Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Medusa
Posts: 8
Joined: 03 Jun 2007 13:37
MC: Honda cbr 600 f 96 mod
Location: SANDNES

Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Medusa »

Hei.

Jeg har en Honda cbr 600f 96 mod.
Går som ei klokke.. Men havner jeg i en treg kø slik at det blir mye stopp (uten mulighet for å lure seg forbi) da blir sykkelen varm.
Den går helt på max...
Heldigis har jeg klart å kommet meg ut av køen før ting har gått galt, og da kjøler den seg ned med en gang jeg får litt fart..
Noen som vet hva det kan skyldes??

Takke for svar:))
User avatar
mekkern
Posts: 5141
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by mekkern »

kjølevifta fungerer ikke...sjekk sikringene...hvis de er hele er det nok føleren eller vifta-kan være dårlig kontakt i ei kobling også...
Medusa
Posts: 8
Joined: 03 Jun 2007 13:37
MC: Honda cbr 600 f 96 mod
Location: SANDNES

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Medusa »

Takk.. Skal sjekke litt i morgen:))
Gixxerman

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Gixxerman »

Image

Følge av en sikring som gikk, og det var sikringen til radiatorvifta.

Men for å avkrefte noen urovekkende myter angående temp, så vil jeg gjerne høre hva du mener er høy temp ?
Medusa
Posts: 8
Joined: 03 Jun 2007 13:37
MC: Honda cbr 600 f 96 mod
Location: SANDNES

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Medusa »

Oisann det såg ikke hyggeligt ut:(
Med høy temp, så mener jeg helt helt til endes av den hvite streken, like før rød merkingen:(
Jeg har heldigvis kommet meg ut av køene før det har gått helt galt og da kjøler den seg med en gang (tenker det er værre å stoppe når den er så varm enn å få kjølt den ned med kjøring)!!
Skjønner jeg må finne ut av dette, vil helst unngå det du har opplevd..

Frem med den tykke boken i morgen :-k
Gixxerman

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Gixxerman »

Starter kjølevifta i det hele tatt ? Den er ikke til å unngå ettersom den bråker en del.
Medusa
Posts: 8
Joined: 03 Jun 2007 13:37
MC: Honda cbr 600 f 96 mod
Location: SANDNES

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Medusa »

:? Den har nok sikkert ikke fungert siden jeg kjøpte den sist sommer, har ikke hørt noe vifte bråk :evil: og den var slik sist sommer også (har opplevd dette to ganger at den har gått varm) Kjører ikke ofte i kø heldigvis, lurer oss lett forbi sånt med sykklene :D
Tenkte ikke mere over det siden det ikke skjedde igjen, men når det skjedde nå ved kø kjøring og mye stopp så må det jo være noe gale :(
Hærligt.... takker for innspill :)
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by erazar »

hva er det egentlig som er ansett som "varmt" for oss som har digitale visere og lignende.. kjenner at suzuki synes 100 grader er varmt, da vifta kicker inn her.. men hva er faretruende på en racingsykkel? Er jo tross alt litt kraftigere bygget disse motorene enn en original fiesta..
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
mekkern
Posts: 5141
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by mekkern »

fiestan er nok som en tanks i forhold til biken gitt... :lol:

skal nok ikke så mye over 100 grader før det er natta på toppen...
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Tvinitla »

110-115 grader er ikke til skade for motoren dersom kjølevæska ikke blåser ut. Men dersom en mister kjølevæska får en lokalt veldig høye og ujevne temperaturer i motoren, da vil den fort skades.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by rekorden »

Sjekk at viften kan gå rundt og at den ikke står fast.
På CBR600F2 og 3 (1991-1997) er det lett for at det kommer stein/oljegrus inn mellom huset til viften og radiatoren, slik at bladene ikke kan rotere fritt.
Dette har skjedd på en kollega sin sykkel og nesten på min også (masse lyder når bladene traff steinene).
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Medusa
Posts: 8
Joined: 03 Jun 2007 13:37
MC: Honda cbr 600 f 96 mod
Location: SANDNES

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Medusa »

Tvinitla wrote:110-115 grader er ikke til skade for motoren dersom kjølevæska ikke blåser ut. Men dersom en mister kjølevæska får en lokalt veldig høye og ujevne temperaturer i motoren, da vil den fort skades.
Jeg hørte en liten "fis" da den begynte å kjøle seg ned, kan det ha skadet noe? Noe jeg bør sjekke kansje.
Ingenting som har lekket ut, etter stans i allefall..

Viften går lett rundt..
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Atle ZX9R »

En fis? Kan det vere luft i kjølesystemet? Har du sjekka at der er nok kjøleveske?
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by Keihin »

Tar jeg ikke mye feil, så skal ikke vifta starte før den er inne på rødfeltet. Er rimelig langt mellom "arbeidstemperatur" og viftestart på MCer, så er helt normalt at viseren er mye høyere ved køkjøring enn på landeveien.

Står det ikke noe om dette i brukermanualen?
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Sykkelen går varm ved kø kjøring.

Post by maelling »

Jeg sjekket verkstedsmanualen på sykkelen din nå nettopp, og det står ikke noe om hvilken temp vifta setter i gang, men den burde begynne å dure når du er kommet til 105 grader eller deromkring. Du kan jo prøve å koble batteriet ditt på vifta for å se om den går rundt. Det er noen ledninger og plugger som går til den (se kapittel 6 i verkstedsmanualen om du har den). Eller står det en del om "Fan motor switch" på punkt 18-3 i manualen, som er en liten bryter som befinner seg til venstre for vifta. Jeg foreslår at du feilsøker litt, og eventuelt kobler spenning på vifta for å sjekke om den i det hele tatt virker. Det kan nemlig være brytern som er gåen, så du bør gå systematisk til verks for å finne ut hvem av de to som ikke virker. Dersom du må ut med vifta, ser det faktisk ut som du må ut med hele radiatoren osv, så det er litt styr. Men, du bør få i gang vifta di, eventuelt gjøre som jeg må på mini-burgeren uten vifte; kjøre som en tulling mellom bilene for å få nok fart til å holde tempen på radiatoren unna rødfeltet på varme dager :P
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply