Hva er boten på hvis passasjer ikke har på hjelm? Er det passasjer som betaler denne boten?
(Har absolutt ikke tenkt til å gjøre noe slikt, bare greit å vite slik at jeg kan fortelle de som ikke har hjelm)
Straff for passasjer å kjøre uten hjelm?
Re: Straff for passasjer å kjøre uten hjelm?
Er ikke bot du får men et gebyr på 750kr. Dersom personen uten hjelm er under 15 år er det fører som er ansvarlig og får dermed gebyret. Er personen uten hjelm over 15 år får den personen gebyret.
Jeg vil vel mene at fører alltid er ansvarlig for at passasjer følger reglene som gjelder. Hva som gjøres opp privat og hvem betaler, bryr ikke staten seg om, men forelegget burde vel komme til fører? På samme måte som at en fører av en bil er ansvarlig for at alle i bilen har setebelte?
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Lovovertreder er selv ansvarlig for sine handlinger (eller mangel på sådanne), det er et gyllent prinsipp innenfor rettspleien. Man kan ikke ilegge fører gebyr for at passasjer ikke har hjelm på seg.
Uavhengig av dette, så regner jeg med at de aller fleste nekter å ta med seg passasjerer som ikke er iført pålagt verneutstyr.
Uavhengig av dette, så regner jeg med at de aller fleste nekter å ta med seg passasjerer som ikke er iført pålagt verneutstyr.
Det er den samme "15års-regelen" som gjelder i begge tilfeller.Flydude wrote:Jeg vil vel mene at fører alltid er ansvarlig for at passasjer følger reglene som gjelder. Hva som gjøres opp privat og hvem betaler, bryr ikke staten seg om, men forelegget burde vel komme til fører? På samme måte som at en fører av en bil er ansvarlig for at alle i bilen har setebelte?
-
- MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.
Nemlig!
Ellers er det uforsvarlig å kjøre sykkelen.
Ellers er det uforsvarlig å kjøre sykkelen.
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Den kraftigste straffen for å være passasjer uten hjelm får du hvis du blir involvert i en ulykke. Korporlig straff begrenset oppad til øyeblikkelig henrettelse. 

På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
-
- MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.
Game over!Baron von Waffel wrote:Den kraftigste straffen for å være passasjer uten hjelm får du hvis du blir involvert i en ulykke. Korporlig straff begrenset oppad til øyeblikkelig henrettelse.

Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
-
- MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Jeg vil vel si at selv om det er passasjeren som får gebyret, så er det sjåføren som får smellen sånn mentalt/skyldfølelsesmessig hvis uhellet skjer mens man er ute og triller tur med passasjer uten hjelm og noe virkelig går gæernt.

- Rookie on pRrreciousss -