Kjøretimer: Spre de ut eller "intensivkjøring"?
- thomanil
- MC: På drømmestadiet foreløpig...
Kjøretimer: Spre de ut eller "intensivkjøring"?
Lurer på hva som er mest hensiktsmessig: noen timer i uka over lenger tid, eller samle det opp i 4t++ bolker og gjøre det mer intensivt? Har i utgangspunktet lyst til å ta noen sånne "røkk", men vet ikke om jeg får fordøyd erfaringene da. Noen som har noen erfaringer å dele her?
Last edited by thomanil on 01 Aug 2008 11:29, edited 1 time in total.
Re: Kjøretimer: Spre de ut eller legge opp "intensivkurs"?
det er vel forskjellig fra person til person, men jeg følte at jeg hadde "mistet" litt lærdom siden jeg tok et intensivtkurs på 1 uke, men det kom relativt rask tilbake når jeg fikk sykkel.
Re: Kjøretimer: Spre de ut eller "intensivkjøring"?
så ofte og jevnt som mulig er etter min mening best, da man fort blir "rusten" om det går lenge mellom kjøretimene. og hold deg til dobbelttimer.
en dobbelttime to til tre ganger i uken er nær optimalt, og hvis du i tillegg har anledning til å øvelseskjøre privat på kveldstid vil du raskt få dreisen på kjøringen.
kveldskjøringen er fin til å terpe på det kjørelæreren har kommentert, fikse krypkjøringen fortest mulig, og spare penger (som du heller kan svi av på fetere sykkel)
en dobbelttime to til tre ganger i uken er nær optimalt, og hvis du i tillegg har anledning til å øvelseskjøre privat på kveldstid vil du raskt få dreisen på kjøringen.
kveldskjøringen er fin til å terpe på det kjørelæreren har kommentert, fikse krypkjøringen fortest mulig, og spare penger (som du heller kan svi av på fetere sykkel)

Jeg tok det stort sett med en dobbeltime hver dag. også det obligatoriske. Var ikke intensivkurs, men det gikk ganskje radig! Veldig fornøyd med den måten. Det er først når du får lappen at du virkelig begynner å lære. Du tar med deg det de har lært deg og lærer deg selv å bruke sykkelen på veiene.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
- thomanil
- MC: På drømmestadiet foreløpig...
Takk for input! Jeg forsøker nok å satse på dobbelttime mandag, tirsdag, onsdag hver uke da - har pappaperm tor og fre hele høsten, så de dagene blir litt vanskelig å komme seg ut av huset på. 

- MowZ
- MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm - Location: Drammen
jeg ville tatt intensive timer!
BMW S1000RR, Simply the best!
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Det er vel bare fordel om det ikke går for lenge mellom hver time. Pass på å velge kjøreskole med god kapasitet.thomanil wrote:Takk for input! Jeg forsøker nok å satse på dobbelttime mandag, tirsdag, onsdag hver uke da - har pappaperm tor og fre hele høsten, så de dagene blir litt vanskelig å komme seg ut av huset på.
Visste ikke at det fantes kjøreskoler med god kapasitet på MC. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen i Stavanger. Kom sent i gang - ringte rundt i begynnelsen av Juli og fikk da bli med på et kurs som startet kort tid etter. Alternativet hadde vært å vente til våren og da gå glipp av de første månedene av sesongen.
Jeg kjører nå hos Skagen Trafikkskole og har en til to dobbeltimer i uka. Tar tid, men så er det også to måneder ventetid fra man fullfører teoriprøven til man får praktisk førerprøve, så sånn sett trenger jeg ikke ta intensivkurs over noen dager. Etter hver time så har jeg en del ting som jeg ser selv at jeg må bli mye bedre på evt bare være bevisst på, og dette tar jeg med meg når jeg kjører bil til daglig. Tenker på hvordan jeg ville lagt meg opp i denne svingen på sykkel, hva jeg måtte vært ekstra bevisst på og hvilke valg jeg til enhver tid hadde hatt med to hjul istedenfor fire.
mvh
René
Jeg kjører nå hos Skagen Trafikkskole og har en til to dobbeltimer i uka. Tar tid, men så er det også to måneder ventetid fra man fullfører teoriprøven til man får praktisk førerprøve, så sånn sett trenger jeg ikke ta intensivkurs over noen dager. Etter hver time så har jeg en del ting som jeg ser selv at jeg må bli mye bedre på evt bare være bevisst på, og dette tar jeg med meg når jeg kjører bil til daglig. Tenker på hvordan jeg ville lagt meg opp i denne svingen på sykkel, hva jeg måtte vært ekstra bevisst på og hvilke valg jeg til enhver tid hadde hatt med to hjul istedenfor fire.
mvh
René
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Det man lærer på kjøreskolen er musepiss i havet som jeg har sagt før, og i tillegg lærte jeg ting som jeg aldri har sett noen andre gjøre til enhver tid. Følte meg som en robot da jeg kjørte med sensoren min, og det børstet jeg av skuldrene da jeg fikk egen sykkel.
Timer på vei + førerutviklingskurs er mer lærerikt.
Timer på vei + førerutviklingskurs er mer lærerikt.
Liten tvil om at du trenger tid og kilometre for å lære deg alene etter førerkortet er i boks, men jeg synes det er greit med de timene jeg tar på kjøreskolen og den tankegangen/holdningen jeg lærer meg til innimellom. Tenker mye mer nå på hvordan kjøremønsteret mitt er i forhold til når det er vått, hvor det er kummelokk og andre ting man kan skli på - ting man må tenke på med sykkel som ikke er like farlig med bil.
Det at jeg får litt tid mellom hver kjøretime gjør meg ingenting siden jeg uansett ikke får tatt førerprøven på en stund. Hadde jeg hatt muligheten til å ta fem dager intensivt og oppkjøring dagen etter hadde jeg nok gjort dette - få det gjort og begynn den egentlige læringen på egen hånd etterpå. Husker det godt fra da jeg fikk førerkort på bil - lærte utrolig mye de første ukene alene bak rattet i forhold til to år med øvelseskjøring og fem kjøretimer.
Det at jeg får litt tid mellom hver kjøretime gjør meg ingenting siden jeg uansett ikke får tatt førerprøven på en stund. Hadde jeg hatt muligheten til å ta fem dager intensivt og oppkjøring dagen etter hadde jeg nok gjort dette - få det gjort og begynn den egentlige læringen på egen hånd etterpå. Husker det godt fra da jeg fikk førerkort på bil - lærte utrolig mye de første ukene alene bak rattet i forhold til to år med øvelseskjøring og fem kjøretimer.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.