Heisann!
Jeg fikk nylig skiftet kjede og driv på et verksted. Men, jeg synes at kjedet var litt slakt. Kunne ta det flere cm "oppover'", på punktet der en skal måle det. Er det noen spesielle "regler" når kjedet og drivet er helt nytt, hva stramming gjelder?
Stramming av kjede
Stramming av kjede
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Re: Stramming av kjede
Skal vel ha 2-4 cm slakk på kjedet?
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
sjekk i boka, det er forskjellig fra sykkel til sykkel hva produsenten sier. Min skal ha angitt slakk målt stående på sidestøtta såvidt jeg husker, andre har oppgitt stående rett uten belastning osv. Rundt 3 cm slakk er vanlig

Hei, igjen. jo, at det skal være 2 - 4 cm slakk vet jeg. Men er det noen unntak når drevet/kjedet er helt nytt? synes det var så rart at verkstedet lot det være såpass stor slakk på det, etter at de hadde montert det på...
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Slakken er der fordi når du setter deg på og kjører over en dump, får du bevegelse på svingarmen som strammer kjedet - du trenger en slakk. Har du (for å overdrive) helt stramt kjede får du et rykk i kjedet med fare for strekk. Uavhengig om kjede/drev er nytt eller ei.
Hvis jeg har skjønt det, da..
Hvis jeg har skjønt det, da..

Det er iallefall bedre å kjøre med for slakt kjede enn for stramt, så om du er i tvil så ville jeg ikke tuklet med å justere det.
Endel sykler må du også sitte på før du måler dødgangen i kjede .. det er selvsagt viktig å vite om du skal måle med eller uten en person på salen 
Rett stramming på kjede = mye lengre varighet. Verdt tiden det tar å stramme

Rett stramming på kjede = mye lengre varighet. Verdt tiden det tar å stramme
-- Honda VFR (04) --
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
på min måles kjedeslakk når sykkelen står oppreist på hjula, da skal det være 4-5cm. Selv merkeverksted har en tendens til å stramme for mye på min sykkel.
Sjekk instruksjonsboka for DIN sykkel.
Hvis kjedet er for stramt, strekkes det og slites ut mye fortere (også drevene). En risikere også å ta lageret på drevakslingen, og DET er en relativt omfattende affære å skifte. Husk at selv om du måler slakken sittende på sykkelen, så vil fjæringsoppbygningen bak gjøre at du får mer kjedestramming jo mer bakfjærene komprimeres (f.eks. om man kjører med passasjer, eller bare i dumper). Maks kjedstramming skjer når senter av drevaksling, senter på baksvingoppheng, og senter på bakaksel er på en rett linje.
Er du i tvil så er det alltid minst risiko å kjøre med litt for slakt kjede.
Sjekk instruksjonsboka for DIN sykkel.
Hvis kjedet er for stramt, strekkes det og slites ut mye fortere (også drevene). En risikere også å ta lageret på drevakslingen, og DET er en relativt omfattende affære å skifte. Husk at selv om du måler slakken sittende på sykkelen, så vil fjæringsoppbygningen bak gjøre at du får mer kjedestramming jo mer bakfjærene komprimeres (f.eks. om man kjører med passasjer, eller bare i dumper). Maks kjedstramming skjer når senter av drevaksling, senter på baksvingoppheng, og senter på bakaksel er på en rett linje.
Er du i tvil så er det alltid minst risiko å kjøre med litt for slakt kjede.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson