MC utstyr på biltema

Prat om tung MC.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Re: MC utstyr på biltema

Post by Baron von Waffel »

Peligro wrote:Må si at jeg for min del er rimelig lei av at alt som koster det gule ut av øynene lovprises som det eneste brukbare og at rimeligere produkter - og de som kjøper dem - skal trakkes konsekvent ned i driten og stemples som ubrukelig og av dårlig kvalitet. :?

At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er udiskutabelt i det man aksepterer at man med begrepet kvalitet forholder seg til hva som forventes av produktet i forhold til hva produktet innfrir. Å hevde at noe som er rimelig pr. definisjon er av "dårlig kvalitet" er like meningsløst og feil som å hevde at noe som er kostbart er av "god kvalitet". Har man en blyant til kr 2,50 kan man ikke uten videre si at en blyant til kr. 25,- er av bedre kvalitet dersom begge blyantene både skriver og varer like lenge.

En av grunnene til at bla. MC-deler og tilbehør er så forb*** dyrt her til lands tror jeg rett og slett er at vi forbrukere - som de sauene vi er - nettopp er lettlurte nok til å tro at jo mer vi betaler jo bedre er varen. Dette har handelsstanden forlengst forstått og ettersom de selvsagt vil tjene penger nytter de anledningen til å sette prisene slik de vil.
Samtidig er det et tankekors at svært få blir rike i denne bransjen. Det er mange som jobber i egen MC-sjappe og får det til å gå rundt på et vis. Men de blir ikke rike av det. Hadde det ikke vært for interessen deres så ville de nok tjent mer på å velge en annen bransje de fleste av dem.

Jeg er enig i at det nok er god avanse i de fleste ledd i Norge. Men kapitalutgiftene er nok for høye i bransjen. Og det er nok vanskelig å oppnå god effektivitet i en så sesongbetont bransje.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Peligro

Post by Peligro »

@Baron von Waffel:

Jeg er langt på vei enig i det du skriver, men nå tenker jeg ikke bare på MC-sjapper og MC deler/utstyr. Innen bilbransjen f.eks. er det jo like hinsides priset og den bransjen tar inntjeningen over hele året. Men for all del; jeg skal ikke gå så langt som å legge skylden for prisnivået på sluttforhandlerne alene. Alle mulige slags avgifter i hytt & vær hjelper jo også godt til for å tømme lommeboken...

Uansett er mitt hovedpoeng at et dyrt produkt ikke nødvendigvis er bedre enn et rimeligere produkt. Og for å tilnærme meg topic igjen: Jeg kjøpe sommerhansker hos en MC-sjappe i Bergen nå i juni. Rundt 900,- penger kostet herligheten. I midten av juli røk den ene sømmen etter den andre. Altså et relativt kostbart produkt med heller slett kvalitet mht. varighet. (Jeg fikk selvsagt byttet dem, but still...) En kompis av meg - som nok er mer prisbevisst - kjøpte hansker på Biltema til kr. 399,- tidligere i sesongen. Der holder både sømmer, passform, borrelås & the works like godt, og ut fra pris og forventninger kan man vel ikke si annet enn at dette produktet er av "god kvalitet" til tross for relativt lav pris...
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Sparrrowhawk

Post by Sparrrowhawk »

Vel .. Høy pris er ikke synonymt med høy kvalitet ..

Jeg har tidligere jobbet som selger ,og jeg godt hvordan folk tenker .. Og de fleste produsenter er faktisk tvunget til å heve utslagsprisen for at varen skal selge . Et no-name produkt kan være produsert på samme sted under et merkevare-farbrikk, og noen ganger så er kvaliteten identisk. Men for å beskytte merkevaren så velger store produsenter å selge det under et annet navn.

Dette vil sørge for at de dekker et markedsbehov ,tjener penger og samtidig holder merkevarens "kvalitetsstempel" inntakt.

Og det jeg ser her er mye synsing og lite fakta . Har noen her relevante tester eller dokumentasjon som tilsier at biltema MC utstyr er veldig dårlig ? Altså de er jo godkjent og dermed så burde dem ha et minimums kvalitets standard .

Og når sant skal sies så skal innrømme at jeg personlig hadde nok valgt å legge mine penger på et kjent merkevare. Det fordi dette handler om liv/død og det kan hende at de 6000-7000 kr ekstra er verdt det den dagen det går galt. Men jeg veit jo ikke med sikkerhet at biltemas utsyr er dårlig men jeg velger å la tvilen gå imot dem .

Og jeg kjøpt en god del ting på biltema . Og dem har veldig mye bra der og mye som dårlig - Kan jo nevne at jeg kjøpte bremseskiver til bilen og etter 2 måneder fikk jeg kast i skivene . Men jeg har også kjøpt verktøytøysett og den er jeg kjempefornøyd med.
neptyr

Post by neptyr »

Det er det som er problemet med biltema, så jævlig varierende kvalitet!

Det ene kan være skambra og ett supert produkt, neste tingen er noe som skulle vært lagd i herdet stål, men har blitt tilvirket i bronse eller lignende... :/
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Deres verktøy:

De har skraller som begynner å "skralle"

De har gummihåndtak som glipper kjapt og man må på med superlim eller liknende (ikke skikkelig feste mellom gummi og metall)

De har skrutrekkere som man med enkelthet vrir rundt sin akse

Det koster for kvalitet og det skjønner jeg...
slem
MC: Yamaha FZ6-S 2006

Post by slem »

Nå skal det vel kanskje nevnes at Biltema selger verktøy (ikke alt, men mye) med 10 års kvalitet. Dette fungerer som oftest veldig bra, og hvis du får problemer med det er det bare å si fra så får du ordnet opp i det...
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Cursio
MC: Honda VTR1000F, 2000-modell

Post by Cursio »

Peligro wrote:
Cursio wrote:[klippe]
Den plasthjelmen der til en 500lapp hjelper ikke mye...
Og det utsagnet baserer du på....? Er hjelmen godkjent så er den godkjent og skal dermed gjøre en like god basisjobb som andre hjelmer etter samme godkjenningsstandard. Men du har gjerne dokumentasjon på noe annet?

Må si at jeg for min del er rimelig lei av at alt som koster det gule ut av øynene lovprises som det eneste brukbare og at rimeligere produkter - og de som kjøper dem - skal trakkes konsekvent ned i driten og stemples som ubrukelig og av dårlig kvalitet. :?

At det er sammenheng mellom pris og kvalitet er udiskutabelt i det man aksepterer at man med begrepet kvalitet forholder seg til hva som forventes av produktet i forhold til hva produktet innfrir. Å hevde at noe som er rimelig pr. definisjon er av "dårlig kvalitet" er like meningsløst og feil som å hevde at noe som er kostbart er av "god kvalitet". Har man en blyant til kr 2,50 kan man ikke uten videre si at en blyant til kr. 25,- er av bedre kvalitet dersom begge blyantene både skriver og varer like lenge.

En av grunnene til at bla. MC-deler og tilbehør er så forb*** dyrt her til lands tror jeg rett og slett er at vi forbrukere - som de sauene vi er - nettopp er lettlurte nok til å tro at jo mer vi betaler jo bedre er varen. Dette har handelsstanden forlengst forstått og ettersom de selvsagt vil tjene penger nytter de anledningen til å sette prisene slik de vil.
Det er sant! Er den godkjent kan den gjøre like god jobb som en hjelm på samme godgjenningsgrad (feks nivå 1)
Jeg har lest en test av blant annet ryggskinnen til Biltema, som er merket som den er godkjent for nivå 1, noe som viste seg IKKE å være tilfelle ved test.
At Biltema fester godkjenning på ryggskinnen som er langt under kravet for godkjenningen, gjør at jeg mister tilliten til Biltema.
Dette kan jo selvfølgelig være utgangspunktet i mitt litt krasse svar.
Du har helt rett i at man ikke bør se seg blind på pris, men jeg velger å tro at merker som Shoei og Arai, som har holdt på i mange år, og som har en prislapp mellom 3-6 tusen, vil gi litt bedre beskyttelse. Økt komfort, passform, doggfritt visir, og mindre vindsus er også selvfølgelig en fordel med disse hjelmene.
Når man er på vei på trynet, er det lurt å ha marginene på sin side, å legge ned penger i et annerkjent merke blir for meg en liten pris å betale da.
Om jeg først skal kjøpe noe på Biltema, blir det eventuellt en depotstøtte eller lignende, ikke hjelm, kjøredress og ryggskinne, som er det viktigste å ha skikkelig når man er ute å kjører.

Slik feilprising, der varen er dyrere enn den egentlig trenger å være, kommer jo ikke oss forbrukere tilgode, men jeg skjønner at dette kan dra oss mot et dyrere produkt! Tester, erfaringer og råd er naturligvis den beste måten å sammenligne på!
Kjører en Honda VTR, lever og ånder for V-twin! :)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

For noen år siden hadde jeg en lærer i bedriftsøkonomi som sa følgende:"En høy pris skalper en illusjon av høy kvalitet". Mer vil jeg ikke si om den saken.

Når det gjelder Biltema så er jeg enig med flere her: Noe er bra, noe er dritt, og utstyr som skal redde livet mitt hadde jeg aldri kjøpt der.
Peligro

Post by Peligro »

Gixxerman wrote:Deres verktøy:
De har skraller som begynner å "skralle"
Det har Kamasa også - jeg er i besittelse av en av dem...
Gixxerman wrote: De har gummihåndtak som glipper kjapt og man må på med superlim eller liknende (ikke skikkelig feste mellom gummi og metall)
Har en Stanley hammer som også slapp mellom gummi og stålskaft...
Gixxerman wrote: De har skrutrekkere som man med enkelthet vrir rundt sin akse
Har kjøpt en bøtte Geilo skrujern som jeg har vridd skaftet løst fra klingen på...
Gixxerman wrote: Det koster for kvalitet og det skjønner jeg...
Da er det begrepet kvalitet du ikke har forstått...
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Carlsberg
MC: Yamaha FZ6N 2007

Post by Carlsberg »

Lurer faktisk på om om Gixxer sine holdninger her ang pris og kvalitet gjelder alt her i verden, eller om det kun er sykkel- og utstyr relatert... Det er mot normalen og kjøpe det dyreste av alt, uavhengig om man er søkkrik eller raka fant..

Og hvis alle hadde hatt de holdningene så ville nok prisnivået vært meget meget mye høyere. Og ærlig talt, det er vel vi menneskene som skaper merkehysteriet. Det er også mange merkenavn her i verden som har laget produkter som har floppet, eller er tilbaketrukket fordi det er farlig / må utbedres osv.
Image
StenR

Post by StenR »

Pipene i settet til Biltema med 10 års garanti er hvertfall helt supre. Den patenten de kaller "round corner" funker faktisk utmerket. Berget en kompis som hadde rundet en bolt i forstillingen med en ordinær pipe. Hans pipe gikk bare rundt. Biltemaen tok bolten tvert. Skulle løsne en skikkelig fastrustet 17mm en gang. Brukte en 1 meter forlenger og hang og huska på forlengeren med hele kroppsvekta. Hadde egentlig forventa at pipa skulle gi seg, men neida. Bolten kom den. De pipene er gullegode. Kan kile seg litt fast pga round corner tankegangen, men da er det bare å gi skralla/håndtaket et kakk andre veien .

Men skrallene som følger med er ikke spesielt gode. Synes det er for langt mellom hakkene. Ikke særlig gode for skruing på trange steder.

For øvrig melder jeg meg inn i klubben av folk som har fått svært varierende kvalitet fra Biltema. Og siden eneste måten å finne ut om det er bra eller dårlig, er å prøve greiene sjøl, så ville jeg ikke ha kjøpt sikkerhetsutstyr der.
slem
MC: Yamaha FZ6-S 2006

Post by slem »

Jeg vil gjerne få nevne at jeg har jobbet to år på Biltema (riktignok for en del år siden før de fikk mc-utstyr), og er gjerne derfor inhabil i diskusjonen. Se derfor på mine innlegg som noe farget av denne erfaringen, enten i positiv eller negativ retning.

Når det kommer til skraller så har de også noen spesielle med 72 ledd istedenfor de vanlige 36, som derfor er dobbelt så 'følsomme' som de vanlige, men disse følger ikke med i settene.

Angående generell kvalitet på Biltema sine produkter så er jeg veldig enig i at forbruksvare og verktøy gjør jobben (gjerne minst like bra som konkurrerende dyrere merker), men en del produkter må man ta for det de er. Jeg hadde vel ikke satt en bilstereo fra Biltema i min egen bil, men det fungerte strålende i bilen vi kjørte billøp i Afrika med i vinter. Angående sikkerhetsutstyr så stoler jeg på støttebukkene på Biltema, men har ikke kjøpt hjelmen min der.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Flattop
MC: BMW K 1200 LT 2003

Post by Flattop »

Vel MCutstyr og Mc utstyr.

Følgende produkt fra Biltema er brukt på MCtur og funnet til å ikke fungere. De er for svake, litt for små, men den plasthylsen som det kommer i kan kanskje brukes til å pakke inn ei tannbørste på neste tur.

Image

På den annen side er et tilsvarende produkt fra Clas Ohlson også benyttet på tur, og funnet til å være solide, og av normal størrelse.
De kommer ikke i noen hylse, men er konstruert slik at de låser seg i hverandre og holder sammen til du selv deler dem opp.

Image
Shibby
MC: Suzuki GSX-F 600 Katana

Post by Shibby »

Hei, plomper inn på denne hjelmdiskusjonen. Jeg ville ikka ha spart noe på å kjøpe hjelm. Det er tross alt den som redder livet ditt! Kjører selv me Arai hjelm. Veldig bra passform, lett å TRYGG.
BomBom
MC: Kawasaki Ninja 250R

Post by BomBom »

Enig med de fleste her.
Har kjøpt en del småting på biltema, blant annet regndress og kartmappe,
men gambler ikke på at kjøreutstyr/hjelm er godt nok.
Passformen ville nok ikke passet meg uansett :roll:
Post Reply