Akkurat påbegynt førerkort klasse A
- KristianW
- MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT) - Location: Oslo
Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A
Forresten, så kan det være opp til 2mnd ventetid fra du bestiller oppkjøring til du får time.... Men det hjelper å ringe innom med jevne mellomrom da det hender timer blir ledig 

--
Kristian
Kristian
Jeg bestilte oppkjøring samme dag jeg tok teoriprøven (før jeg begynte på praktisk opplæring hos skolen). Tok teoriprøven mandag 14. juli og fikk første ledige oppkjøring 16. september. Dette er i Stavanger forresten.
Vil ikke ha oppkjøring før dette egentlig, har en del opplæring som gjenstår (blant annet alt det obligatoriske, samt har ikke hatt evalueringstime på trinn 2 enda) pluss at jeg er redd læreren min skal på ferie i slutten av august. Satser på alt ordner seg innen midten av september, satser på å hente meg sykkel i morgen...
Vil ikke ha oppkjøring før dette egentlig, har en del opplæring som gjenstår (blant annet alt det obligatoriske, samt har ikke hatt evalueringstime på trinn 2 enda) pluss at jeg er redd læreren min skal på ferie i slutten av august. Satser på alt ordner seg innen midten av september, satser på å hente meg sykkel i morgen...
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Har oppkjøring 14. august. Var kjekt å se at 9/10 består, selv om det selvfølgelig ikke hjelper meg noe
Må jo selv prestere. Tror og håper det går bra. Worst case scenario er at jeg får lappen 14. september (kan umulig stryke to ganger
)
Jeg begynte forresten på lappen 7. juli (første obligatoriske kurset) og bestilte vel oppkjøring 1,5 uke etterpå. Så er ikke SÅ lang ventetid i Bergen. Det er vel rundt 20. august som er ventetiden nå, noe som er helt greit.

Jeg begynte forresten på lappen 7. juli (første obligatoriske kurset) og bestilte vel oppkjøring 1,5 uke etterpå. Så er ikke SÅ lang ventetid i Bergen. Det er vel rundt 20. august som er ventetiden nå, noe som er helt greit.
ingen KiM, ingen kos
- wind_up_bird
- MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :) - Location: Bergen
Jeg kjørte fra kjøregården til høyre mot Lyngbø, på motorveien ved bompengen mot byn, til høyre på Puddefjordsbroen og deretter til venstre i lyskrysset på Møhlenpris, rett fram gjennom den første rundkjøringen og inn i Nygårdstunnelen der jeg kjørte mot Åsane, kjørte av ved NHH i Sandviken og rundt Eidsvågneset, kjørte på motorveien mot byn igjen og strake veien tilbake til kjøregården.eneRmiK wrote: Ja, unnamanøver og nødbrems går fint. Er krypkjøringen jeg stusser litt på. Satser på å få en time før oppkjøringen. Hvor kjørte du/dere fra Bergen på oppkjøringen? Har hørt at Askøyområdet er populært...Var ellers på landevei i dag. Gikk forholdsvis greit (endte ikke i grøften, så...), men fant fort ut at jeg er dritdårlig på kurvekjøring
Det å plassere seg riktig i svingene. Må bare passe på å ha fokus hele tiden, så kommer det nok etterhvert. En drøy uke til oppkjøring nå
- vikingjan
- MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Hei igjen !
Har hatt dobbel kjøretime nummer 2 for noen uker siden og nummer 3 i dag.
I mellom disse timene var jeg på Skiathos og leide meg en 125 cc Honda Varadero for å prøve å trene
kontrastyring. Det kom til nytte i timene i dag. Som forrige dobbeltime, dreide det seg om landeveiskjøring.
Jeg klarte det ok når kontrastyring ble tema i dag. Riktignok var venstresvinger litt lite teknisk utførte - for langt
ute til høyre i inngangen og for lite "kutting" av svingen. Men jeg må si jeg er overbevist om at å presse
styret på siden man skal svinge til, er effektivt !
Men problemet mitt er visst stort sett størst på timing av oppbremsning.
Jeg får oppgaven med å skulle stoppe presis ved et skilt eller liknende og gjør feilen gang på gang med
å begynne bremsingen for tidlig - kommer i utakt med giringen og stopper etter bare å ha trillet det siste
stykket. Gjør vel mye av det samme inn mot rundkjøringer.
Jeg ser jo at jeg må begynne bremsingen senere og følge opp bremsingen med riktig nedgiring etter
hvert som farten og girvalg er korrekt. Vel - flere timer og bedre konsentrasjon er vel oppskriften.
Jeg kom for sent i gang til å fullføre i år, så jeg får vel gjøre det beste ut av det ut sesongen og være
motivert for å begynne siste økt til våren. Neste dobbeltime er 15 dager frem ...
M.v.h.
Jan
Har hatt dobbel kjøretime nummer 2 for noen uker siden og nummer 3 i dag.
I mellom disse timene var jeg på Skiathos og leide meg en 125 cc Honda Varadero for å prøve å trene
kontrastyring. Det kom til nytte i timene i dag. Som forrige dobbeltime, dreide det seg om landeveiskjøring.
Jeg klarte det ok når kontrastyring ble tema i dag. Riktignok var venstresvinger litt lite teknisk utførte - for langt
ute til høyre i inngangen og for lite "kutting" av svingen. Men jeg må si jeg er overbevist om at å presse
styret på siden man skal svinge til, er effektivt !
Men problemet mitt er visst stort sett størst på timing av oppbremsning.
Jeg får oppgaven med å skulle stoppe presis ved et skilt eller liknende og gjør feilen gang på gang med
å begynne bremsingen for tidlig - kommer i utakt med giringen og stopper etter bare å ha trillet det siste
stykket. Gjør vel mye av det samme inn mot rundkjøringer.
Jeg ser jo at jeg må begynne bremsingen senere og følge opp bremsingen med riktig nedgiring etter
hvert som farten og girvalg er korrekt. Vel - flere timer og bedre konsentrasjon er vel oppskriften.
Jeg kom for sent i gang til å fullføre i år, så jeg får vel gjøre det beste ut av det ut sesongen og være
motivert for å begynne siste økt til våren. Neste dobbeltime er 15 dager frem ...
M.v.h.
Jan
"Jeg kom for sent i gang til å fullføre i år, så jeg får vel gjøre det beste ut av det ut sesongen og være
motivert for å begynne siste økt til våren. Neste dobbeltime er 15 dager frem ..."
Hei!
Lurt å bruke litt tid på det. Jeg tok lappen i fjor, og brukte 4 mnd, noe som skyldes at det kunne ta opp til to uker mellom kj timene. Men det var vel verdt det. Følte jeg fikk mye ut av opplæringen, og har ennå ikke hatt noen uhell etter 2. sesong
motivert for å begynne siste økt til våren. Neste dobbeltime er 15 dager frem ..."
Hei!
Lurt å bruke litt tid på det. Jeg tok lappen i fjor, og brukte 4 mnd, noe som skyldes at det kunne ta opp til to uker mellom kj timene. Men det var vel verdt det. Følte jeg fikk mye ut av opplæringen, og har ennå ikke hatt noen uhell etter 2. sesong

02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Under elleve timer igjen til oppkjøring... dette blir spennende. Gleder meg noe enormt til i morgen!
Lykke til.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
- wind_up_bird
- MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :) - Location: Bergen
Du har kanskje oppkjøring sånn ca nå du..? Hvordan gikk det?slem wrote:Under elleve timer igjen til oppkjøring... dette blir spennende. Gleder meg noe enormt til i morgen!

Parkerte sykkelen på jobben for en god time siden og har sittet i møte siden...
Da er det vel på sin plass med en gratulasjonslem wrote:Parkerte sykkelen på jobben for en god time siden og har sittet i møte siden...

ingen KiM, ingen kos
Takker og bukker 

- vikingjan
- MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Hei igjen !gbruaset wrote:"Jeg kom for sent i gang til å fullføre i år, så jeg får vel gjøre det beste ut av det ut sesongen og være
Hei!
Jeg har ingen bråhast nå som det er høst og sesongslutt hos biltilsynet (trafikkstasjon heter de visst nå).
Jeg har neste time i morgen onsdag kl 13:15. Tror nok at kjørelæreren ønsker mer landeveiskjøring.
Forleden helg valgte jeg en "nødløsning" for å få bevisstgjort meg litt. Jeg lånte en lettvekter (125) og tok
noen runder rundt i alle retninger fra Moss hvor kjøreskolen er. 34 mil i alt.
Gjorde noen oppbremsninger, trente på riktig plassering, koste meg med en del kontrastyring og prøvde å få
småtingene (slå av blinklys, bøyde armer og blikk langt frem) inn i rutinene.
Så håper jeg at jeg gjør ting mer riktig i morgen og at jeg kan fortsette videre til neste tema ...
M.v.h.
Jan M