoppe på uten respons. Måtte bruke dekomphendelen...
Kan hoppe på min også uten at den starter, kan hoppe en halvtime uten antydning til liv. Dekomphendelen på min sykkel er et hjelpemiddel for å få stempelet på TDC før man tråkker.
indianeren wrote:
KinG^KaoZ wrote:
Ser for meg at det er litt tyngre for de som må kickstarte sine 1000-1200cc harleyer =D>
Vel.. det spørs på kompresjonsforholdet og litt på kammer, utveksling på kick etc.
En 600 ccm offroader/motard har gjerne store stempler og høy komp...mens en harley er lavkomp.
Har tråkket igang en 1600ccm harley og det var ikke så tungt. Men det blir tungt etterhvert hvis driten ikke vil starte ...

Teknikk er ofte viktigere enn ren styrke.. skjønne hvordan en motor fungerer og lære seg startprosedyren.
Ofte er det bedre å lirke stemplet opp til TDC, og så tråkke til (med litt hjelp av kompresjonen)

Elektrisk start er for kvinner og smurfer!! :lol:
indianeren er vel den som har forstått hvordan man kicker i gang sykkler =D> .. i tillegg til at el-start er for kvinner :lol:
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by KinG^KaoZ »

Er glad jeg ikke har sykkel med kick lenger jeg da, utrolig stress når rd350en ikke ville starte. \:D/
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by Villsvin »

KinG^KaoZ wrote:Er glad jeg ikke har sykkel med kick lenger jeg da, utrolig stress når rd350en ikke ville starte. \:D/
Slik kan det gå når man kjører Yamaha :smt040
User avatar
pelsen
Posts: 1125
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: TrailTech Vapor på Husqvarna.

Post by pelsen »

Villsvin wrote: i tillegg til at el-start er for kvinner :lol:
liker bedre uttrykket "frøkenstart" som ble brukt om sykler som kunne kickes igang på lavtenning.
Har kjørt høykomp og fast fortenning på bonnevillen tidligere, man får en viss respekt for kicken da, det er enten start eller tilbakeslag.
Post Reply