Samtidig er det et tankekors at svært få blir rike i denne bransjen. Det er mange som jobber i egen MC-sjappe og får det til å gå rundt på et vis. Men de blir ikke rike av det. Hadde det ikke vært for interessen deres så ville de nok tjent mer på å velge en annen bransje de fleste av dem.Peligro wrote:Må si at jeg for min del er rimelig lei av at alt som koster det gule ut av øynene lovprises som det eneste brukbare og at rimeligere produkter - og de som kjøper dem - skal trakkes konsekvent ned i driten og stemples som ubrukelig og av dårlig kvalitet.![]()
At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er udiskutabelt i det man aksepterer at man med begrepet kvalitet forholder seg til hva som forventes av produktet i forhold til hva produktet innfrir. Å hevde at noe som er rimelig pr. definisjon er av "dårlig kvalitet" er like meningsløst og feil som å hevde at noe som er kostbart er av "god kvalitet". Har man en blyant til kr 2,50 kan man ikke uten videre si at en blyant til kr. 25,- er av bedre kvalitet dersom begge blyantene både skriver og varer like lenge.
En av grunnene til at bla. MC-deler og tilbehør er så forb*** dyrt her til lands tror jeg rett og slett er at vi forbrukere - som de sauene vi er - nettopp er lettlurte nok til å tro at jo mer vi betaler jo bedre er varen. Dette har handelsstanden forlengst forstått og ettersom de selvsagt vil tjene penger nytter de anledningen til å sette prisene slik de vil.
Jeg er enig i at det nok er god avanse i de fleste ledd i Norge. Men kapitalutgiftene er nok for høye i bransjen. Og det er nok vanskelig å oppnå god effektivitet i en så sesongbetont bransje.