Automatisk kjedesmører
- Bizcocho
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Automatisk kjedesmører
Er det noen som har erfaring med sånn? Positivt/Negativt?
Last edited by Bizcocho on 24 Apr 2008 00:09, edited 1 time in total.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Re: Automatisk Oljesmører
Er det en scottoiler du tenker på? Som smører kjedet?
- Bizcocho
FV wrote:Som smører kjedet?

v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- Bizcocho
En slik 'dings' man setter på som smører kjedet, slik at man slipper gjøre det selv.Gixxerman wrote:Oljesmører ? Hva mener du ?
http://www.mc2k.no/scottoiler/ScottInfo.htm
Last edited by Bizcocho on 24 Apr 2008 00:09, edited 1 time in total.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Kjedesmører altså, I see
Scottoiler er vel det mest kjente, men finnes andre merker på markedet også. Motrax Lubetronic f.eks.

- Bizcocho
Må jo smøre oljen min!Gixxerman wrote:Kjedesmører altså, I seeScottoiler er vel det mest kjente, men finnes andre merker på markedet også. Motrax Lubetronic f.eks.

En liten trykkleif sent på en onsdag ... Vet du forresten ca pris? Scottoil ligger vel på drøye tusenlappen? Motrax? Er det verdt penga?
OT! Måtte google det, og det finnes noe sånt til oss halvproffe

<-- SNIP -->
Meiselhammersett i koffert
Halvproff
Innhold:
1 Meiselhammer ST-1043
1 Automatisk oljesmører
1 Nippel, 5 Meisler.
Spesifikasjoner: Se ST-1043
<-- SNAP -->
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Re: Automatisk kjedesmører
Bare for å avkrefte en myte eller to. Automatisk kjedesmører er et litt misbrukt ord. Semi-automatisk er vel mer riktig, ettersom det krever ettersyn som alt annet. Blir som å kjøpe firetakter kontra totakter fordi det krever mindre ettersyn, men det kreves fortsatt ettersyn.
I starten bruker man vel litt tid på å finne en grei og brukbar setting på gjennomstrømning, som er en fin mellomting mellom for mye og for lite smøring. Og så har vi jo temperaturforskjeller i dette landet, som jo også påvirker dette.
I starten bruker man vel litt tid på å finne en grei og brukbar setting på gjennomstrømning, som er en fin mellomting mellom for mye og for lite smøring. Og så har vi jo temperaturforskjeller i dette landet, som jo også påvirker dette.
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Hjemmesnekra kjedesmører:
Oljebeholder (husk å lage ventilering) med uttak til slange.
slange (f.eks drivstoffslange)
Injektor fra bilvrak Eller annen magnetventil (injektor fra bil tåler vibrasjon, varme og ikke minst vann).
'dråpekran' (selges i avkariebutikker)
Monter oljebeholder så høyt som mulig
Slangen går fra tank til injektor til kran til kjede
Koble injektoren til 12V som slås AV med tenning.
Juster kran til det drypper 1 gang hvert 3-6 sek.
FERDIG!
Oljebeholder (husk å lage ventilering) med uttak til slange.
slange (f.eks drivstoffslange)
Injektor fra bilvrak Eller annen magnetventil (injektor fra bil tåler vibrasjon, varme og ikke minst vann).
'dråpekran' (selges i avkariebutikker)
Monter oljebeholder så høyt som mulig
Slangen går fra tank til injektor til kran til kjede
Koble injektoren til 12V som slås AV med tenning.
Juster kran til det drypper 1 gang hvert 3-6 sek.
FERDIG!
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jeg er veldig fornøyd med ScottOiler'n min. Jeg bruker det originale reservoaret, hvilket betyr at jeg må sjekke/etterfylle olje ca annenhver uke. Jeg kjører ca 1200km per måned. Du får kjøpt et større reservoar, hvilket sikkert er praktisk hvis du ofte drar på langtur. 
EDIT: Jeg har registrert litt oljesøl på felgen etter at jeg monterte ScottOiler'n. Ikke så mye at det plager meg, men hvis du har hvite magnesiumsfelger eller noe sånt, er det verdt å ha i bakhodet..

EDIT: Jeg har registrert litt oljesøl på felgen etter at jeg monterte ScottOiler'n. Ikke så mye at det plager meg, men hvis du har hvite magnesiumsfelger eller noe sånt, er det verdt å ha i bakhodet..
'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
AJ_Twin wrote:Ulempen, om vi kan si det slik, med Scottoiler er vel at dette systemet er beregnet på bruk av spesialolje fra nettopp Scottoiler... Olje som kanskje også er dyrere enn annen olje, for alt jeg vet...?bandit wrote:Jeg er veldig fornøyd med ScottOiler'n min. Jeg bruker det originale reservoaret, hvilket betyr at jeg må sjekke/etterfylle olje ca annenhver uke. Jeg kjører ca 1200km per måned. Du får kjøpt et større reservoar, hvilket sikkert er praktisk hvis du ofte drar på langtur.
I tillegg har man vel heller ikke full kontroll med hvor mye olje kjedet får siden systemet er vakuumstyrt, dvs. at oljen drives fram til påføringsdyse ved pulserende trykk fra innsprøytningssystetmet på sykker'n og øker tilførselen i takt med turtallet på motoren. Dermed kandet skje at enkelte sykler får tilført en smule for mye olje, som fører til unødig tilgrising av felg...
Ja, det er rett som du skriver. Mengde smøreolje har sammenheng med turtall. Men dette er justerbart, så blir det for mye gris er det bare å strupe ned tilførselen et hakk eller to. ScottOileren fungerer best med spesialolje fra Scottoiler, men forbruket er veldig lavt. En flaske med olje holder sannsynligvis rundt 20.000km. Med mindre man i utgangspunktet er veldig påpasselig med å smøre kjedet (manuelt) hver dag/etter hver tur, vil ScottOileren forlenge levetiden til kjede/drev også, så jeg tror nok at en ScottOiler (eller en annen kurant kjedesmører) kan være en god investering over tid.

'05 Honda CBR 1000RR