Tenkte å skifte tetteringer på gaffelbeina på min nyervervede CBX750.
Har demontert alt som skal demonteres, og tatt ut fjærene og tømt beina for olje.
Problemet er at jeg får ikke dratt de to delene fra hverandre....
Kjennes ut som at de stopper "foring mot foring" når jeg rykker til.
Har brukt så mye makt jeg tør, og har også forsøkt med litt varme, men det sitter som f....!
Noen som har opplevd det samme og har noen tips?
Demontering gaffelbein
Re: Demontering gaffelbein
Var borti det samme på en VT750C fra tidlig 80. I følge verkstedsmanualen (som er et must have...) skulle delingen foregå etter "glidehammerprinsippet" - altså dra/slå med inner-røret i toppen på ytter-røret slik at den koniske styringen som lå der slapp ytter-røret. Det løsnet til slutt og ordnet seg fint, men jeg husker jeg var svæææært skeptisk. Sett i verkstedmanualen om det er samme greia hos deg?
Du kan evt. spørre på http://www.cbxworld.com dersom du ikke får bedre svar av noen andre her inne...
En annen sak er jo om du trenger å dele gaffelen for å skifte simmer-ringer. Hva med å tre dem på fra oven? Krever selvsagt forsiktighet osv. så du ikke river de nye tettingene på "urene" deler av gaffelbeinet, men hadde heller tatt den utveien enn å ødelegge hele stasen ved evt. feil-demontering.
Du kan evt. spørre på http://www.cbxworld.com dersom du ikke får bedre svar av noen andre her inne...
En annen sak er jo om du trenger å dele gaffelen for å skifte simmer-ringer. Hva med å tre dem på fra oven? Krever selvsagt forsiktighet osv. så du ikke river de nye tettingene på "urene" deler av gaffelbeinet, men hadde heller tatt den utveien enn å ødelegge hele stasen ved evt. feil-demontering.
Mvh
Geir
Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)
"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Geir
Akkurat!
Jeg heller nå til å skifte tetteringene uten å dele gaffelbeinene.
Noen gode tips for å få ut de gamle ringene?
Jeg heller nå til å skifte tetteringene uten å dele gaffelbeinene.
Noen gode tips for å få ut de gamle ringene?
Tja, er det gaffelbein av typen med luftdemping i tillegg til oljen kan du jo fjerne låseringen og blåse ut tetningene med trykkluft. Ellers blir det vel rolig og kontrollert pirking med et lite skrujern uten å ripe opp beinet. Jeg for min del har bøyd & filt til et gammelt skrujern til formålet.
Mvh
Geir
Geir
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Innerbeinet er skrudd fast til den nederste ytre delen. Skruen sitter helt i bunnen av demperen, krever langt verktøy. Så ikke bruk makt eller varme på gaffelen...ventura wrote:Tenkte å skifte tetteringer på gaffelbeina på min nyervervede CBX750.
Har demontert alt som skal demonteres, og tatt ut fjærene og tømt beina for olje.
Problemet er at jeg får ikke dratt de to delene fra hverandre....
Kjennes ut som at de stopper "foring mot foring" når jeg rykker til.
Har brukt så mye makt jeg tør, og har også forsøkt med litt varme, men det sitter som f....!
Noen som har opplevd det samme og har noen tips?
Simmeringen kan du evt. vippe ut med en skrutrekker. Ny simmering tres over innerbenet. Bruk gjerne en tynn plast for påføring av simmeringen over gaffelbenet, og skli simmeringen over plasten. Dette for å unngå å skade simmeringen.
Kanskje ikke helt enkelt forklart, men det er det jeg har tid til nå...
Lykke til uansett!