Wobbling

Prat om lett MC.
Post Reply
AKsuited09
Posts: 89
Joined: 16 Aug 2007 23:35
MC: Honda NSR 125
1998 modell
Location: Foldnes

Wobbling

Post by AKsuited09 »

Lurte litt på dette med wobbling. Er fortsatt rimelig fersk på sykkel, og lurer på erfaringer hos dere som har opplevd dette. Hvordan er det normalt å reagere hvis det skjer? Hva er lett å gjøre feil, og i hvilke situasjoner er det som oftest en blir utsatt for dette? Er det "vanlig" at det fører til ulykker, eller er det noe en sannsynligvis kommer til å oppleve et par ganger?

Om noen lurer på om spørsmålet er tatt rett ut av det blå, så nei :? Så en grusom video på youtube..
shitkid
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2008 01:34
MC: Yamaha Ybr 06 mod. Vurderer seff Husq. Wr 125 elr sm ;)

Re: Wobbling

Post by shitkid »

Teoretisk sett viss det oppstår en wobbel skal du legge deg over tanken og klemme deg inntil sykkelen samtidig som du reduserer farten.
Det sto iallfall i min lærebok ;)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Wobbling

Post by FV »

Klemme beina rundt tanken og "presse" styret forover er hva jeg har lært. Altså låse av styret.
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling

Post by mekkern »

bremse lett med bakbremsen. samtidig som du låsr styret....det har funket for meg...
.R.T.
Posts: 44
Joined: 01 Sep 2007 19:58
MC: honda shadow 125

Re: Wobbling

Post by .R.T. »

kjørelæreren sa at man skal bøye seg ned, IKKE brems kraftig;) (og de viste det på video på mc-kurset)
Aprilia rs 125 2005
x Honda Shadow 125 1999
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Wobbling

Post by bandit »

Først og fremst, wobbling er helt unødvendig.. :roll:

Det er to ting som kan forårsake wobbling: Sykkel i dårlig teknisk stand, og førerfeil.

Forutsatt at dekk, dempere, styregeometri og styrelager er i orden kommer ikke sykkelen til å begynne å wobble av seg selv. Hvis du kjører i 50kmt og 80kmt og slipper styret (hold hendene klar til å gripe styret umiddelbart, i tilfelle) merker du fort om sykkelen er stabil eller om det er tendenser til vingling eller at den trekker til ene siden.

MEN det finnes fortsatt en teoretisk mulighet for wobbling. Skulle det skje, finnes det to hovedtyper:

1) Du treffer en stein med forhjulet i en sving eller forhjulet får en liten skrens over et glatt parti (oljeflekk etc), hvilket gjør at forhjulet svinger lett frem og tilbake et par ganger. Hva skal du gjøre? MINST MULIG! Sykkelen har en formidabel evne til å rette opp feilen selv, men hvis du tviholder på styret lar du ikke sykkelen korrigere kursen. Instinktet ditt vil sannsynligvis fortelle deg at du må holde hardt på styret og bremse. Det er det verste du kan finne på. Hold jevn fart, gjerne forsiktig akselerasjon for å avlaste forhjulet, og la styret "leve sitt eget liv" i et sekund eller tre. Så er det over. Kjør hjem og skift underbukser.. :lol:


2) En real "tankslapper". Forbered deg på et luftig svev med påfølgende smell i bakken.. :shock:
Hvis styret smeller fra side til side (fullt styreutslag begge veier) er du basicly føkkt. Sannsynligvis har du gjort noe dumt for å fremprovosere tankslapperen, som å bremse for mye gjennom en sving på ujevnt underlag eller noe i den dur. Eller at sykkelen ikke er i teknisk forsvarlig stand. Du har ikke nubbesjangs til å "dempe" en tankslapper ved å holde hardt i styret. Hvis mulig, er det beste du kan gjøre å legge seg ned på tanken, se langt fremover og GI GASS slik at forhjulet blir avlastet mest mulig. For all del, ikke brems med mindre du er innstilt på å treffe asfalten om et par sekunder - i så tilfelle er det lurt å skrubbe av mest mulig fart før det smeller..

PS. De som har lykkes med å tviholde på styret: Sykkelen har klart å rette opp i situasjonen PÅ TROSS AV dette, ikke på grunn av..!

PS.PS. For å redusere risikoen for wobbling er det også lurt å ha mest mulig av vekten på fotpinnene, og minst mulig på sadelen og styreholkene. God kjøreteknikk sammen med en sykkel som fungerer som den skal er den beste "medisinen" mot wobbling.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling

Post by mekkern »

så det er en del sykler i roadracing på wm nivå som er i dårlig teknisk stand da...jaja... :roll:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Wobbling

Post by bandit »

mekkern wrote:så det er en del sykler i roadracing på wm nivå som er i dårlig teknisk stand da...jaja... :roll:
Nei, men oppsettet på f.eks GP sykler er ganske forskjellig fra en gatesykkel, og de kjører på en LITT annen måte enn du og jeg gjør.. :roll:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Wobbling

Post by mekkern »

ergo er dette ikke noe problem så lenge en kjører bare "litt" fort... 60-70talls japanske sykler derimot var litt mere gufne...Gi på og la styret slenge når sykkelen er som kokt spagetti under deg??? den var ny...

men skal du prøve deg som Rossi på hølete norske veier er nok wobbel ikke det værste...
AKsuited09
Posts: 89
Joined: 16 Aug 2007 23:35
MC: Honda NSR 125
1998 modell
Location: Foldnes

Re: Wobbling

Post by AKsuited09 »

takker for nyttige svar, spesielt fra bandit =D>
oddkirka
Posts: 184
Joined: 23 May 2008 04:06
MC: Honda CBR125 05=)

Re: Wobbling

Post by oddkirka »

visst æ slipper styret så går sykkelen rakt fremover. =)
-E.Everett
Post Reply