Bil problem

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Bil problem

Post by cpeders »

Blir for tiden flau av å kjøre i volvoen.
Når man tråkker inn klutsjen, så kommer det en skrikkelyd som ligner på en morragretten viftereim. Den kan til tider også virke litt ujevn i motstanden når jeg tråkker den inn.
Noen som har kjennskap til dette?

Nå er jeg ikke noe mekanisk geni, men har tenkt litt...
Er det noe hydraulikk i sammenheng med klutjen? og en pumpe/reim overføring der i bildet?
Det er en 01 Volvo V40 med 1,6 strikk-motor
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Bil problem

Post by Jalmar »

Det er vel en stor sjans for at trøstelageret i klutchen er gåent. Når du tråkker på pedalen vil et trøstelager ta seg av motorens rotasjon, og hvis trøstelageret er slitt vil det lage lyder når pedalen blir brukt. Ved kjøring vil du ikke høre noe.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Bil problem

Post by cpeders »

Kan dette føre til mer skade, hvis jeg kjører rundt med det slik gjennom sommeren? Eller er det bare flaut og irriterende.
(Artig å se at det tar drøy 20min å få svar på ett MC forum, mens på ett forum som sier at de er Norges største bilfum, er det fortsatt ikke svar etter ett døgn) :D
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Bil problem

Post by Jalmar »

Hvis trøstelageret skjærer seg, kan jo ting bli litt mer komplisert. Trøstelageret har som oppgave å "løse ut" slik at klutchplata ikke behøver å følge svinghjulet. Altså når du trår inn pedalen vil ikke kreftene fra motoren dreie på inngående aksel i girkassa. Hvis lageret skjærer seg vil du stå med en klutch som ikke løser ut.

Men for all del, det behøver ikke være trøstelageret. Men ulyd når pedalen brukes peker mot det lageret. Og bestemmer du deg for skifte av trøstelager, kan du i samme slengen like godt skifte hele klutchen. Før i tiden var det pakker som inneholdt disk, klutchplate og trøstelager. Disse delene pleide sånn ca å holde like lenge. Bortsett fra de som holdt beinet på klutchen mens de kjørte. Da sleit de som regel ut trøstelageret lenge før resten. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Re: Bil problem

Post by Pollti »

På de eldre utgavene med Midtibushen motor var simmeringene på trøstelageret en svakhet. Masse flott oljesøl og greier. Din Kabul Karet har kanskje Renault motor ?
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Bil problem

Post by Ragnhild »

Jalmar wrote:Det er vel en stor sjans for at trøstelageret i klutchen er gåent. Når du tråkker på pedalen vil et trøstelager ta seg av motorens rotasjon, og hvis trøstelageret er slitt vil det lage lyder når pedalen blir brukt. Ved kjøring vil du ikke høre noe.
Bra det Jalmar, at du gir ham noen trøstens ord =D>
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Bil problem

Post by PerTore »

Et lite spm bare. Er lyden tilstede når du holder clutchpedalen inne (med motor igang)? Da er det sannsynligvis utløserlager (trøstelager). Piper det derimot kun når pedal tråes inn/slippes ut, er det sannsynlig vis kun smøring av pedaloppheng som er medisinen. (Har vært borti dette på V40.)
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Bil problem

Post by cpeders »

Det kommer lite sjarmerende lyder når pedalen er inne. Så det er nok trøstelageret. Mekaniker er booket, men visste ikke når. Så da har jeg to biler som trenger TLC stående. :-k Hmmm. Hva var det jeg skulle bruke feriepengene på? Ferie? :-k
Heldigvis at sykkelen er iorden. \:D/
Takker for alle svar.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Bil problem

Post by cpeders »

Jeg fortsetter med nytt spørsmål. En annen bil, denne gangen en 94-Audi 80
____________
Siden jeg nettopp har begynnt sommerferien, er jo bilene nødt til å bryte sammen. Volvoen venter på at "privat-mekanikeren" kommer hjem fra ferie. Og nå bråker bremsene på Audien mer en hva jeg føler det er trygt å kjøre med.
Så da er spørsmålet. Er det en "enkel" jobb å bytte skiver/klosser på en -94 Audi 80 2,0?
Er det som så mye annet: Demonter, og sett sammen i motsatt rekkefølge?
Jeg er ikke noe mekanikker, men har helt grei teknisk forståelse.
Noen som har ork til å lage en kjapp punktliste hvordan jeg går frem. nevne hva jeg evt. trenger av spesial verktøy. Og om det er noen farlige ting å passe på?

Har tett en titt nå, og det er nok bare klossene som trenger utskifting.
Er mc-forumet kjappere en bilforumet denne gangen også tro?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Bil problem

Post by 916 »

Jeg tror nok heller jeg ville kjørt Volvo med hylende utløserlager en Audi med skrapende bremser. Sånne clutch uløserlager kan virke fint i åresvis selv om de lager ulyder. Når det gjelder bremsene: har du først bremset en gang eller to med nedslitte klosser kan du like gjerne skifte skivene også. Koster lite og er enkelt når hjul/bremseklosser først er demontert.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Bil problem

Post by cpeders »

Kan vel kanskje vurdere å flytte hele tråden over som en blogg, og kalle den "Cpeders er lurer på mekaniske ting om bil". :-k
Clutsjen er byttet på volvoen og klossene er byttet foran på audien. Alt virket så fint. Frem til jeg finner ut at bremsene ikke fungerer i det hele tatt på audien.
Selv uten motoren i gang, kan jeg uten å anstrenge meg, presse padalen til bunns. Litt spooky på vei ned fra byggefeltet, med barn i bilen. :-s
Noen som har idè om hva jeg må bytte ut på bilen nå? Bremseveske nivået er helt perfekt forresten...
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Pollti

Re: Bil problem

Post by Pollti »

Selg begge Rolls Røysene til Ragnhild ! Hun høgger prima vare over en lav sko ! Volvoen hadde sikkert gått i mange år med bæljende lager og elendig clutch . Audi har du jo funnet ut er no møkk. Sjekk hovedbremsepumpa. Selv ikke jeg er interessert i å overta en skranglete Audi. :shock: 8) Dyyyyr bil å reparere.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Bil problem

Post by neptyr »

cpeders wrote:Kan vel kanskje vurdere å flytte hele tråden over som en blogg, og kalle den "Cpeders er lurer på mekaniske ting om bil". :-k
Clutsjen er byttet på volvoen og klossene er byttet foran på audien. Alt virket så fint. Frem til jeg finner ut at bremsene ikke fungerer i det hele tatt på audien.
Selv uten motoren i gang, kan jeg uten å anstrenge meg, presse padalen til bunns. Litt spooky på vei ned fra byggefeltet, med barn i bilen. :-s
Noen som har idè om hva jeg må bytte ut på bilen nå? Bremseveske nivået er helt perfekt forresten...
Kan høres ut som du bør lufte bremsene. :)
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Bil problem

Post by PerTore »

Har du prøvd og bremse flere ganger? Når stemplene i kalipperene er klemt tilbake, må du nemlig pumpe klossene ut. Dette tar vanligvis etpar, tre, fire, fem pump.

Har du løsnet bremserør/slange? isåfall må de luftes.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Bil problem

Post by Desmo-Dude »

Pollti wrote:Selv ikke jeg er interessert i å overta en skranglete Audi. :shock: 8) Dyyyyr bil å reparere.
Synes ikke Volvo er så veldig rimelig heller.Hadde min V40 på verksted forde den gasset selv,veldig pinlig i lyskryss og liknende hvor motoren gikk på ventilflyt,og verkstedet brukte 2 uker på å finne feilen som viste seg å ligge i dynamoen...regninga kom på 43 000,- inkl.leiebil.Heldigvis var dette en firmabil!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply