Hvilken mc for en høy mann?

Prat om tung MC.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

indianeren wrote: ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Panikk er panikk..og selv "verdensmestere" kan gjøre feil.
Akkurat det der tyder på at du har kjøreerfaring. =D>

Mange som aldri har fått panikk, tror at det ikke kan skje dem. De har jo full kontroll.
Det høres patetisk ut i mine ører. ABS har reddet meg fra alvorlige sammenstøt to ganger; Én gang i bil og én gang på sykkel.
Jeg burde sikkert kjøre mindre, saktere, på mindre traffikerte veier, og så videre.

Jeg kan fortelle av erfaring, at når du forstår at Nå Dør Jeg, da er det ingen andre enn ABS som kan lette litt på bremsetrykket så forhjulet begynner å rulle igjen. Jeg vet at Rossi ikke har ABS, men han kjører ikke på en vanlig vei heller. Sjekk denne (min egen video):
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
I tredje svingen møter jeg en bil som kjører i min halvdel. Heldigvis møtte jeg ham midt i svingen (det vil si, min fart var lav), men hadde jeg vært på vei inn (høy fart) hadde det gåt galt. Å tro at man i det ene sekundet fra man ser bilen til det smeller kan tenke, det tror jeg ikke noe på.

Men uansett - eftersom 90% av alle sjåfører er blant de 10% beste regner jeg med at alt er de beste hender. Særlig i et land hvor de fleste ikek kan øve seg halvparten av året. :roll:

Denne tråden skulle vel ikke handle om ABS, men om hvor flott en R1150GS (go for ikke snakke om R1200GS) er for lange og flotte mannfolk.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by ATWindsor »

TageSK wrote:
ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?

[TaSK]
Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?

AtW
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Galilee »

ATWindsor wrote:
TageSK wrote:
ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?

[TaSK]
Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?

AtW
Jeg tror det er svært få situasjoner der man IKKE ønsker at ABS skal 'ta over kontrollen'. Gruskjøring ble nevnt, ellers kan jeg ikke komme på andre situasjoner.
Hele poenget med ABS er å redde deg i de situasjoner der du IKKE 'kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig' lengre.
...for du KOMMMER til å havne i sånne situasjoner.

...om du skjønner hva jeg mener :D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Galilee »

TageSK wrote:Sjekk denne (min egen video):
I tredje svingen møter jeg en bil som kjører i min halvdel. Heldigvis møtte jeg ham midt i svingen (det vil si, min fart var lav), men hadde jeg vært på vei inn (høy fart) hadde det gåt galt. Å tro at man i det ene sekundet fra man ser bilen til det smeller kan tenke, det tror jeg ikke noe på.
[TaSK]
:shock:
Flott redning. Og imponerende at du fortsetter i samme tempo. Selv tar jeg gjerne en pause i veikanten etter sånne situasjoner.
Fine veier forresten. Hvor er dette?
TageSK wrote: Denne tråden skulle vel ikke handle om ABS, men om hvor flott en R1150GS (go for ikke snakke om R1200GS) er for lange og flotte mannfolk.
[TaSK]
Vi får håpe trådstarter har hatt nytte av avsporingen.

Buell Ulysses er også en høy sykkel....
Image
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by ATWindsor »

Galilee wrote:
ATWindsor wrote: Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?

AtW
Jeg tror det er svært få situasjoner der man IKKE ønsker at ABS skal 'ta over kontrollen'. Gruskjøring ble nevnt, ellers kan jeg ikke komme på andre situasjoner.
Hele poenget med ABS er å redde deg i de situasjoner der du IKKE 'kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig' lengre.
...for du KOMMMER til å havne i sånne situasjoner.

...om du skjønner hva jeg mener :D
Selv med min relativt begrensede erfaringe r det uproblemetisk å få ABSen til å slå inn selv om man har full kontroll på situasjonen, det skjedde sågar ved flere annledninger nrå jeg tok lappen, ikke akkurat en arena for den verste rampekjøringene.

Ellers er jeg fullt klar over poenget med ABS, og at det kan gi større sikkerhet, men det er ikke poenget, jeg kan argumentere meg grønn i trynet for at automatgir er mer praktisk enn manuelle, og at bil er sikrere enn MC osv osv, uansett hvor riktig det er , så er mange folk villig til å ofre disse fordelen for økt kjøreglede/moro. Jeg skjønner ikke helt at det er så vansklig å forstå? Jeg skjønner godt at endel vil ha ABS, men jeg skjønner også hvorfor endel ikke vil ha det.

AtW
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by indianeren »

Her er en høy og macho sykkel innenfor ditt prisområde:


Image

Kanksje litt for individualisten med større fokus på offroad...:)
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Beetle »

TageSK wrote:
indianeren wrote: ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Panikk er panikk..og selv "verdensmestere" kan gjøre feil.
Akkurat det der tyder på at du har kjøreerfaring. =D>

Mange som aldri har fått panikk, tror at det ikke kan skje dem. De har jo full kontroll.
Det høres patetisk ut i mine ører. ABS har reddet meg fra alvorlige sammenstøt to ganger; Én gang i bil og én gang på sykkel.
Jeg burde sikkert kjøre mindre, saktere, på mindre traffikerte veier, og så videre.

Jeg kan fortelle av erfaring, at når du forstår at Nå Dør Jeg, da er det ingen andre enn ABS som kan lette litt på bremsetrykket så forhjulet begynner å rulle igjen. Jeg vet at Rossi ikke har ABS, men han kjører ikke på en vanlig vei heller. Sjekk denne (min egen video):
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
I tredje svingen møter jeg en bil som kjører i min halvdel. Heldigvis møtte jeg ham midt i svingen (det vil si, min fart var lav), men hadde jeg vært på vei inn (høy fart) hadde det gåt galt. Å tro at man i det ene sekundet fra man ser bilen til det smeller kan tenke, det tror jeg ikke noe på.

Men uansett - eftersom 90% av alle sjåfører er blant de 10% beste regner jeg med at alt er de beste hender. Særlig i et land hvor de fleste ikek kan øve seg halvparten av året. :roll:

Denne tråden skulle vel ikke handle om ABS, men om hvor flott en R1150GS (go for ikke snakke om R1200GS) er for lange og flotte mannfolk.

[TaSK]
Veldig bra sagt , det er akkurat slik jeg prøver å fortelle læregutten som er med meg på jobb når han lekser i fra seg hvor unyttig ABS og ESP er.
Han er forresten 18 år og har nettopp fått lappen.
Flottte veier på videoen forresten , der skulle vi ha vært :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

Beetle wrote:
TageSK wrote: Sjekk denne (min egen video):
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

[TaSK]
Flottte veier på videoen forresten , der skulle vi ha vært :D
Svingene er på vei opp til Bocca Traba (kart her) helt øst i Toscana.

Men det finnes mange pass i Appeninnene: Her på vei ned fra Passo di Pradarena
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Som man hører drar jeg den helt ut i tredje på langsidene, så vi kan vel si at jeg kjører littegrann over fartsgrensen. Mitt største problem er at min 1150GS naturligvis ikke har slip-clutch så jeg er alltid redd for at bakenden skal komme seilende sideveis. Det er det som skjer her 13 sekunder ut i filmen
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Men farten er (relativt) lav så jeg tar den inn. Som man kan se får jeg litt adrenalin av akkurat det der så resten av strekningen kjører jeg roligere. Filmen er tatt ned fra Passo di Radici.

GS fra BMW er altså fremdeles den best tenkelige sykkel for store menn.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by indianeren »

TageSK wrote: GS fra BMW er altså fremdeles den best tenkelige sykkel for store menn.

[TaSK]
Hehe..kunne ikke la være:
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Baron von Waffel »

Det siste bildet illustrerer hva man er villig til å gjøre for å få vindskjermen høyere. Mulig det går ut over kjøreegenskapene. Men det er jo et lite offer.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Galilee »

Baron von Waffel wrote:Det siste bildet illustrerer hva man er villig til å gjøre for å få vindskjermen høyere. Mulig det går ut over kjøreegenskapene. Men det er jo et lite offer.
Man sparer jo slitasje på framdekket også da.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by Baron von Waffel »

Og man får overhøyde over GS-føreren.

Da har vi tre ønsker på en gang. Rene kinderegget.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by TageSK »

Baron von Waffel wrote:Rene kinderegget.
Som alltid er det magi man trenger for å få det bedre en enn ham som kjører en BMW R1150GS.

[TaSK]

(vel, om sant skal sies så har jeg fremdeles en bul på buksen efter at jeg kjørte en R1200GS noen tusen km i Norge for to uker siden.
Potente saker det der.
Hvem trenger Viagra når man kan kjøpe en splitter ny R1200GS for 14.000 euro (omregnet til norske kroner her) :D )
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
halonk
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2008 10:55
MC: Suzuki Intruder
VL1400

Re: Hvilken mc for en høy mann?

Post by halonk »

Det har vel litt med hva slags ryggplager du har. Sliter du med problemer som stammer fra korsryggen, med stråling ned i beina, kan du kanskje gjøre som meg. Jeg er selv 187 og ellers "stor" mann og har i en årrekke kjørt "retro" sykkel (Honda CB, Suzuki Bandit-stuk) og måtte selge sykkel på grunn av ryggplager :( . Er man en gang bitt av basillen er det surt å sitte inni Volvo'n å se alle som farer forbi i fiværet, så jeg gikk nylig til innkjøp av Suzuki Intruder 1400. På den sitter du avslappet med beina forover og rett i ryggen, armer og skuldre mot et styre som er skapt for det, farvel ryggplager! Testet BMW R1150R, men fant at foroverlent kjørestilling førte til for mye bøy i knærne som i sin tur førte til press i hofta og videre ryggen, selv om salen var fra himmelen. BMW er helt sinnsykt opptatt av ergonomi, men overfor mine behov kom de til kort.
Intrudern er vel ikke akkurat noen "crotch rocket" som merkelig nok er syklene de fleste vil ha her i våres uveisomme land, men heller mere sedat. Den har en motor med bånndrag uten sammenligning som lett kan gjøres sprekere ved å skifte potter, noe som gir gromlyd og hjelper motoren å puste og gi den kraften den er bygd for, den kan virke noe astmatisk original.
Sykkelen vil komme til kort ved lengre turer, salen er komfortabel nok men dagsetapper over 40 mil vil føre til ubehag på steder jeg ikke vil nevne. Den er derfor ikke ideell nedover kontinentet, noe som ynkelige 13 liters tank også er med å hjelpe til med fylling ved ca. hver 20 mil.
På smale, svingete, asfaltlagte veier med mange bakketopper, noe det er mange av i Gamle Gnore, er Intrudern som skapt for oppgaven. Jeg har flere ganger stanset opp etter en tur langs slike veier, med et fett glis rundt kjeften og bevisstheten om at slik skal en mann kose seg :D !
Den er enkel, gammeldags i oppbygningen (wannabe Harley, sier noen, men blås!) med et minimum elektroniske duppeditter som blander seg opp i kjøringa. Enkel å vedlikeholde selv om det er mye krom og pussing, men slikt finnes det "Auto-sol" til. Test en da?
Post Reply