Startproblemer Hornet 600

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Snuk_Hornet_600
MC: Honda Hornet S 600 '02
100 % orginal

Startproblemer Hornet 600

Post by Snuk_Hornet_600 »

Hei,

har startproblemer på min honda hornet. Den har bensin, men ikke strøm nok til å drive rundt startmotoren. Så på en måte vet jeg hva som er galt. Men bør jeg ikke få start ved trillstarting?

Også lurer jeg på om det er lading eller batteri som har tatt kvelden. Har måttet trillsarte sykkelen mange ganger i det siste... Men det har egentlig fungert greit :? Har bare vært god trening :) Men pluttselig var det stopp for da ville den ikke starte mer selv ved trillstarting :( Kan det være skadelig på noen måte å trillstarte?

Trenger sykkelen strøm for å lade? Og i så fall hvor mye.. Det er godt lys i lampene, men mer enn det vet jeg egentlig ikke.

Hva er å anbefale? Kanskje kjøpe et multimeter eller nytt batteri.. Kan kanskje prøve å få lånt meg en start booster? Noen som vet hvor mange volts batteri det er på den sykkelen.

Har ikke så mye peiling på sykkel, men har skrudd litt på bil før.

Tusen takk for svar.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Re: Startproblemer Hornet 600

Post by bandit »

Honda har problemer med dynamo og/eller likeretter på noen modeller, vet ikke om dette gjelder Hornet'en. Mål hvor mye spenning du har på batteriet. Et godt batteri holder minst 12.5V 12 timer etter at du sist kjørte sykkelen.
Du trenger sannsynligvis et nytt 12V batteri..! Kjøp orginalt, ikke Biltema. Hvor gammelt er det du har i dag? Når du har montert det nye batteriet, sjekk at det lades når motoren kjører (skal være mellom 13.8V og 14.8V ved 3000 omdreininger).
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Snuk_Hornet_600 wrote:Hei,

har startproblemer på min honda hornet. Den har bensin, men ikke strøm nok til å drive rundt startmotoren. Så på en måte vet jeg hva som er galt. Men bør jeg ikke få start ved trillstarting?

Også lurer jeg på om det er lading eller batteri som har tatt kvelden. Har måttet trillsarte sykkelen mange ganger i det siste... Men det har egentlig fungert greit :? Har bare vært god trening :) Men pluttselig var det stopp for da ville den ikke starte mer selv ved trillstarting :( Kan det være skadelig på noen måte å trillstarte?

Trenger sykkelen strøm for å lade? Og i så fall hvor mye.. Det er godt lys i lampene, men mer enn det vet jeg egentlig ikke.

Hva er å anbefale? Kanskje kjøpe et multimeter eller nytt batteri.. Kan kanskje prøve å få lånt meg en start booster? Noen som vet hvor mange volts batteri det er på den sykkelen.

Har ikke så mye peiling på sykkel, men har skrudd litt på bil før.

Tusen takk for svar.
Som vedkommende over skriver bør du sjekke ladespenningen når motoren er i gang, og da kan du i det minste sjekke at ladesystemet ditt fungerer. Dersom dette viser seg å være bra, så kan du heller regne med at batteriet ditt er gåent. Ellers vil jeg i motsetning til vedkommende over varmt anbefale gel-batteriene til Biltema, som jeg selv har brukt i mange år uten problemer. Hvis du søker litt på forumet vil du også se at andre anbefaler det samme batteriet. Dersom batteriet ditt er et par år gammelt vil jeg sette en knapp på det. Skulle det vise seg at startmotoren enda ikke orker selv etter at du har montert et fullt oppladet batteri, ville jeg sjekke startmotoren ved å åpne den og tørke for gris om det er noe. Siden sykkelen din er såpass "ny", ville jeg ikke regne med at din startmotor begynner å ta kvelden. Jeg setter en knapp på at batteribytte gjør susen :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Babelfisken

Post by Babelfisken »

tHaWuLf wrote: Som vedkommende over skriver bør du sjekke ladespenningen når motoren er i gang, og da kan du i det minste sjekke at ladesystemet ditt fungerer. Dersom dette viser seg å være bra, så kan du heller regne med at batteriet ditt er gåent. Ellers vil jeg i motsetning til vedkommende over varmt anbefale gel-batteriene til Biltema, som jeg selv har brukt i mange år uten problemer. Hvis du søker litt på forumet vil du også se at andre anbefaler det samme batteriet.
Og skulle du fortsatt være skeptisk til Biltema har sønnak kvalitetsbatterier til halvparten av orginal honda vare. Å kjøpe orginalt batteri er akkurat like lurt som å kjøpe orginal-dekk, orginal kjede, orginal olje.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Mulig kvaliteten på Biltema batteriene har blitt bedre siden sist jeg sjekket da. Det viktigste er at batteriet du kjøper har (minst) like god kapasitet som det originale Yuasa batteriet, dvs. like mange amperetimer (Ah).. :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
erib

Post by erib »

Bruker også Biltemabatteri, og har gjort det lenge. Ingen problemer med det.

-erib :-)
Snuk_Hornet_600
100 % orginal

takk for svar..

Har kjøpt nytt batteri, men er litt dårlig vær :P så vente til i morra med å prøve det ut. Skal gå over lade spenning når det er montert. Og så tar jeg det derfra.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

husk å lade batteriet fullt med en egnet lader før du monterer det.
Snuk_Hornet_600
100 % orginal

Håy,

monterte batteriet og alt fungere bra.. har målt ladespenning til 14,3 ved tomgang.. bør jeg prøve andre turtall og se på endring el.?
tusen takk for problem fikset :P
Snuk_Hornet_600
100 % orginal

Må nesten nevne til andre som skulle møte på samme problem: at det er helt sikkert at sykkelen ikke tente før jeg byttet batteri. Det gamle målte jeg til 12,2 volt... Så man får ikke nødvendig vis start med trillstart?? Virker i alle fall slik.
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Hvis du i tillegg sjekker utlading, dvs. at sykkelen ikke "stjeler" strøm når den står parkert, er du i boks! Dette sjekker du ved og løsne en batteripol, feste klemma på ei prøvelampe til batteriets pol, og prøvelampens spiss til batteripolsko (lending) Det samme om det er + eller - siden du sjekker. Med tenning av holder du batteripolskoen inntil batteripolen (Dette for og "fylle" eventuelle kondensatorer i el.systemet) og fjerner polskoen fra batteriet, mens prøvelampa er kobler som nevnt. Det skal da ikke være synlig lys i prøvelampa.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Post Reply