PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Post by Magnalf »

Hey

Har i det siste stadig dukket opp FI-error på sykkelen mens jeg kjører. Når jeg stopper for å sjekke antall pulser på koden, er det 3 lange, etterfulgt av 5 kjappe. De sjekket det på servicen, men det var bare memorerte feil så de gadd ikke bry seg, og siden det har blitt hyppigere nå omtrent med en gang jeg starter sykkelen, tenkte jeg at jeg skulle dra inn å sjekke hva det betydde siden "de ikke huska hva det var (omg). Men de hadde ikke serviceboka til sykkelen der nå visstnok så da fant jeg jo ikke ut noe alikevel, før til mandag.

Men jeg vil sjekke om det er noe "farlig" før den tid, for vil jo ut å kjøre i helga :)

Noen av dere som har peiling på disse feilkodene? Prøvde å google litt, men lite hell.

Altså, FI-lampe lyser, kan variere så mye som etter 1 km eller 10 mil. Pulser: 3 lange, etterfulgt av 5 korte. Altså error code 35. Motor oppfører seg som vanlig.

Noen som har peiling? :) Det burde jo uansett være en garantisak.

mvh
Road Rider c" ,)
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Post by Magnalf »

EDIT: Har funnet ut at det betyr: "EGCV Servo Motor lock" . Har hørt litt om denne "servomotoren", men har ikke skjønt stort annet enn at den har med luft/eksos å gjøre? Virker som det er en ganske vanlig feil ifølge diverse forum jeg har skummet over på nettet.


Hmm... lurer på om det er bad å kjøre rundt med i mellomtida... noen som har litt mer peiling hvordan den fungerer?
Road Rider c" ,)
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Post by Magnalf »

Hmm etter litt googling ser jeg at EGCV står for Exhaust Gas Control Valve, og at det er mange forskjellige meninger om hva den er til.

Honda selv mener at den gir mer kraft på lave turtall, mens andre skeptikere (som gjerne har røska vekk hele greia) mener den kun er der for at Honda skal klare støykrava ved 5000rpm (siden den åpner fullt over 5600rpm).

Er ved lave turtall feilmeldingen dukker opp, så den har maybe låst seg i full åpning? Det var jo synd :lol: Hadde den låst seg i liten åpning burde jeg vel merke noe på effekten?!

Ser også at ofte ved skifte till effektanlegg blir denne ventilen ofte utelatt. Virker som det er endel problemer med den sånn ellers, så kunne vel nesten bare kasta den ut siden jeg mest sannsynlig må bytte den senere også, men igjen, da må jeg leve med FI error popping up hele tida, med mindre jeg får meg en HRC ECU som visstnok ikke er programmert for å "finne" EGCV, men som også koster FLESK :)

Hehe...jaja. Her er en link til en som hadde litt peiling: http://www.hooliganbiketech.net/hondacb ... tvalve.htm

Etter å ha lest igjennom den sida kan jeg ikke si at det er noe fare ved å bruke sykkelen fram til verkstedtime (sånne ting burde være garantisak)?
Road Rider c" ,)
Gixxerman

Re: PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Post by Gixxerman »

Det er vel som Yamaha startet med for lenge siden, som flere av japsene kom med lenge etter dem, altså et spjeld bakerst i eksosrørene. Er for bedre mellomregister, og jeg har det samme på min.
De fjerner jo dette om man setter på helanlegg f.eks, men er ikke helt sikker på hvilken modifisering som blir gjort for å få ECU'en til å "glemme" funksjonen.
Om den slutter å funke mot formodning, ettersom du har en feilmelding, så vil jeg anta at den vil stå åpen hele tiden, uten å si noe for sikkert. Hør med verkstedet, dette bør de virkelig vite.
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: PGM-FI error-kode - CBR1000RR

Post by Magnalf »

Gixxerman wrote:Det er vel som Yamaha startet med for lenge siden, som flere av japsene kom med lenge etter dem, altså et spjeld bakerst i eksosrørene. Er for bedre mellomregister, og jeg har det samme på min.
De fjerner jo dette om man setter på helanlegg f.eks, men er ikke helt sikker på hvilken modifisering som blir gjort for å få ECU'en til å "glemme" funksjonen.
Om den slutter å funke mot formodning, ettersom du har en feilmelding, så vil jeg anta at den vil stå åpen hele tiden, uten å si noe for sikkert. Hør med verkstedet, dette bør de virkelig vite.
Ja var det jeg kom fram til og, at den står åpen hele tiden mest sannsynlig pga den fjæra :) På Hondaen så sitter den helt framme ved motoren, må ta av tanken for å se den.

Jeg hadde nok fått svar om jeg hadde kommet litt tidligere på dagen, mekanikerne hadde visst dratt hjem. Men han jeg prata med fant ikke boka på sykkelen engang, så da var det hjem å google, hehe.
Road Rider c" ,)
Post Reply