RF 900 eller VFR 800

Prat om tung MC.
Post Reply
Rick007

RF 900 eller VFR 800

Post by Rick007 »

Hei

Er på jakt etter min først MC. Har bestemt meg for sport touring og falt for VFR 800 og RF 900. Har sett på 1999 - 2000 mod og ville høre om det var noen her inne på forumet som har erfaringer med disse MC'ene.
Takker for innspill
StenR

Re: RF 900 eller VFR 800

Post by StenR »

Var akkurat disse syklene det sto mellom sist jeg skulle kjøpe (+ zx9r). Jeg landet på VFR. Har vel skrevet om mine erfaringer med VFR800 i annen tråd. Bare å søke. Jeg kikket ganske mye på RF, og googling på div. forum kunne tyde på at RF var godt likt blant eierne. Jeg landet på VFR av ulike årsaker. Først og fremst foridi jeg fant en veldig pen VFR til riktig pris i mitt nærområde.

Jeg har tidligere ikke vært spes. fornøyd med Erling Sandes delepriser, og jeg syntes det virket som litt kronglete å få deler til RF uoriginalt eller fra utlandet. Den er litt uvanlig, og ikke alle land har importert RF. For meg var forsikringen også gunstigere på VFR. Tror RF har enda kvassere turegenskaper enn VFR og med stor sannsynlighet lavere bensinforbruk. I følge en ex-suzukimekaniker på gamlejobben var RF som å "kjøre en sofa". I positiv forstand at den var en langturmaskin. I negativ forstand at den ikke var så lettkjørt på svingevei som f.eks. VFR. Men jeg har ikke eid RF, så det blir egentlig bare en løs påstand.
Rick007

Post by Rick007 »

Hei StenR

Takker først for tilbakemelding.
Har lest din erfaring på denne andre tråden. Veldig bra. Kan se ut som det heller litt mot VFR 800 her også :D
kawa_zx_10_R
MC: Orange kawasaki zx-10r 2008 mod:)
slip-on
div styling

Post by kawa_zx_10_R »

Hei!
Min forrige sykkel var en rf 900, min første sykkel som jeg var stor fornøyd med:)
mye krefter og veldig god på lang kjøring, er ikke noe sportssykkel men er vel ikke det du er ute etter som jeg forstår.
jeg hadde lite problemer med den og det var en 1996 mod, kan trygt anbefale den ja!
men jeg har ikke prøvd vfr 800 så den skal jeg ikke si noe om.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Det som kanskje taler litt til fordel for RF'en er at det er noe ikke "alle" har, i motsetning til VFR.. På den andre siden er det jo en grunn til at VFR er så populær også. Den er kjempe allsidig, sporty, lettkjørt og komfortabel. I bunn og grunn er det smaken og baken som avgjør. Hvis du vil gjøre det veldig "ordentlig", prøvekjører du begge/alle alternativer før du bestemmer deg. Ellers er det jo bare å vente til en av "kandidatene" legges ut for salg i lokalavisa, og ta seg en prøvetur. Er den fin, og prisen er riktig, er det jo bare å slå til.

Jeg prøvekjørte CBR1000F (kjempefin sykkel btw), og storebror CBR1100 et par dager senere. Veldig glad for at jeg prøvekjørte begge syklene (og ikke kjøpte 1000F'en på stedet) før jeg bestemte meg, eller hadde jeg gått glipp av mye moro 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply