Noen som har studert informasjonssystemer/andre IT-fag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Marte
MC: MC-løs :(

Noen som har studert informasjonssystemer/andre IT-fag?

Post by Marte »

Vurderer sterkt å bli student på informasjonssystemer etter dette siste året på VGS. Jeg har IT som fag på skolen og trives kjempegodt, men jeg lurer på om det er noen her på forumet som har utdannelse i IT-fag som kan fortelle meg om jobben og hvordan de trives?

studiet: http://www.hinesna.no/node/940
- Bare Marte -
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Re: Noen som har studert informasjonssystemer/andre IT-fag?

Post by icemanx »

bare ikt-driftsfag + fagbrev.. jobber som it-konsulent/tekniker med drift av linuxsystemer , litt nettverksdesign , windowsdrift og litt til..

trives da ganske bra , men det kommer selvsagt an på interessen :P
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Må ha interesse for det ja..

Startet på Informatikk på UiO for noen år siden, men fant ut at ren programmering var for tørt for min del, så jeg hoppet over på et litt mer variert studie som ikke bare var datarettet. Jobber som systemkonsulent, og trives med det.

Studiet du linket til så ut som det dekket ganske mye, men var også ganske generelt. Er det frie emner i tillegg? Slik at du eventuelt kan lære mer om det som virkelig er interessant for deg?
thomanil
MC: På drømmestadiet foreløpig...

Post by thomanil »

Jeg studerte informatikk på UiO, har nå vært i jobb i litt under et tiår. Jeg jobber med system/produkt-utvikling + litt prosjektstyring og salg. Hovedgrunnen til at jeg trives godt er at jeg setter pris på å få varierte utfordringer, samt at jeg liker både "å få tekniske ting til å funke" og "kommunisere med medmennesker". :)

Helt generelt:

Det er gode jobbutsikter i overskuelig fremtid dersom du er en god kandidat. Det er en stor fordel hvis du har interesse for faget ditt. Spesielt bra er det dersom du er åpen for å lære om både det tekniske, økonomiske og "mellommennesklige" (kommunikasjon). Det er en fordel å ha evne og lyst til å kontinuerlig lære deg nye ting på eget initiativ (både teknisk kunnskap, prosjektstyring & metodikk, "soft skills" som presentasjonsteknikk osv osv). Det er varierte muligheter for karriereutvikling mange steder, du trenger ikke nødvendigvis bli ren fagidiot/programmerer/drifter på lengre sikt bare fordi du har en teknisk utdannelse - igjen, tenk prosjektstyring, teknisk salg, rådgivning, personalansvar og mellomledelse, osv osv.

Mulige fartsdumper:

IT er fortsatt et ungt felt med rivende utvikling, så dersom du er et rent 8-16 menneske og forventer å få alt i fanget på jobben (kurs og videreutdanning, karriereveiledning osv) så kan det være tungt å holde seg attraktiv i jobbmarkedet - bransjen da kan komme til å "løpe fra deg", spesielt dersom du har en relativt teknisk stilling.

Et annet problem er at mange bedrifter utnytter ansatte grovt når det gjelder overtid - dette er imidlertid et mindre problem dersom du er en ettertraktet ansatt og evner å sette egne grenser (ref tipsene om hva som er en attraktiv ansatt, se over :))

Et siste problem er at det veldig ujevn geografisk fordeling av ledige jobber - det er generelt langt enklere å få seg jobben man ønsker i Oslo, enn det er i resten av landet.

Ellers får du nesten spørre mer konkret; hva er det du liker ut fra det du vet om industrien så langt, hva har du lyst til å holde på med, etc?
KristianW
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)

Post by KristianW »

Jeg startet på IT utdanning, ing.data som det het da. Synes studiet var for fokusert på programmering (som jeg ikke interesserer meg for) og dermed hoppet jeg av for å få litt arbeidserfaring i stedet.
Har dermed jobbet med IT siden 2000 og trives godt med det. Startet i det små, og har jobbet meg gjennom system administrator, nettadministrator, gruppeleder, intern IT ansvarlig, system konsulent og nå senior konsulent. Det studiet du linker til ser svært variert og interessant ut. Personlig jobber jeg meste med VMware, der jeg faktisk har nytte av alt jeg har jobbet med siste årene. (nettverk, operativsystemer, linux, osv osv osv)

Ettpar ting som er svært nyttig er scriptprogrammering, og generell forståelse for hvordan man programmerer. Deretter er det ok med litt databasekunnskaper. Så er det drift av diverse operativsystem. Noe av det viktigiste er nok prosjektarbeid, som det er det mye av i arbeidslivet. Så vidt jeg ser av studiet dekker det alt dette, og mer til.

IT er, som skrevet tidligere i denne tråden, for interesserte, og krever ofte at du må gjøre ting som ikke er så spennende (kunde support og liknende) men "in-the-end" er det ett ufattelig morsomt og utfordrende yrke å jobbe med. Spesielt siden man hele tiden må være frempå for å være oppdatert.
--
Kristian
Marte

Post by Marte »

Okei, takk for svar:) Jeg er enda i tenkefasen så må "fordøye" dette litt før jeg kommer med et mer konstruktivt innlegg. Men svarene deres ga meg mer innsikt :)
- Bare Marte -
Marte

Post by Marte »

Yes ;)
- Bare Marte -
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

En moderator burde kanskje slette den posten.
Uten at jeg har sjekket så regner jeg med at linkene som finnes i posten inneholder litt ymse innhold...
07 Yamaha FZ6-S :D
esstrom
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)

Post by esstrom »

Ene linken var til et slags vannrensende system, alt på kinesisk da :D
Edit: alle bortsett fra den nederste
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Mine første år på UIO gikk også til informatikk (6 år siden det nå), og det siste kurset jeg tok het inf102 (etter inf101) tror jeg og var et kurs i systemutvikling, mens det første var ren java-programmering. I den endelige leveringen i inf102 lagde vi et system som var ment som en slags officepakke på nett (Vi kalte det "mobileoffice" tror jeg og fikk toppkarakter), som ser mistenkelig likt ut som det som man i dag kjenner som "classfronter" (brukes på alle universiteter i hele Norge omtrent, også UITØ). Det ser faktisk ut som en ren kopi av det vi lagde, og dukket opp året etter eller noe sånt. Ellers tenkte jeg nøyaktig det samme med at ren programmering ble for sært, og derfor skiftet jeg kurs til statsvitenskap, juss, historie, medievitenskap osv og er langt mer fornøyd med det 6 år etter. I dag er det juss som gjelder, men har en linux-boks stående, og de gangene jeg er i slaget skjer det ofte at jeg banker inn litt kode og leker meg litt, men det blir stadig mindre av det :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Capa
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Post by Capa »

Marte wrote:Vurderer sterkt å bli student på informasjonssystemer etter dette siste året på VGS. Jeg har IT som fag på skolen og trives kjempegodt, men jeg lurer på om det er noen her på forumet som har utdannelse i IT-fag som kan fortelle meg om jobben og hvordan de trives?

studiet: http://www.hinesna.no/node/940
Hei! Tok du IKT-fag på VGS? Så fall, hvordan er det å gå? Liksom, hva lærerer dere? Vurderer selv å velge det. :D
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Marte

Post by Marte »

1 året gikk mye på HTML og databaser. Det datt jeg litt ut på, men jeg hadde også en lærer som ikke kunne faget, og gjorde feil mens han gjennomgikk "det vi skulle gjøre for å få til det og det". Var mye sånn "oi.. nå skjedde noe som ikke skulle skje.. hva har jeg gjort feil nå da..? Hmm..."

Men så begynte vi å lage nettsider med dreamweaver og kobla det opp til database, og da var det mye artigere med en gang. Greide å få 4+ på tentamen. Før det låg jeg an til stryk pga dårlige databaseresultater :p

I år skal vi gjøre litt programmering og photoshop. Har fått ny lærer! :)
- Bare Marte -
Capa
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Post by Capa »

Åjaa, så det går mer ut på sånne ting ja. :D
Har ikke lyst til å gå mere almenn! Tror man kan komme opp IKT fra der, hvertfall på min skole.
Kan man gå ut som lærling?
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
Marte

Post by Marte »

oh sånnsett ja.. nei jeg har det bare som fag på allmen. Sånn 5-timersgreier :) Aner ikke hvordan det er med IKT driftsfag :p
- Bare Marte -
Post Reply