Er MC så fantastisk som jeg tror det er?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Revelar

Er MC så fantastisk som jeg tror det er?

Post by Revelar »

Hei!
Vurderer sterkt i disse tider å melde meg på MC lappen før juletider slik at jeg er sikret plass på våren til neste år. Grunnen til at jeg ønsker å ta MC lappen er at du så lett får det aller råeste som alle ser etter, for en billig penge kontra bil - Der du må betale minst 300 000 for å få det som ser bra ut og samtidig går bra. Jeg lurer på hvor store motorsykkelutgiftene er når det brukes som ett tilskudd ihverdagen? Jeg har bil som ikke stopper med det første, en Carina E MY96 2.0 Diesel som holder ihvertfall feilfritt i 4-5 år til. Jeg hadde lenge lyst på en rå bil kontra Imprea WRX, men for å få det jeg ønsker så må jeg i en prisklasse mellom 250 000 og 350 000,- Noe som er mye for litt morro i hverdagen.

Derimot, dersom jeg kjøper sykkel, får jeg vell enda større glede, med mye, mye, mye mindre utgifter samtidig som jeg får noe av det jeveste mellom 60 000 - 90 000, der sykkelen fungerer som en morrosak du bruker etter jobb, til venner, trening osv! Hva mener dere? Er det for godt til å være sant? 5 månder MC sesong her i Tromsø, og jeg tror det er mer enn nok for meg!

Det er denne type sykkel jeg referer til; http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1216224980 ://http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2...ied=1216224980 Altså Sport sykkel type R6...

Er det lurt og starte med enda mindre motor når du er nybegynner? Har lenge hatt lyst på R6 og dermed er det ett naturlig valg. Man må vell i tillegg kjøre med plombering ned til 34 HK de to første årene med lappen også?

Ett siste spørsmål i tillegg; Dersom jeg har klasse B motorvogn og kan alle trafikkregler osv uten problem, ingen problemer med vurdering og fartstilpasselse osv, hva er gjennomsnittlig pris? er det over 15 000 selvom du kan alt av regler og normer i trafikken?

Takk for svar! Håper jeg snart er like stor entusiast som mange av dere andre her :)
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: Er MC så fantastisk som jeg tror det er?

Post by KiM »

Jeg brukte 20 000 på lappen. Jeg har hatt klasse B i to år, og føler at jeg kjører godt. Det som var mitt "problem" var å tilvende seg høy fart, hurtig akselerasjon, kurver og litt andre småting. Trafikkreglene er selvfølgelig ikke noe problem, men tror nok jeg ikke hadde klart det uten å betale 20 000. Men merk at prisene varierer veldig fra landsdel til landsdel.

Personlig så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan velge akkurat den sykkelen du vil, MEN BRUK HODET UANSETT!!! Hvis du er over 21 år, så trenger du ingen plombering på sykkelen. Er du under 21, må du nok ha det.

Prismessig, så koster det litt med sykkel også. Mitt regnestykke ser slik ut det første året:

Lappen: 20 000,-
Kjøreutstyr: 9000,-
Motorsykkel: 51 000,-
Forsikring: 5200,- (er nok ganske mye dyrere på en R6)
Veiavgift: ca 1500,- (husker ikke nøyaktig)

Så som du ser, så er hele prosessen ikke gjort unna på en månedslønn akkurat :P Men at det er GØY? HELL YEAH! \:D/
ingen KiM, ingen kos
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Kommer til å koste litt å forsikre en R6 på en som er under 30år..
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

Jeg er 98% sikker på at du ikke kommer under 15000,- med kun det obligatoriske som alle med klasse B må ha. Brodern tok lappen på rekordtid i sommer og gav ca 17000,-

MC er fantastisk ja! \:D/
Men vær gjerne forberedt på at det (utrolig nok...) er de som ikke faller så hardt for denne interessen som andre, selv med alle forutsetninger på plass... Bare å ta noen kjøretimer og se om du trives med dette ;-)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Christoffer S
MC: -97 Africa Twin

Post by Christoffer S »

Jeg gav 5500kr for lappen senhøsten 2004, så hva i alle dager har skjedd med prisene ? De har jo isåfall nesten firedoblet seg !
slem
MC: Yamaha FZ6-S 2006

Post by slem »

Christoffer S wrote:Jeg gav 5500kr for lappen senhøsten 2004, så hva i alle dager har skjedd med prisene ? De har jo isåfall nesten firedoblet seg !
Den summen der betalte jeg alene for obligatorisk sikkerhetskurs på bane i høst... total sum obligatorisk på kjøreskolen jeg brukte var 17400 hardt oppsparte kroner.
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Betalte 10k sommer/høst 2003 og synes selv jeg ikke hadde så altfor mange timer....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
748

Post by 748 »

..........
Last edited by 748 on 27 Mar 2009 10:24, edited 1 time in total.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Det er ikke mulig å få lappen under 15.000, bare det obligatoriske, førerprøve, leie av sykkel og nytt sertifikat kommer jo på over 15.000,-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
748

Post by 748 »

LordShaft wrote:Det er ikke mulig å få lappen under 15.000, bare det obligatoriske, førerprøve, leie av sykkel og nytt sertifikat kommer jo på over 15.000,-
Mulig jeg har glemt noe? Regnestykket ser slik ut(prisene er ca gjennomsnitt):

Teorikurs 1000,-
Avgift teoriprøve 350,-
To obligatoriske veiledningstimer ca 600,- pr stk
Sikkerhetskurs på bane 3000,-
Sikkerhetskurs på vei 3500,-
Oppkjøring 695,- + leie av sykkel 1500,-
Nytt førerkort 200,-
Sum 11450,-
tshansen

Post by tshansen »

Er det ikke mere som er obligatorisk!? Hmm...må nesten sjekke hva jeg brukte av timer "ekstra" for min kom på 17 for ett par år siden
Instagram
YouTube
MyRoute-app
lgbekk

Post by lgbekk »

Ikke det at jeg har noe med det....... men la ikke det hele bli bare et spørsmål om skaffe A-lappen for minst mulig penger. Målet må vel være å bli en god mc-fører med best mulig forutsetning for å klare seg unna ulykker.
tshansen

Post by tshansen »

Ja men no er det jo tilfelle at de kjørelærerne gjør sitt for å suge penger ut av deg! Å du blir mye bedre fører av å få deg lappen, komme deg på banekurs og ut i trafikken og lære sykkelen å kjenne!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
comsy
MC: Bandit 600

Post by comsy »

tok lappen på otta i sommer, og klarte å havne under 10000 totalt. hadde kun obligatorisk, og hadde teorikurs (del 2 til 700 kr) fra før. men med bensinpris for tre turer tur-retur otta, så passerte jeg nok 10000
Revelar

Post by Revelar »

Hei igjen, og takk for mange fine svar!
Det om prisen på sertifikatet var ikke så ekstremt viktig, bare det ikke koster så altfor mye mer en B lappen så går det bra.

Men nå har jeg lest litt om ulykkesstatistikken og dødsfall på motorsykklister i 2008, og det er skremmende. Jeg trodde det kun var de mest ekstreme som kom i slike situasjoner, men nå har jeg lest om 3 dødsfall på en dag, og andre like hendelser, og det er jo direkte ekstremt og skremmende?! Når jeg leste dette fikk det meg til å virkelig tenke meg om.
Post Reply