Motor går ikke rent VN 800

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
frode_vn800
MC: - Kawasaki GPZ 1100 1984
- Kawasaki VN 800 1996

Motor går ikke rent VN 800

Post by frode_vn800 »

Har et snedig problem med min Kawasaki VN 800 1996 modell. Jeg skulle starte opp etter sykkelen hadde stått ca 1 time. Da var den vanskelig å få start på. Når den først startet, gikk den veldig "tungt". Den dør vekk på tomgang. Høres ut som den går på 1 sylinder. Når den først starter og jeg holder den på så lavt turtall som jeg kan og øker gasspådraget, så smeller den.

Har skiftet begge pluggene, det er gnist i dem. Det er ikke gammel bensin på tanken. Bensin får den.
Har ikke så veeeeldig peiling, men det innbiller meg at det er et tenningsproblem... men ikke sikker.

Noen som har noen ville ideer om hva dette kan være? Er takknemlig for svar!!!

Mvh
Frode
Peligro

Re: Motor går ikke rent VN 800

Post by Peligro »

Blir begge svanehalsene like varme? At det er gnist på pluggen vil ikke si at det er god nok gnist. Prøvd med nye?
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
frode_vn800
MC: - Kawasaki GPZ 1100 1984
- Kawasaki VN 800 1996

Post by frode_vn800 »

Har skiftet begge pluggene. Mener det er noen lunde lik temperatur. Kanskje den ene tar noe lenger tid for å oppnå samme temperatur, vanskelig å si egentlig...
Peligro

Post by Peligro »

Beklager - så ikke det med pluggene i den første posten din... Dim på synet tydeligvis. Pussig at det skjedde etter at sykkelen hadde stått såpass kort tid - regner med at den gikk fint før du stoppet den?

Kjenner ikke din sykkel noe sånn spesielt, men min faste sjekkliste når jeg mistenker tenningsproblem er først og fremst plugger, deretter plugghetter og pluggledninger mht. brudd, sprekker, overslag, osv. Så evt. måling av coil. Hvis alt OK så langt går jeg på ledningene til tenningsmodul/ECU/ICU/"hjernen" eller hva man nå ønsker å kalle den. Er dette OK går jeg videre på ledningsnettet til pick-up coilen / tenningsarrangementet og/eller andre komponenter som gir input til motorstyringen.

Kan jo selvsagt være noe gass i forskiteren også med mindre du har innsprøytning selvsagt...

Okkesom: Skal du mekke selv er en Haynes-manual uvurderlig, der står det meste du trenger å vite og litt til...
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hvis det ikke er problemer med tenning, kan det være en flottørventil som har kilt seg i åpen stilling på den ene forgasseren, slik at den ene sylinderen "drukner". Da vil du ofte kjenne bensinlukta lang vei. Du har sjekket at begge sylinderne får bensin?

Men det høres mest ut som det er noe med tenningen, så sjekk ut det først i alle fall.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply