Skulle ut på tur idag med FJ'en. Kjørte ca 1 km så kuttet motoren plutselig, fant ut at sikringen til tenning og starter hadde røket. Skiftet sikringen og alt funket, kjørte ca 1 km igjen og så skjedde det samme.
Regner med at det er en kortslutning som er årsaken, men hvordan skal en kunne finne en slik feil ?
Motoren kuttet ut plutselig
Motoren kuttet ut plutselig
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Det er vrient å finne ut av slikt når det kun skjer når du kjører, men kortslutter den også mens tenningen er av ? I tilfelle kan du koble fra batteripolene og måle antallet ohm mellom polene. Den skal da helst være uendelig stor. Du kan jo prøve å skru tenningen på og se om antallet ohm synker til 0, noe som vil si kortslutning. Deretter er det bare å måle seg fram til problemet og finne ut hvor det kortslutter hen. Har du sjekket at ikke selve tenningsnøkkelen er kilden til problemet og at det kortslutter i denne ? Skjer det når det rister ? Det kan være ledningene som er morkne og som kortslutter, så en inspeksjon av hele ledningsnettet må vel til. Da kan du måle ohm konstant og røske i ledninger rundt om kring mens tenningen er på og batteriet av. Det er en skikkelig drittjobb det der (har måttet gjøre det på en av mercedesene mine), men eliminasjonsmetode er tingen 

Last edited by maelling on 10 Aug 2008 13:49, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Det skjer kun under kjøring, d.v.s. når ledninger etc rister og beveger seg. Kan nok tyde på at det er morkne ledninger eller noe som slår bort i rammen eller noe slikt.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Motoren kuttet ut plutselig
sjekk der ledningene har bevegelse fks rundt styret...tenningslås...la den gå på tomgang og beveg på ledningene.. 

Re: Motoren kuttet ut plutselig
Har vært ute og prøvd det nå. Har prøvd å vri og bevege alle koblinger, ledninger og brytere jeg har funnet mens motoren var i gang, men nå oppstod ikke problemet, selvfølgelig. Hadde også en liten prøvetur.Tvinitla wrote:Det skjer kun under kjøring, d.v.s. når ledninger etc rister og beveger seg. Kan nok tyde på at det er morkne ledninger eller noe som slår bort i rammen eller noe slikt.
Problemet nå er at jeg ikke kan stole på sykkelen, når stopper den neste gang.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Litt off topic, men apropos det å kunne stole på sykkelen:
Jeg har opplevd lignende selv for 1 år siden, da ledningen til jord på motorblokka har løsnet og motoren har stoppet mens jeg var ute på tur med 125'en. Slikt er på burgman 125 umulig å komme til og fikse uten å demontere alt, så jeg måtte en gang dytte scooteren hjem 5 km i oppoverbakker og nedoverbakker. Jeg hørte det sa poff og bang i potta da tenningen begynte å kutte når bolten som holder ledningen begynte å løsne og tenkte "oh, shit". Jeg begynte å dytte, og det er kjedelig når det er 160 kg man dytter på. Det skjedde også en annen gang, men da var det bare 2 km hjem med en bratt bakke hjem på slutten. Dagen etter lå jeg langflat med støle rygg, armer og bein. Makan til styketrening har jeg hittil ikke opplevd.
Noe annet jeg har opplevd var at startmotoren bestemte seg for å ta kvelden mens jeg stoppet på gardermoen etter å ha kjørt noen til terminalen. Jeg stod midt på terminalen og prøvde å starte: "klikk, klikk". Jeg måtte da dytte sykkelen inn på korttidsparkeringen, ta flytoget hjem til asker og reise opp neste dag med verktøy for å fikse startmotoren. Det var bare rens som måtte til, så jeg stod der på korttidsparkeringen med alt mulig verktøy og skrudde skiten fra hverandre mens jeg fikset startmotoren. Startreleet bestemte seg for å svikte i samme slengen, så jeg kortsluttet startreleet ved å bruke en måleledning til multimeteret mitt som tålte 5 sekunder med starting før den begynte å smelte. Jeg holdt på et par ganger og var på den siste ledningen etter at den andre hadde brent opp, og da jeg fant ut at plugghetta var dårlig. Jeg prøvde å rikke på den og prøvde en siste starting av det lille jeg hadde igjen av kabel, og ja visst så fyra den
Det er flere enn deg som har opplevd upålitelige tohjulinger
Hittil har det vært mer normalen for meg
Har forøvrig en geländewagen hvor startreleet også begynte å fuske en gang før jeg byttet det, men der trengte jeg bare en skrutrekker under bilen for å kortslutte. Jeg er i det hele tatt uheldig når det kommer til startmotorer/releer, siden alle kjøretøyene mine har trøbbel med slikt. Nå har til og med den andre mercedesen min et gåent batteri, så jeg får heller ikke startet. Men, har heldigvis min nye burger som virker fint 
Jeg skjønner veldig godt hva du mener når det gjelder å kunne stole på sitt kjøretøy
Jeg har opplevd lignende selv for 1 år siden, da ledningen til jord på motorblokka har løsnet og motoren har stoppet mens jeg var ute på tur med 125'en. Slikt er på burgman 125 umulig å komme til og fikse uten å demontere alt, så jeg måtte en gang dytte scooteren hjem 5 km i oppoverbakker og nedoverbakker. Jeg hørte det sa poff og bang i potta da tenningen begynte å kutte når bolten som holder ledningen begynte å løsne og tenkte "oh, shit". Jeg begynte å dytte, og det er kjedelig når det er 160 kg man dytter på. Det skjedde også en annen gang, men da var det bare 2 km hjem med en bratt bakke hjem på slutten. Dagen etter lå jeg langflat med støle rygg, armer og bein. Makan til styketrening har jeg hittil ikke opplevd.
Noe annet jeg har opplevd var at startmotoren bestemte seg for å ta kvelden mens jeg stoppet på gardermoen etter å ha kjørt noen til terminalen. Jeg stod midt på terminalen og prøvde å starte: "klikk, klikk". Jeg måtte da dytte sykkelen inn på korttidsparkeringen, ta flytoget hjem til asker og reise opp neste dag med verktøy for å fikse startmotoren. Det var bare rens som måtte til, så jeg stod der på korttidsparkeringen med alt mulig verktøy og skrudde skiten fra hverandre mens jeg fikset startmotoren. Startreleet bestemte seg for å svikte i samme slengen, så jeg kortsluttet startreleet ved å bruke en måleledning til multimeteret mitt som tålte 5 sekunder med starting før den begynte å smelte. Jeg holdt på et par ganger og var på den siste ledningen etter at den andre hadde brent opp, og da jeg fant ut at plugghetta var dårlig. Jeg prøvde å rikke på den og prøvde en siste starting av det lille jeg hadde igjen av kabel, og ja visst så fyra den

Det er flere enn deg som har opplevd upålitelige tohjulinger



Jeg skjønner veldig godt hva du mener når det gjelder å kunne stole på sitt kjøretøy

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Man bør vel ikke ohme polene, altså polene på batteriet, men ledningene.tHaWuLf wrote:Det er vrient å finne ut av slikt når det kun skjer når du kjører, men kortslutter den også mens tenningen er av ? I tilfelle kan du koble fra batteripolene og måle antallet ohm mellom polene. Den skal da helst være uendelig stor.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Jeg mener selvsagt ledningene som går til polene, men med batteriet koblet fraBabelfisken wrote:Man bør vel ikke ohme polene, altså polene på batteriet, men ledningene.tHaWuLf wrote:Det er vrient å finne ut av slikt når det kun skjer når du kjører, men kortslutter den også mens tenningen er av ? I tilfelle kan du koble fra batteripolene og måle antallet ohm mellom polene. Den skal da helst være uendelig stor.

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Motoren kuttet ut plutselig
Ser ut til at problemet er løst foreløbig. Jeg demonterte kåpedeler, tank, sal ++ og trekte kablene bort fra der det kunne se ut til at de låg an mot ramme etc. Kunne ikke se noe spesifikt punkt hvor det var kortslutning,
men etter endel kjøring har fortsatt ikke sikringen gått igjen.
Får håpe på det beste nå i høst og så foreta en grundigere undersøkelse i løpet av vinteren.

Får håpe på det beste nå i høst og så foreta en grundigere undersøkelse i løpet av vinteren.

YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)