Hei.
Jeg har en Africa twin som bruker ca 0,6 - 0,7 l på mila på pen langkjøring og det lukter akkurat som en bil som har på chocke av den ...
Når jeg kjørte nedover vestlandet i sommer hadde den i tillegg noen fuske anfall hvor den gikk og hostet litt, men det gikk over på turen
Kan man justere forgasserene selv på noe vis eller er det best å sette det bort til et verksted ?
Forgasserjustering Africa twin
- Christoffer S
- Posts: 10
- Joined: 14 Sep 2008 12:20
- MC: -97 Africa Twin
Re: Forgasserjustering Africa twin
Det som i første omgang slår meg er at det kan være choken som har hengt seg eller at en nålventil på en forgasser ikke lukker helt slik at flottørkammeret flommer over.
Dersom du har mulighet til å sette bensinkranen i åpen posisjon uten at motoren er i gang, posisjon PRI på mange sykler, vil forgasseren flomme over etter en stund dersom nåleventilen ikke tetter skikkelig.
Dersom du har mulighet til å sette bensinkranen i åpen posisjon uten at motoren er i gang, posisjon PRI på mange sykler, vil forgasseren flomme over etter en stund dersom nåleventilen ikke tetter skikkelig.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Re: Forgasserjustering Africa twin
Høres ut som du får alt for rik blanding ja. Det kan være så enkelt som at luftfilteret ditt begynner å bli drittent = dårlig luftgjennomstrømming. Eller det kan være som Tvinitla nevnte, en av flottørnålene som ikke tetter skikkelig mot flottørsetet <-- Som regel forårsaket av skitt eller rustpartikler i fra bensintanken. I sistnevnte tilfelle vil du ofte kjenne bensinlukt fra sykkelen..!
Eller det kan være dårlig innstilte forgasserinnstillinger (hoveddyse, nåleposisjon, pilotskrue), eller at forgasserne er veldig dårlig synkronisert.
Før du eventuelt setter den inn på verksted ville jeg gjort to enkle grep: Skifte luftfilter og kjøre en tank med bensin tilsatt forgasserrens/dyserens. Hvis du har Haynes manualen for hånd, kan du gjerne åpne forgasserne og rengjøre dem manuelt også - da vil du kunne oppdage eventuelle feil som f.eks. sprekk i membran, pakninger eller andre tetninger. Dersom forgasserne trenger en overhaling får du kjøpt "rep-kit" som inneholder alle pakninger og vanlige slitedeler
Eller det kan være dårlig innstilte forgasserinnstillinger (hoveddyse, nåleposisjon, pilotskrue), eller at forgasserne er veldig dårlig synkronisert.
Før du eventuelt setter den inn på verksted ville jeg gjort to enkle grep: Skifte luftfilter og kjøre en tank med bensin tilsatt forgasserrens/dyserens. Hvis du har Haynes manualen for hånd, kan du gjerne åpne forgasserne og rengjøre dem manuelt også - da vil du kunne oppdage eventuelle feil som f.eks. sprekk i membran, pakninger eller andre tetninger. Dersom forgasserne trenger en overhaling får du kjøpt "rep-kit" som inneholder alle pakninger og vanlige slitedeler

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
- Christoffer S
- Posts: 10
- Joined: 14 Sep 2008 12:20
- MC: -97 Africa Twin
Re: Forgasserjustering Africa twin
Spørs om det er noe der, for det lukter litt bensin damp rundt sykkelen i noen minutter etter at jeg har stoppet den ...bandit wrote: Eller det kan være som Tvinitla nevnte, en av flottørnålene som ikke tetter skikkelig mot flottørsetet <-- Som regel forårsaket av skitt eller rustpartikler i fra bensintanken. I sistnevnte tilfelle vil du ofte kjenne bensinlukt fra sykkelen..!
Luft filter kan jeg prøve å bytte men jeg har kjørt 2 tanker med biltema dyserens uten at det hjalp ...Før du eventuelt setter den inn på verksted ville jeg gjort to enkle grep: Skifte luftfilter og kjøre en tank med bensin tilsatt forgasserrens/dyserens.
Takk for tips begge to, da har jeg litt å teste sjekke !