Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Re: Motorsykkelulykker 2008

Post by Ragnhild »

Shorty
Da får du lukka øya når du ser denne tråden da.
Men husk å åpne dem igjen før du tar løs Duc'en [-X

Ps. var da ikke så veldig stygg nå vel :-k
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

Kanskje hvis den norske veien forbedres og ulykker der andre former for kjøretøy ikke innvolveres i statisikken, så kanskje kommer antall ulykker til å stagnerer.

Litt statistikk fra SSB.no (2007 som utgangspunkt):

Personer drept i bil: 158
Personer drept på 2 hjul: 40 (7 av disse utenfor sessong)

Sessong for bil: 12 mnd
Sessong for MC: 6 mnd (max, april til sep)

Så sessongen for sykkel er ca halvparten av den for bil, ganger vi 40 med 2 får vi 80. Med andre ord, hadde sessongen vært helårlig for MC hadde statisikken teoretisk sett logget på rundt 80 drepte, kontra 158 i bil. Er det helt feil å tenke slik? For hvis dette er riktig måte å tenke på så ser det ikke så fryktelig ille ut.

Det ble forresten drept 23 fotgjengere i 2007, over halvparten av den delen motorsykkelister som ikke kjører om vintern, vil det si at det å gå bare er halvparten så trygt som å kjøre sykkel? Om vi fortsetter med den logikken, så kan du jo ha 0,4 i promille på sykkel og enda kjøre like trygt som om du skulle ha traska :P

Image
Folketallet øker, dødsulykker minsker for hvert år som går, noe funker.

Image
Det er tydeligvis ikke tung motorsykkel-førere som er værst. Bildet skiller ikke på bil eller sykkel, men en ser at det er drastik forskjell på lett/bil-folket og det Tunge/Bil-fører-miljøet. Noe sier meg også at det etter 85 kanskje er på tide å miste lappen, men dette er jo bare for 2007 så hvem vet.

Image
Størsteparten av dødsulykker skjer i møte med bil, eller annen sykkel (utvilsomt ofere mot bil).

Image
Totalt sett i perioden 1998 - 2007, ser vi at det er en økning i "MC"-ulykker (ink moped) på sommern. Den sammen trenden er det faktisk for bil, så og si at folk på MC har en mer aggressiv mentalitet enn det bilførere har kan sies å være feil ;)

PS: Statistikk lyver
Last edited by Lidahl on 17 Aug 2008 20:34, edited 1 time in total.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Lidahl wrote: Så sessongen for sykkel er ca halvparten av den for bil, ganger vi 40 med 2 får vi 80. Med andre ord, hadde sessongen vært helårlig for MC hadde statisikken teoretisk sett logget på rundt 80 drepte, kontra 158 i bil. Er det helt feil å tenke slik? For hvis dette er riktig måte å tenke på så ser det ikke så fryktelig ille ut.
Det er nok litt feil å tenke slik. Du må også ta med antallet biler på veien i forholdet til antall motorsykler. Da blir ikke tallene helt pene.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

Ja selvsagt, det tenkte jeg ikke på før du sa det :? Vanskelig å forsvare den, annet enn å si at du er en god del mer utsatt på sykkel når uhellet først intreffer, enn det du er i bil. Her tenker jeg mentalitet vs fysikk, ser man på den tabellen jeg la til er det økning i ant ulykker både hos biler og sykkler i sommermånedene, det er jo på denne tia de fleste kjører sykkel, så det er naturlig at det er en økning i antall skader på sykkel her, men hvorfor er det en økning i antall drepte i bil? Prøve å slå ihjel den myten om at MC-førere dauer på sykkel for at de er for aggressive, jeg tror heller at det er eksterne faktorer som teller, som den åpenbare om at du er mer utsatt på sykkel. Treffer du grus, eller en feil i veien med bil har det ikke så mye å si, gjør du det med sykkel har det mye å si. Møteulykker i bil er som oftest bilens feil når sykkel er involvert, igjen, sitter du i bil er du så og si utenfor livsfare, på sykkel er du så og si dau. Jeg vil ha frem at det ikke er mentaliteten til førerne på MC det er noe galt med, derfor er det andre ting enn oss i oss selv som trengs å rettes på.
rerell

Post by rerell »

Lidahl wrote: Det ble forresten drept 23 fotgjengere i 2007, over halvparten av den delen motorsykkelister som ikke kjører om vintern, vil det si at det å gå bare er halvparten så trygt som å kjøre sykkel? Om vi fortsetter med den logikken, så kan du jo ha 0,4 i promille på sykkel og enda kjøre like trygt som om du skulle ha traska :P
Hehe. Du läser statistik som Fan läser Bibeln, men detta var förhoppningsvis ett skämt.
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

MC mot bil i kryss i Oslo - gikk heldigvis bra.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/18/543909.html
Pollti

Post by Pollti »

Beklager at jeg har tungt for det idag. ....en ser at det er drastik forskjell på lett/bil-folket og det Tunge/Bil-fører-miljøet.... Hvor ser du det hen ?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fikk stoppet en gamling i bil idag og slikt burde jeg gjøre oftere føler jeg. Kjørte på forkjørsvei hjem fra jobb, og så er det en smartclub med parkeringsanlegg på høyre side. En gamling lemper bare rett ut og jeg så tydelig at han aldri i livet så til venstre side. Jeg stoppet han og spurte om dette.

Jeg: Hvorfor stoppet du ikke ?

Han: Du har vikeplikt ettersom du kommer fra venstre.

Jeg: Har du drekki ? I tillegg er det vikepliktskilt der du kom fra.

Han: Det er alltid vikeplikt for folk fra høyre.

Jeg: Gamle folk som deg burde ikke hatt lappen. Bare fordi jeg VET at slike steder er utsatt for meg så er jeg bevisst på det og holder to fingre på bremsen, og redder meg selv for sånne som deg. Hadde jeg kommet her i en buss så hadde du faen meg stoppet sa jeg.

Han: Såklart, vil jo ikke kræsje.

Jeg: Men MEG vil du kræsje i ?

Han: Stum........

Jeg: Uansett om du TROR du har forkjørsrett så SKAL du se til begge sider, og helst flere ganger. Det du driver med er å ta en 50/50 sjangse hver gang, og det funker bare ikke.

Han: Joda, vikeplikt er vikeplikt.

Jeg: (Veldig opphisset) Du burde seriøst bli fratatt førerkortet for du er en samfunnsfiende selv i 50km/t, større enn meg i 200km/t. Du har IKKE forskjørsrett alltid der Du tror, og det bør du pokker meg lese deg opp om sa jeg... Sett igjen bilen hjemme før du skader folk...

Han: øh...

Jeg: I'm outta here... vrooom....
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Hehe, sa du im outta of here ? :lol: :lol:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Hasta la vista, baby 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

To som har vært uheldige i bergensområdet idag...

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article615655.ece

og en som var litt heldigere....
Store matrielle skader, men ingen personskade. Bra sikkerhetsutstyr og god falleteknikk da?

http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdal ... 615912.ece
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Deauville00 wrote:To som har vært uheldige i bergensområdet idag...

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article615655.ece

og en som var litt heldigere....
Store matrielle skader, men ingen personskade. Bra sikkerhetsutstyr og god falleteknikk da?

http://www.bt.no/lokallokal/fyllingsdal ... 615912.ece
Han første der er en kompis av meg, som jeg kjører mye la med! Han har hatt englevakt. Snakket med han før i dag og ingen skader utenom litt mørbanking! Noen har en ekstra skyttsengel tror jeg :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
KristianW
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)

Post by KristianW »