Tung MC for liten jente ..Trenger forslag?

Prat om tung MC.
Sparrrowhawk

Tung MC for liten jente ..Trenger forslag?

Post by Sparrrowhawk »

Halloen MC-folk ..

Jeg har ei veninna som skal ta MC lappen til neste år. Hun er kjempeinteressert i motor og har kjørt girmoped i sin "ungdom" ..Nå som 25-åring så har hun fått for_tidlig_ midtlivskrise og skal en Mc neste år.

Så spørsmålet er ; Hva slags sykkel er passende for en som er 170cm høy og veier 55 kg?

Selv anbefalte jeg henne en Ninja 250r fordi den er passende, men hun ville ha noe med mer pulver og helst over 600-kubikk ..Helst sport , sportstourer eller naked.

Makspris : 120 000
Helst ny

Så fyr på med forslag ..Vi snakker tross alt om en dame skal ha MC , og dem er en minirotet ..
quantumduck
MC: Hayabusa

Re: Tung MC for liten jente ..Trenger forslag?

Post by quantumduck »

Selv kom jeg litt sent i puberteten og tok lappen i en alder av 38 ... jaja, men midtlivskrise? Er ikke noe galt med hormonbalansen her da? Trodde damer var fjellstø (*host, kremt*) fram til overgangsalderen. Hmm ... anyway ...

Her gjelder det å finne ut to ting

1) Hvor mye «forover» har hun tenkt å sitte?
2) Hvor store løpende utgifter (les. forsikring) har hun tenkt å pådra seg?

Disse to tingene øker gjerne proporsjonalt ...

Er jo en trillion andre som har stillt samme sprsmål, så det hjelper å søke i gamle tråder også ...

Ville sett nærmere på Triumph Street Triple og seff Suzuki SV som jeg kjører selv. Og så er det Hornet, og så er det FZ6 og og ...
Furre
MC: MV Agusta F4

Post by Furre »

Ducati Monster er mitt forslag, lav sal og hun skal nok rekke ned til bakken med hælene. Fin sykkel er det også!
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Kawasaki ER5 eller Ninja 500.
ER5'ern er liten og nett og har pulver nok.
600-kubikere finns jo i søkk og kav.
MotoGuzzi 750 Breva kan jo også være et alternativ
BMW 650 i forskjellige utgaver
BMW F800ST passer Bimma veldig så bra, hu har jo bare skifta et sett dekk og kjørt 15000 km i år på den.
Ellers er kjøp av MC smak og behag.
Prøvesitt/-kjør
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

CBR600F

Har en bekjent i miljøet som er lavere enn som så. Hun fiksa det lett ved å senke den litte granne.
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

De fleste 600R-sykler i den prisklassen burde jo passe, 1.70 er jo ikke så fryktelig lavt. Jeg ville anbefalt henne å dra og prøvesitte en del sykler, for å finne en hun er komfortabel med. Hun vil nok også lære litt mer hva hun burde se etter mens hun tar lappen også.. Hun har jo god tid til å se på sykkel hvis hun ikke starter med lappen før til neste år..
Sparrrowhawk

Post by Sparrrowhawk »

Forsikringgrensen er satt til : 13 000 kr full kasko .. Økonomisk sett så ønsker hun en driftsikker sykkel med lave driftsutgifter .

Og hun vil aller helst ha helt nytt ..men 1-2 år gammel med servicehistorikk er vel ikke å forakte .

Er det noen her som er 170 +/- som kan fortelle hvilken setehøyde som passer dem?

Og alle forslag som er kommet så langt er forøvrig notert ned . Er jo veldig mange modeller på markedet og det kan være greit å plukke ut noen å se nærmere på dem. Men som kvinnfolk flest så begynner hun å planlegge før tida er inne .. Hun har meldt seg til MC -kurset og hvis hun får lappen da blir enda en MC-dame på veien.
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Det er feil å kalle en på 170 for en liten jente.
Selv er jeg 166 og har en Moto Guzzi Breva med damesadel (den er senket noen cm i forhold til orginalsadelen). Jeg når ikke nedi med hele fotsålen, men er ellers fornøyd.

Honda CBR som jeg brukte på kjøreskolen har omtrent samme sadelhøyde. Det er også en ok sykkel, men den har ikke like kraftig motor, så jeg opplevde den som kjedligere enn min egen.

Men hun må bare prøve seg frem. Har hun muligheten til å få øvelseskjøre privat, vil jeg absolutt anbefale at hun kjøper mc før hun har tatt lappen.
kekePower
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling

Post by kekePower »

Suzuki SV650S virker som en knallsykkel.

Kjører selv en GSR 600 som min første sykkel og digger den rått :-) Så også på Kawa ER-6N. Har hørt at twin motorer er morsomme.
Har jo også Honda Hornet. Den nye modellen ser jo skikkelig tøff ut.

Men som nevnt over. Stikk ut og prøv.
mathfjeld
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Post by mathfjeld »

Den nye Honda Horneten er så überkul! Eneste jeg opplevde som litt ubehaglig når jeg satt på denne var at tanken var så brei at jeg skreva jo så det nesten gjorde vondt. Ellers er dette en sykkel med mye futt i, leverer jo 102 gamp. Denne er nok desverre litt dyrere enn 120k men, herregud, skal du ha drømmesykkelen skal du ikke bry deg med prisen, sykkel skal være gøy og ikke fornuftig.

Selv er jeg 19år og har en 2008 KTM. Forsikringen hos Gjensidige kom på 12500kr for full kasko, da har jeg 20% Bonus og 24% rabatter for f.eks; alarm, jeg kjører med kjøredress, godkjent skive lås, sykkelen står låst inne på natten osv.

Lykke til!
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Skulle tro det var nok pulver i en cbr 600 f4 i alle fall :shock:
BMW S1000RR, Simply the best!
KristianW
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)

Post by KristianW »

kekePower wrote:Suzuki SV650S virker som en knallsykkel.

Kjører selv en GSR 600 som min første sykkel og digger den rått :-) Så også på Kawa ER-6N. Har hørt at twin motorer er morsomme.
Har jo også Honda Hornet. Den nye modellen ser jo skikkelig tøff ut.

Men som nevnt over. Stikk ut og prøv.
Samme sykkel som meg!! Ufattelig morsom og behagelig sykkel.. Har nok powah når det trengs (les: når du vil leke) og er ellers helt fin og rolig i bytrafikken. Også min første sykkel.... :)

Honda Hornet er også kul, kjenner ei som kjører denne og som er meget fornøyd - hu er heller ikke høy av seg.
--
Kristian
kekePower
MC: Suzuki GSR 600 K6
Prosjekt: Devil slip-ons, K&N, Div styling

Post by kekePower »

KristianW wrote:Samme sykkel som meg!! Ufattelig morsom og behagelig sykkel.. Har nok powah når det trengs (les: når du vil leke) og er ellers helt fin og rolig i bytrafikken. Også min første sykkel.... :)

Honda Hornet er også kul, kjenner ei som kjører denne og som er meget fornøyd - hu er heller ikke høy av seg.
Jau, det lugger godt når man passerer 10000 omdreininger :D Har blitt lang i armene opptil flere ganger...
Sparrrowhawk

Post by Sparrrowhawk »

Ja da har hun vært og sett noen av forslagene ..

Honda Hornet : Passer bra, og jeg personlig mener at hornet er ganske tøff . Men hun likte den ikke noe særlig : Var for stygg og "macho" ifølge henne . Så hornet er tatt ut av lista
Kawasaki Z750 : Denne sykkelen var den hun likte best .Men problemet er at hun får ikke foten helt flat ned, og det vil hun ha ..
Kawasaki ER-6f : Denne syklene har tilnærmet perfekt setehøyde/bredde (790mm). Hun var veldig komfortabel med den . Og utseendemessig så mente hun at dem var ganske pen.

Så nå har vi har klart å finne et greit setehøyde og det er slik at alt under 800mm burde gå bra. Alt over må prøves og opptil 815mm kan gå hvis sete har lavere bredde .

Altså , man kan ikke se seg blind på setehøyde ,men en kombinasjon av setehøyde & setebredde. For bred sete vil medføre at setehøyden må senkes .

Det som jeg stusser over hvorfor hun likte Z750 og ikke hornet ? Hvis hornet er stygg så er Z750 også stygg -.- Har mistanke om den grønne fargen som lurte henne ..

Men en sykkel stikker seg veldig ut pga lav setehøyde ,billig forsikring og kjøpesum innenfor budsjett ; Suzuki GSX-650F .Men hvem selger suzuki i oslo området?

Det er fortsatt mange kandidater igjen og reelt sett så bør en prøvekjøre sykkelen før man slår til.
Last edited by Sparrrowhawk on 13 Aug 2008 23:22, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ulvinnen wrote:Honda CBR som jeg brukte på kjøreskolen har omtrent samme sadelhøyde. Det er også en ok sykkel, men den har ikke like kraftig motor, så jeg opplevde den som kjedligere enn min egen.]/quote]
MowZ wrote:Skulle tro det var nok pulver i en cbr 600 f4 i alle fall :shock:
Saken er at du har en helt annen sykkel. Den har færre hester så det er vel heller den som er slapp. I tillegg har den litt mer kubikk, og attpåtil er den drevet for et helt annet register. Hadde du virkelig brukt den så ville din ha virket slapp...
Post Reply