Skinnbukse mot teksilbukse

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Eksosrypa
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)

Skinnbukse mot teksilbukse

Post by Eksosrypa »

jeg har ei tekstilbuse. Buka er helt grei, men et kjempe minus. Jeg blir så ille svett under at etter 10 min kjøring så er jeg klissvåt. Det er langt fra kjekt. Jeg sitter i le av fører så klart så jeg får jo enda mindre luft enn han om dere forstår? Var innom bare for moro skyld å prøvde en skinnbukse. Men jeg hadde ikke lyst til å gå ut av den igjen. Den satt godt og var en drøm. Jeg har aldri vært tilhenger av skinn bare fordi det gir "status", men det har jeg vist gjort noe med ;-)

Jeg er nødt til å ha en varm bukse pga leddplager (likner en del på leddgikt). Jeg er derfor litt redd for å velge skinn. Man vet hva man har, men ikke hva man får ikke sant? Har ikke hatt mot til å stoppe noen som går med skinn og spørre hvordan det kjennes. Er ganske sjenert av meg og i dag dukket det så klart opp mange og jeg var uten utstyr siden vi kjørte bil i dag. :roll:

Holder man varmen uten å føle svetten går oppover samtidig som det puster? Skinn er jo naturlig i så måte, men foret ødelegger kanskje for pustinga? Har ikke peil som dere skjønner.

Kan jeg få høre fordeler og bakdeler ved ei skinnbukse mot en tekstilbukse? Sikkerhetsmessg er jo begge buksene gode, men så klart litt mer stabilitet i ei god skinnbukse.

Vil gjerne høre hva deres erfaringer er. For dette frister, men litt skremmende samtidig :-k
Eksosrypa
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Re: Skinnbukse mot teksilbukse

Post by FZ1 »

Har aldri tenkt på skinn som status, bruker det fordi jeg tror det er sikrest.

Synes faktisk skinnbukse med windstopper stilongs under er like varmt som tekstilbukse med fór. Og jeg synes skinn det er mer behagelig også når det er varmt. Nå finnes det selvfølgelig mange typer bukser, ikke minst innenfor tekstil-sjangeren, så litt farlig å konkludere entydig.

Men skinn vs. gore-tex bukse, så har gore-tex kun en fordel etter min mening, at den er vanntett (med fare for å dra i gang den eldgamle skinn vs. goretex diskusjonen :) ). Så bruker kun goretexen hvis det er utrygt for regn. Men nå finnes det også skinn med goretex å få(Rukka, Hein Gericke...).
Så bare dra og kjøp skinnbuksa :D
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skinn holder godt på varmen, I tell you. Jeg venter helt til slutten av sesongen hvor vi snakker 0-5 grader, at jeg går over til superunertøy overdel + en super supertynn windstopper overdel + halsvarmer. Bruker ingenting på bena.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Jeg bruker alltid en tynn 100% bomull "stilongs"under skinnbuksa. Dette fungerer veldig bra når utetempen ligger på mellom 10 og 20 grader (typisk sommertemperatur på vestlandet).. Blir ikke spesielt svett, og fryser ikke.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Eksosrypa

Post by Eksosrypa »

tusen takk for gode svar. Det høres bra ut. Da tror jeg ikke valget er så vannskelig. Og når deg gjelder regn, jeg ble klissvåt i rompa med gorotexbuksa da jeg satt i spruten av bakhjulet på Suzuki GS 500'en sist. Måtte hatt en regndress over uansett og med vesker tar det jo minimalt med plass da =D>
Eksosrypa
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Du trenger vel ikke kvitte deg meg tekstilbuksen, selv om du kjøper deg skinn?
Jeg har begge deler. Bruker tekstil (Rukka) når det er kjølig og/eller fare for regn, og skinn ellers. Jeg oppfatter ikke skinn som status, men innrømmer glatt at jeg føler meg mye finere i skinndressen min enn i rukkaen.

Som deg, så er jeg avhengig av å holde meg varm (pga skade i bekkenet), og jeg er litt skuffet over hvor raskt jeg må gå over til Rukka når temperaturen synker litt. Kommer den ned mot 20 grader, så kan jeg ikke bruke skinndressen, selv med superundertøy under. Det blir for kaldt. Så skinndressen min har blitt en "show off" godværsdress, selv om jeg liker den godt.
FZ1
MC: 2009 KTM 690 SMC/Enduro R
2010 KTM 530 EXC
2005 Suzuki RM-Z 250
1981 Huqvarna 520 AE

Post by FZ1 »

Eksosrypa wrote:tusen takk for gode svar. Det høres bra ut. Da tror jeg ikke valget er så vannskelig. Og når deg gjelder regn, jeg ble klissvåt i rompa med gorotexbuksa da jeg satt i spruten av bakhjulet på Suzuki GS 500'en sist. Måtte hatt en regndress over uansett og med vesker tar det jo minimalt med plass da =D>
Og som bonus kan du dra på deg regndressen hvis det blir kaldt selv om det ikke regner (typisk nå på høsten hvor det er varmt på dagen men blir kjølig på kvelden). Regndressen er vindtett og isolerer så hjelper utrolig.

Også blanda erfaring med hvor bra tekstilklær holder tett. Og selv om membranen holder tett blir tekstilen på utsiden våt og guffen. Så hvis jeg VET det blir regn er det uansett regndress på (selv om jeg har goretex).
Eksosrypa

Post by Eksosrypa »

Ulvinnen wrote:Du trenger vel ikke kvitte deg meg tekstilbuksen, selv om du kjøper deg skinn?
Jeg har begge deler. Bruker tekstil (Rukka) når det er kjølig og/eller fare for regn, og skinn ellers. Jeg oppfatter ikke skinn som status, men innrømmer glatt at jeg føler meg mye finere i skinndressen min enn i rukkaen.

Som deg, så er jeg avhengig av å holde meg varm (pga skade i bekkenet), og jeg er litt skuffet over hvor raskt jeg må gå over til Rukka når temperaturen synker litt. Kommer den ned mot 20 grader, så kan jeg ikke bruke skinndressen, selv med superundertøy under. Det blir for kaldt. Så skinndressen min har blitt en "show off" godværsdress, selv om jeg liker den godt.
Da vi hentet den nye sykkelen så var det kaldt hjemover, men alikevel var jeg gjennomvåt av ekkel svette fra livet og helt ned til der støvlene tok over. Så gorotex har bare vært drepen for meg. Har savnet lufting på en eller annen måte i den. Det ville kanskje hjulpet bedre og også holdt varmen om det var laget riktig. Men det er antagelig for vannskelig og dyrt om det i det hele tatt er mulig. Vet det går i varnlig regntøy da jeg har det der, men det er jo litt tynnere da :-)

Pr nå har det vært uaktuelt å være med. Sliter vist nok om dagen med å klare hverdagen og unger og løft og stell. Den kroppen den kroppen :twisted:
Eksosrypa
Eksosrypa

Post by Eksosrypa »

FZ1 wrote:Og som bonus kan du dra på deg regndressen hvis det blir kaldt selv om det ikke regner (typisk nå på høsten hvor det er varmt på dagen men blir kjølig på kvelden). Regndressen er vindtett og isolerer så hjelper utrolig.

Også blanda erfaring med hvor bra tekstilklær holder tett. Og selv om membranen holder tett blir tekstilen på utsiden våt og guffen. Så hvis jeg VET det blir regn er det uansett regndress på (selv om jeg har goretex).
Ja det er sant. Takk for tips. Og godt å høre at det ikke bare er meg med slike erfaringer til gorotex membran
Eksosrypa
Post Reply