Sikring ryker etter ei stund.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
amdahl
MC: Honda CBR 1000F, 95-mod.

Sikring ryker etter ei stund.

Post by amdahl »

Har et elektrisk problem på min Honda CBR 1000F. Sikring for blinklys og horn ryker etter ei lita stund. Etter bytte av sikring, tester jeg med motor avslått, alt OK. Så kjører jeg meg en tur, og da ryker den ganske fort. Dette har skjedd 3-4 ganger. Hvorfor ryker den under kjøring og ikke når motor er avslått?
Har lett litt etter kortslutning, men foreløpig uten resultat. Kan det være noe med releet? Noen som har vært borti noe lignende?
På forhånd takk.
meitemark
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Sikring ryker etter ei stund.

Post by meitemark »

Kunne gjerne vært lurt og få sjekka spenningsregulatoren, en ting som også pleier og være trøbbel er disse festene som holder lysene.

De festene, hvis de ikker festet skikkelig får pærene ristinger og poff. We all know how that works.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

svaret over ser ut til å være mopedrelatert og lite relevant for tung mc.

problemet med sikring som går er sannsynligvis en kortslutning som oppstår ved vibrasjoner i sykkelen. Har hatt slike et par ganger, kjedelig feil siden feilen aldri er der når man sjekker. Det er som regel uisolerte deler av ledning eller en kontakt som kommer borti gods ved vibrasjoner.

Ryker sikringen når blinklyset er i bruk?
Ja- følg blinklysledninger og se etter feil.
Nei- følg + ledningen til tuta.
Jeg ville begynt med tuta, den har alltid 12V + når tenningen er på.
amdahl

Post by amdahl »

Jeg tenkte ikke på at tuta har 12 V hele tiden. Skal sjekke denne ledningen. Tusen takk for gode tips!
amdahl

Post by amdahl »

Da var feilen utbedret. Det var en ledning til bremselysene som var kortsluttet til chassis.
Tusen takk for svarene!
Post Reply