Hjelmer og press på kinnet.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Hjelmer og press på kinnet.

Post by ATWindsor »

Jeg har vært på utikk etter en ny hjelm, men jeg har et lite problem, endel hjelmer passer ikke særlig godt til hodet mitt, det er greit nok, men det er også noen med fint ejvnt trykk rundt hele skallen. Men på disse synes jeg de klemmer i overkant mye på kinnet. Dette gjelder nesten samtlige hjelmer jeg har prøvd, eneste unntaket er roof diversion, men jeg misliker omtrent alle andre aspekter enn passformen på den hjelmen.

De ansatte sier jo alltid "det vil tilpasse seg", men de er jo selgere, så det blir jo sagt om alt mulig. Hvorsan er forumbrukerenes erfaring med dette? Tilpasser foret i kinnet seg greit selv om det er trangt når man får hjelmen (jeg snakker om litt ubehaglig trangt, ikke "hjelmen passer-trangt)

AtW
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: Hjelmer og press på kinnet.

Post by KiM »

Mitt største problem var at den var veldig trang i pannen faktisk...Min var ikke så trang i kinnene, men den har gått litt ut etterhvert. men selvfølgelig, den skal ikke være ekstremt ubehagelig, men kanskje litt :P De går litt ut, men er selvfølgelig litt begrenset.
ingen KiM, ingen kos
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

eneRmiK wrote:Mitt største problem var at den var veldig trang i pannen faktisk...
Du kan fremskynde tilpasningen ved å klemme (relativt hardt) med tommelen på stedene det er trangest. Funka fint på min AGV hjelm som var trang over panna akkurat i åpningen.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Det er faktisk riktig at hjelmene vil tilpasse seg etter en liten stund, akkurat som med nye skinndresser. Det er viktig at hjelmen ikke sitter "løst" på, dvs at den kun holder seg på plass vha hakereimen. Det skal være et visst press mot kinnbena. Sjekk også at hjelmen ikke kan dras av på noen som helst måte når hakereimen er festet. Hvis du kan rotere den fremover slik at den løsner, må du ned en størrelse. MEN det skal ikke være betydelig trykk mot pannen (forårsaker hodepine) eller mot fremsiden av haken (DET vil aldri gå seg til).

Min gamle hjelm er direkte ubehagelig å ta på seg i begynnelsen av sesongen. Men etter å ha brukt den noen dager er den helt fin. :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Lærte at man så vidt skal bite seg på innsiden av kinnet hvis hjelmen passer...men ikke noe munnfull :D

Generelt tilhenger av at MC klær sitter stramt og ørlite trangt i begynneslen av sikkerhetsmessige grunner. Men ikke så mye at det er ubehagelig, da er noe feil.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

bandit wrote:Det er faktisk riktig at hjelmene vil tilpasse seg etter en liten stund, akkurat som med nye skinndresser. Det er viktig at hjelmen ikke sitter "løst" på, dvs at den kun holder seg på plass vha hakereimen. Det skal være et visst press mot kinnbena. Sjekk også at hjelmen ikke kan dras av på noen som helst måte når hakereimen er festet. Hvis du kan rotere den fremover slik at den løsner, må du ned en størrelse. MEN det skal ikke være betydelig trykk mot pannen (forårsaker hodepine) eller mot fremsiden av haken (DET vil aldri gå seg til).

Min gamle hjelm er direkte ubehagelig å ta på seg i begynnelsen av sesongen. Men etter å ha brukt den noen dager er den helt fin. :)
Jeg er forsåvidt klar over at hjelmen skal presse litt når den er ny, og det sørger jeg for at de gjør, det er mer det at nesten alle hjelmer jeg prøver presser mer på kinnet enn rundt hodet, derfor er jeg avhengig av at det tilpasser seg endel i det området.

AtW
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

ATWindsor wrote:
Jeg er forsåvidt klar over at hjelmen skal presse litt når den er ny, og det sørger jeg for at de gjør, det er mer det at nesten alle hjelmer jeg prøver presser mer på kinnet enn rundt hodet, derfor er jeg avhengig av at det tilpasser seg endel i det området.

AtW
Bollekinn?? :-& :smt044
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Darth MToffy
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Post by Darth MToffy »

Når min hjelm var ny var den på kanten til ubehagelig rundt kinnene. Nå derimot merker jeg ingenting så den utvidet seg akkurat så mye som jeg skulle ønsket. Den sitter nemlig som støpt på hodet mitt nå og er veldig komfortabel. De første gangene jeg brukte hjelmen hadde jeg faktisk litt vondt i kinnene etter 15-20mins bruk.
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja, og så kommer vi til passform. Billigere hjelmmerker legger ikke så stor vekt på passformen, og da blir det som det blir. Min hjelm sa smokk, og der satt den, føltes det ut som. Nå har jeg i ettertid byttet fra Large til medium kinnputer nå etter at de begynte å trekke litt opp på sia, og nå er det helt perf. Det er også enda en grunn til å kjøpe noe litt dyrere(ha muligheten til å modde)... Det er nå min mening.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Ja, og så kommer vi til passform. Billigere hjelmmerker legger ikke så stor vekt på passformen, og da blir det som det blir. Min hjelm sa smokk, og der satt den, føltes det ut som. Nå har jeg i ettertid byttet fra Large til medium kinnputer nå etter at de begynte å trekke litt opp på sia, og nå er det helt perf. Det er også enda en grunn til å kjøpe noe litt dyrere(ha muligheten til å modde)... Det er nå min mening.
Min erfaring er at forskjelle merker har forskjellig form, og at forskjellige hoder også har forskjellig form, så virket merke som passer går mye på hva slags hodeform man har. Prøvde feks et par AGV-hjelmer som ikke passer meg overhodet.

AtW
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Darth MToffy wrote:Når min hjelm var ny var den på kanten til ubehagelig rundt kinnene. Nå derimot merker jeg ingenting så den utvidet seg akkurat så mye som jeg skulle ønsket. Den sitter nemlig som støpt på hodet mitt nå og er veldig komfortabel. De første gangene jeg brukte hjelmen hadde jeg faktisk litt vondt i kinnene etter 15-20mins bruk.
Takk for innspillet.Om jeg opplever det samme kan jeg antakelig gå for en hjelm som klemmer litt i kinnene, sålenge den klemmer jevnt rundt hodet :)

AtW
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Post by icemanx »

shoei xr-1000'n min var/er slik at den presser på kinnene.. men jeg kjenner at den begynner å gå seg til nå.. i starten var det "jævlig" og jeg vurderte å prøve å få tak i andre puter til kinnene, men nå stemmer den ganske bra.. tar vel et par uker for den å gå seg til :P
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
bambadoo
MC: Kawasaki Versys

Post by bambadoo »

Slutt å spise hvete noen uker :D :D

Vannet fordriver og det er i kjakene du merker det først =D> =D>
Post Reply