Hei,
Jeg har planer om å ta på en lang tur(vil ikke inn i detalier akkurat nå) men ihvertfall tenkte jeg på om jeg kunne testkjøre en scooter/moped,men hva kreves det? dvs planer av rute kansje andre sponsorer? vil det hjelpe?
men ihvertfall alle tips eller annen form for hjelp ville være flott!!!
Mvh Johannes T Børresen
hva det kreves for å bli en Testkjører?
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Har du en plan om å bli en profesjonell scooter-testpilot? Vel, det kommer litt an på hva slags scooter du skal prøvekjøre først. Er det en Burgman 650 o.l ville jeg foreslå en tur fra Oslo - Oppdal, Kristiansund, Atlanderhavsveien, Molde, Trollstigen, Geirangerfjorden og så tilbake. Er det en liten 50 cc Vespa ET4, ville jeg foreslå en tur gjennom Oslo. Er du litt smågal som meg, tar du en slik 50 cc scooter fra Oslo over Dovre til Trondheim og deltar på landstreff for scooterelskere der borte, før du siden kjører tilbake uten å la deg skremme av at høyden over Dovre gjør at scooteren ikke går fortere enn 30 (tynn luft).
Ellers bør du bestå "scooterprøven". Du bør vite hvordan du monterer og demonterer variatorringer på samtlige scootere som er å selge på markedet (samt gi god forklaring på hvordan variatoren fungerer), og på strak arm gir et godt og utfyllende svar på hvilket yrke Vespas grunnlegger hadde før han startet sin produksjon av Vespa scootere, og vite hvor delene som opprinnelig ble brukt stammet fra. Videre bør du ha reist på café med en god gammel klassisk Vespa (gjerne en Vespa PX) minst 10 ganger og drikke en caffelatte (eventuelt espresso, mocca osv) på kaffebrenneriet på Frogner med scooteren parkert utenfor (mens du gjør deg opp en mening om smakens "brenthet" og har en viss formening om hvor mange bars trykk espressoen er produsert ved), før du siden reiser ned til Nationalteateret og ser et eller annet klassisk teaterstykke (og kjører med en viss stil som gjør at ingen kan ta feil av at du er en ekte scooter-entusiast, og nyter de gode vibbene fra motoren under setet ditt). Videre bør du vite hvordan du får start på en scooter (uten kick) med en gåen startmotor, uten hjelp av startmotoren. Til sist bør du ha minst 5 års scootererfaring ++ slik som meg, og eid minst 4 scootere (som jeg har).
Svarer du på alle disse spørsmålene og oppnår alle disse kriteriene, skal jeg skrive ut et sertifikat til deg som gjør deg til en kvalifisert testpilot av scootere. Ikke bli motløs, for det kan ta tid å bli kvalifisert. Bare tenk at Rom ikke var bygget på en dag når du jobber med prøven. En slik sertifisering gir uante jobbmuligheter.
Lykke til
Mvh Martin Ellingsen
Ellers bør du bestå "scooterprøven". Du bør vite hvordan du monterer og demonterer variatorringer på samtlige scootere som er å selge på markedet (samt gi god forklaring på hvordan variatoren fungerer), og på strak arm gir et godt og utfyllende svar på hvilket yrke Vespas grunnlegger hadde før han startet sin produksjon av Vespa scootere, og vite hvor delene som opprinnelig ble brukt stammet fra. Videre bør du ha reist på café med en god gammel klassisk Vespa (gjerne en Vespa PX) minst 10 ganger og drikke en caffelatte (eventuelt espresso, mocca osv) på kaffebrenneriet på Frogner med scooteren parkert utenfor (mens du gjør deg opp en mening om smakens "brenthet" og har en viss formening om hvor mange bars trykk espressoen er produsert ved), før du siden reiser ned til Nationalteateret og ser et eller annet klassisk teaterstykke (og kjører med en viss stil som gjør at ingen kan ta feil av at du er en ekte scooter-entusiast, og nyter de gode vibbene fra motoren under setet ditt). Videre bør du vite hvordan du får start på en scooter (uten kick) med en gåen startmotor, uten hjelp av startmotoren. Til sist bør du ha minst 5 års scootererfaring ++ slik som meg, og eid minst 4 scootere (som jeg har).
Svarer du på alle disse spørsmålene og oppnår alle disse kriteriene, skal jeg skrive ut et sertifikat til deg som gjør deg til en kvalifisert testpilot av scootere. Ikke bli motløs, for det kan ta tid å bli kvalifisert. Bare tenk at Rom ikke var bygget på en dag når du jobber med prøven. En slik sertifisering gir uante jobbmuligheter.
Lykke til

Mvh Martin Ellingsen
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Mmmm... Kanskje han mener verden rundt når han snakker om "lang tur"? Jeg mener, det var jo tre norske studenter som gjorde det på 50 cc Honda Zoomer. De bare ringte Kellox som tente på ideen og vips! så var de på tur.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Det der høres ut som et artig stunt jeg nesten kunne tenkt meg å prøve, men skulle aller helst hatt en 125 ccFidel wrote:Mmmm... Kanskje han mener verden rundt når han snakker om "lang tur"? Jeg mener, det var jo tre norske studenter som gjorde det på 50 cc Honda Zoomer. De bare ringte Kellox som tente på ideen og vips! så var de på tur.




Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 5
- Joined: 13 Jul 2008 02:11
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Hei Martin:), nei jeg tenkte mer på å gjøre noe spontant såsom, finne scooter,kansje kjøre opp til nordkap ned gjennom finland eller sverige og opp gjennom Danmark, men da tenkte jeg, trenger jeg noe erfaring?:P, fordi jeg tenkte meg å skrive brev inn til Gilera eventulet andre firmaer og spørre om de vil sponsorere en Scooter til en litt "ruff" tur se om den kan klare det, og hva ville det da skulle stå i det brevet,har ikke akkuart mye erfaring.. og jeg regner ikke med at det blir om før 2 år, pga må planlegge å sånt;) veit at 2år er mye tid men;)
Tusen takk for Svar begge 2;)
Mvh Johannes T Børresen
Tusen takk for Svar begge 2;)
Mvh Johannes T Børresen
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Jeg tror du bør trene litt på forhånd før du setter deg på en scooter og krysser kontinenter, og ta noen "mindre" treningsturer slik den jeg nevnte over. Jeg har akkurat kjørt tur - retur Tromsø med en bil, og det var en tur jeg aldri kommer til å ta på en stund. Du hater ganske intenst etter 330 mil selv i bil. Du bør sørge for at scooteren du tar turen med har et skikkelig godt sete, og at du sitter maksimalt behagelig på den. Videre bør du ha en vindskjerm som dekker rimelig godt (vind er drepende. Prøv å monter noe som dekker hendene dine også, så slipper du å få stivfrosne fingre. Da er det game over rimelig raskt), og ha flere sett med hansker (gode hansker!), regntøy og pakke maksimalt lurt slik at alt ligger tørt. Jeg har selv tatt en del lengre turer med scooter, og med bildene fra Burgeren der har jeg hatt telt og sovepose under setet, og hatt en 80 liters sekk med trekk utenpå. Videre har jeg hatt en ekstra sekk mellom beina jeg dekket til med plastpose:
http://folk.uio.no/maelling/index_files/Page1482.htm




Det som er alfa omega i felten i militæret, men også på mc-tur er å holde seg tørr. Det kan ikke understrekes nok ganger, i allefall om har tenkt til å sove ute i naturen i telt slik som jeg har gjort på alle turene. Du bør videre også ha et telt som for all del er tett. Deretter bør du ha varme klær som du også holder tørt i tilfelle du skulle greie å bli våt uansett. Den tøffeste utfordringen er elementene, og det andre er å rett og slett holde ut. Det spørs litt hva slags tidsperspektiv du har på denne turen. Mine turer har vært på 100-150 mil gjort i løpet av 3-4+ dager litt ettersom, og du bør notere deg NAF camp hytter og slike ting som kan være kjekt om du ender opp som en våt katt og trenger en pause fra teltlivet. Du bør uansett velge ut en klok årstid å gjøre dette på. Jeg har tatt de fleste turene relativt sent i sesongen, og 5 grader og pøsende regn som jeg har hatt på mange av turene mine er ganske krevende. Se for all del værvarslingen og planlegg nøye. Forskjellen mellom godt vær og dårlig vær er enorm i forhold til hvor koselig turen blir
http://folk.uio.no/maelling/index_files/Page1482.htm




Det som er alfa omega i felten i militæret, men også på mc-tur er å holde seg tørr. Det kan ikke understrekes nok ganger, i allefall om har tenkt til å sove ute i naturen i telt slik som jeg har gjort på alle turene. Du bør videre også ha et telt som for all del er tett. Deretter bør du ha varme klær som du også holder tørt i tilfelle du skulle greie å bli våt uansett. Den tøffeste utfordringen er elementene, og det andre er å rett og slett holde ut. Det spørs litt hva slags tidsperspektiv du har på denne turen. Mine turer har vært på 100-150 mil gjort i løpet av 3-4+ dager litt ettersom, og du bør notere deg NAF camp hytter og slike ting som kan være kjekt om du ender opp som en våt katt og trenger en pause fra teltlivet. Du bør uansett velge ut en klok årstid å gjøre dette på. Jeg har tatt de fleste turene relativt sent i sesongen, og 5 grader og pøsende regn som jeg har hatt på mange av turene mine er ganske krevende. Se for all del værvarslingen og planlegg nøye. Forskjellen mellom godt vær og dårlig vær er enorm i forhold til hvor koselig turen blir

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 5
- Joined: 13 Jul 2008 02:11
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Ja, du har rett i det, men jeg tenkte noe i sommeren kansje? og den turen jeg har begynt å planlegge, da kjører vi fra Sandefjord opp til Nordkap ( 5 dager hvis jeg kjører 8timer dagen med 5-10 mins pause hver time, og da tenkte jeg kansje kjøre til finland sverige eller danmark, og jeg skal til danmark,så da må jeg enten gjennom Finland eller Sverige, eller da tenkte jeg kansje gjennom Finland så inn i nedre del av Sverige og over til danmark? eller tror du ikke at en scooter greier det? kansje for langt for den?
Takk for svar;)
Mvh Johannes T Børresen
Takk for svar;)
Mvh Johannes T Børresen
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: hva det kreves for å bli en Testkjører?
Jeg ville nok gått for en firetakts 50 kubikk. Tror ikke en italiensk totakt er tingen, men gjerne en japansk firetakt med litt plass under setet. Tenk på hvor god plass det er under setet og hvor godt du sitter på den, samt hvor godt den beskytter deg mot vær og vind. Sandefjord til Nordkapp er 220 mil. Jeg vedder en billig chilensk rødvin på at du ikke orker mer når du har kommet opp dit. Da jeg kjørte bil fra Asker til Tromsø, gjorde jeg det vel å merke på 1.5 dag, deretter pause en dag for å fylle opp varebilen og reise ned på like lang tid. Med en moped er det ganske væravhengig hvor behagelig du har det, men skinner sola, det ikke regner og vinden ikke er for ekstrem, blir det nok en fin tur. Du får dokumentere turen med bilder om du får i stand en avtale med noen 

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE