Oljelampen indikerer oljeskrift på halvfull tank

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
oskar
MC: Derbi Atlantis City WindowsXP Theme (2005 mod)
50cc

Oljelampen indikerer oljeskrift på halvfull tank

Post by oskar »

La det være sagt med en gang, jeg er grønn på mekking av MC. Så mine antagelser blir nok morsom lesning for flere her, om ikke annet. Jeg legger likevel hodet på stabben og satser på at noen kan hjelpe meg med fornuftige svar. Siden garantitiden på min "sykkel" er utgått, er verkstedene sparsomme med opplysninger ift hva jeg kan forsøke selv. De vil jo helst at jeg bestiller en time hos de slik at de kan ta seg betalt for sine råd og funn. Det har jeg selvfølgelig respekt og forståelse for, men jeg er også av den typen som liker å finne ut av "mine egne problemer" før jeg betaler en ekepert på å finne de :D

Så til mitt problem:
Jeg har en Derbi Atlantis City 50cc (2005 mod). Oljelampen lyser nå, selv om oljetanken er halvfull. Jeg har kun brukt olje av samme merke, som var anbefalt av forhandler. Oljelampen lyser ikke konstant, men etter litt kjøring indikerer den. Da jeg fylte på foreleden sluttet den å lyse, men etter 2 måneder har det begynt å markere etter noe kjøring igjen. Min antagelse (lov å ikke le) var at et filter er i ferd med å tette seg i "olje-løpet", eventuelt at det er kommet skitt i oljen som gjør at gjennomrenningen blir redusert. Forrige Service var for et drøyt år siden.
Har dere noen tips om grunn til dette og eventuelt tiltak jeg selv kan iverksette?

Mitt forhandlerverksted mener det er oljemåleren som er deffekt og vil jeg skal bestille time for å skifte denne.
Hva er en rimelig pris å betale for noe slikt? (antar dette ikke er noen jobb for en amatør som meg)

Om verksted er eneste mulighet for å få skikk på problemet:
Kan noen anbefale rimelige og greie verksted i Oslo?

En annen mulighet er salvsagt å la være å skrifte indikatormåler, men da må jeg leve med usikkerheten om det faktisk er det som er galt. I verste fall ender jeg opp med en herpet motor fordi den ikke får smøring i form av olje.

Håper på gode tips og svar på mine spørsmål.

Mvh
Oskar
neptyr

Re: Oljelampen indikerer oljeskrift på halvfull tank

Post by neptyr »

2takter dette?

Drit i oljetanken og begynn å blande i bensinen heller..

Min Suzuki RMX hadde og separat oljetank, måleren her gikk da i dass og lyste ikke, endte med ripe i sylinder og måtte få hona opp denne..
Sure penger fordi en del ikke funker.
oskar
50cc

Post by oskar »

2 takter ja.

Hvilket forhold bør man da blande olje i bensin på?
neptyr

Post by neptyr »

oskar wrote:2 takter ja.

Hvilket forhold bør man da blande olje i bensin på?
Skal stå i manualen, men normalt sett er det vel 2%.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Det er viktig å vite om varslingen er oljetrykk (at oljepumpa pumper olje) eller oljeNIVÅ.

Hvis varsellampa er koblet til oljeslange ETTER oljepumpa så er det tett en plass. Da må du blande olje i bensin, eller fixe problemet.

Hvis varsellampa er oljeNIVÅ, så er det bare å sjekke oljetanken regelmessig. F.eks. hver gang du fyller bensin.

Ellers burde du jo ha fått med deg om knallerten faktisk BRUKER olje. hvis nivået synker med tilsvarende 0,2 dl pr. liter bensin (ca 1dl pr tank?), så VET du at den får rett blanding. Da er det bare å kjøre på.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
oskar
50cc

Post by oskar »

Takk for gode svar!

Jeg burde med andre ord sjekke om den faktisk bruker olje. Ikke så lett å måle, når oljen er i en tank (ikke gjennomsiktig). Det kommer sikkert helt an på modell, men jeg skulle tro at det fantes en dreneringspropp for oljesystemet, slik at jeg kan tømme scooteren kontrollert for olje?

Ellers opplyste mitt forhandlerveksted at de ville ta rundt KR 2500,- for jobben med å skrifte oljeindikator :(

EDIT: Hva er faremomenter ved om motoren får i seg 4% olje. Om jeg f.eks. blander olje i bensin, samtidig som jeg måler oljenivå i oljetanken. Jeg skulle tro det var bedre med en overdose olje i stedet for ingen olje en periode.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

oskar wrote:Takk for gode svar!

Jeg burde med andre ord sjekke om den faktisk bruker olje. Ikke så lett å måle, når oljen er i en tank (ikke gjennomsiktig).
Fyll HELT fullt. og neste gang du fyller bensin så topper du opp oljetanken igjen HELT full, og sjekker du hvor mye du må fylle. Hvis du vil vite HELT nøyaktig hvor mye du fyller, så er det bare å bruke et litermål med fin skala (ikke bruk det til matvarer etterpå :D )
oskar wrote: EDIT: Hva er faremomenter ved om motoren får i seg 4% olje. Om jeg f.eks. blander olje i bensin, samtidig som jeg måler oljenivå i oljetanken. Jeg skulle tro det var bedre med en overdose olje i stedet for ingen olje en periode.
Overflødig olje blir gjerne kastet ut gjennom eksosen, med griseriet det kan medfører. Evt. så KAN de føre til at pluggene soter ned. Men disse er det bare å rengjøre å kjøre videre. Jeg har selv fylt bensin ferdigblandet med olje, og så helt på mer olje. Ikke antydning til problemer på et par tanker.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
meitemark
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Post by meitemark »

Kjører selv med kun blanding på min TZR 50 ettersom det er kjent at pumpa på denne er relativt dårlig.

(Min erfaring er at ytterst få beninstasjoner leverer ut olje i små former som 2 dl og slikt.).
916

Post by 916 »

Det er ikke oljetrykk i en to-takter, så det behøver du ikke tenke på. Lampen indikerer bare at tanken nærmer seg tom.
Post Reply