Startmotor til Virago

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Startmotor til Virago

Post by Onsløv »

Hei!
Har et vennepar i Stavanger som har fått pris på ca 10.000 å få byttet starter. Synes det var syk pris, må være noe billigere enn dette?
Hvor kan man evnt få tak i brukte overhalte startere? (Skal be de prøve Krangenes Motor imrg)
Noen som har skiftet starter på denne typen sykler, enkelt?
I følge Clymer verkstedshåndbok må man av med motordekselet og skru løs en skrue for å få ut starteren, kan det stemme? Regner med påtvungen oljeskift, og skift av motordekselpakning også da?
Noen billige verksteder i Stavanger/Sandnes/Ålgård, eller i fylket.
Sykkelen det gjelder er en 86/88 (husker ikke) Yamaha Virago 750.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Startmotor til Virago

Post by maelling »

Jeg har skrudd startmotor en del ganger, og man pleier ikke å trenge å gjøre noe annet enn å løsne 2 stk bolter og nappe ut starteren (det kommer an på hvor den er plassert. Den sitter kanskje veldig lavt på Virago som medfører at man må tømme olje?). Deretter er det bare å putte en papirbit inn i hullet mens man jobber med starteren. Jeg ville åpnet den opp og kikket på børstene, og det kan være så enkelt at man bare tørker vekk gris. Jeg har holdt startere i live ganske lenge ved å kjele litt med dem. Jeg har hatt Virago selv en gang, men vet ikke om det er noe spesielt ved å ta ut starteren der, men det er jo bare å tømme ut olje om nødvendig. Skifte motordekselpakning ? Det høres voldsomt ut, men tviler på at det må til.

Ellers er startmotorer idiotisk dyre, og jeg har en sykkel som står kun pga det. Jeg har lett etter noen som kan overhale starteren min uten å finne det (dvs, skaffe børster siden jeg fint skrur slikt selv). Et tips er å lete i utlandet. Finn en nettbutikk som har eventuelt og utnytt gunstig dollarkurs :)

Mvh Martin
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Startmotor til Virago

Post by Onsløv »

Ang startmotoren din, kan det være et tips å høre med Åsane Start og Dynamo i bergen.
Gammal kar som sikkert ikke har gjort annet enn å skru på startere og dynamoer hele sitt liv. Knakende dyktig. Har børster til det meste.

Ellers til "mitt problem".
I Clymer håndboken står det faktisk at man må ta av tannhjulet til starteren inne i tannhjulhuset før man løsner starteren og får den ut.
Så det ble litt omfattende jobb for min del da jeg kun så på det noen timer. Prøvde å løsne starteren og nappe den ut, slik det er på biler. Men nei.

-mvh-
Kristian
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Hercules
Posts: 14
Joined: 20 May 2008 22:48

Re: Startmotor til Virago

Post by Hercules »

Har hatt Virago jeg og og husker at starteren var et svakt punkt på disse syklene dessverre. Du kan nok ha rett i at du må regne med litt tid til å få den ut, men det er jo bare å sette av dagen og lage gode arbeidsforhold ikke sant :) Ellers tror jeg at det meste kan repareres, men det får du jo se etter du har fått den ut...

Når det gjelder børster til startere så har jeg berget noen startere med å ta med meg børstene og få tak i noen som ligner veldig og file dem til selv og loddet på de gamle ledningene om de nye blir feil.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Startmotor til Virago

Post by maelling »

Jeg ser i Haynes manualen til sykkelen hvor det i allefall er lett å få startmotoren ut. Det er bare å løsne boltene og dra ut. Det som er trøblete er å sjekke det som heter "starter clutch". Det er sannsynligvis her problemet ligger, og består av et sett med tannhjul og fjærer. Her må du åpne siden av motorblokka for å inspisere. Det står alt om hvordan man fikser dette på side 338-340 i Haynes. Godt illustrert.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply